38,726    70    5  

Hva BØR man bruke imellom sutak og isolasjon??

 114     Sokna     0
Hei!

Driver å bygger garasje for første gang, og er igang med å isolere andre etg.

Her skal jeg bruke 100mm isolasjon, siden det rommet ikke vil bli brukt så mye.

Taket har sutaksplater under taksteinen med lufting imellom.. Som anvist.

Og med isolasjonen: takstolene er 200mm, så det vil bli ca 100mm lufting. (Med 100mm isolasjon, allerede kjøpt)

Hva bør jeg bruke imellom sutaksplatene og isolasjonen?
Bør helst ikke være dyrt da budskjettet mitt forlengst er sprekt. Jeg har prøvd litt med asfalt veggpapp, 0.67x30m.. Men det var den tålmodigheten. Selv om dette var billig så er ikke det noe jeg gidder å kødde med.

Mvh
Marius
Siste redigering: Wednesday, December 22, 2010 11:15:56 PM av m.skinnes
Husk dette under oppussing: Lagre kvitteringer, bilder og avtaler i Boligmappa. Logg inn her

   #1
 5,188     Østlandet     0
Veggpapp er talentløst forslag. Da skal man være over gjennomsnitt gjerrig!
Du kan bruke raftepapp, men den bøyer seg opp hvis du stapper for hardt.
Asfaltplater, kryssfiner, sponplater eller sutakplater funker helt konge!
Signatur
   #2
 3,955     0
Asfaltplater som er spikret opp mot lekter som igjen er festet mot sutak er helt vanlig å benytte. Dette er en god måte å gjøre det på..

   #3
 1,103     0

Veggpapp er talentløst forslag. Da skal man være over gjennomsnitt gjerrig!
Du kan bruke raftepapp, men den bøyer seg opp hvis du stapper for hardt.
Asfaltplater, kryssfiner, sponplater eller sutakplater funker helt konge!


Bruk avstandsklips på spaltepappen så bøyer den seg ikke. Er taket tilstrekkelig bratt nok trenger man ikke luftespalte.
   #4
 3,955     0
Trodde det var "krav" om lufting på undersiden av sutak jeg. Den er jo ikke diff. åpen... eller?
   #5
 3,997     Oppland     0
[quote=Byggma]Fullisolert tak
Sutak i fullisolerte takkonstruksjoner.
I denne konstruksjonen skal " Sutettbeslaget" anvendes.  Det stilles store krav til utførelse i slike konstruksjoner.  En lekkasje i dampsperren kan få dramatiske konsekvenser.  Har man i tillegg en luftlekkasje i sutaket, vil det oppstå en såkalt  "skorsteinseffekt".  Slike mangler  produserer mye vann inne i konstruksjonen.[/quote]
Ingen krav til lufting nei.
Men som ved alle takkonstruksjoner uten lufting må man være nøye.
Hva BØR man bruke imellom sutak og isolasjon?? - 407_5LzfA1aW10c.img.jpg - Britax
   #6
 9,677     Kysten     0
Du MÅ ha lufting mellom isolasjonen og sutaksplatene. Du kan IKKE bruke spon, kryssfiner eller sutaksplater. Asfaltplater og luftespalter kan du bruke men begge disse kan slå seg opp mot sutaksplatene. Du må da bruke avstandsklips til luftespaltene og en lekte på høykant over asfaltplatene på midten av platen. Du kan også bruke vindsperreduk.

   #8
 3,997     Oppland     0
Igjen, jeg stoler mer på produsentens anvisning (som sitert over) enn personlige ytringer fra folk jeg overhodet ikke kjenner.
Kanskje greit i noen tilfeller å se hva produsenten faktisk godkjenner før man beskylder noen for feilinformasjon.
   #9
 1,570     Sunnmøre     0
Uten å ha lest leggeanvisningen til sutak siste åra så går eg utifra at det er krav til større dimensjon på sløyfa ein normalt 23*48mm som blir brukt. Er det i tilfelle her lagt standard sløyfe, og kanskje bere 30mm taksteinslekt så vil eg anbefale å lage ei luftespalte.
Signatur
   #11
 1,570     Sunnmøre     0
Så tippar eg der står lenger nerpå sia nokke om lengde på taket og?
Signatur
   #13
 3,955     0

[quote=Byggma]Fullisolert tak
Sutak i fullisolerte takkonstruksjoner.
I denne konstruksjonen skal " Sutettbeslaget" anvendes.  Det stilles store krav til utførelse i slike konstruksjoner.  En lekkasje i dampsperren kan få dramatiske konsekvenser.  Har man i tillegg en luftlekkasje i sutaket, vil det oppstå en såkalt  "skorsteinseffekt".  Slike mangler  produserer mye vann inne i konstruksjonen.

Ingen krav til lufting nei.
Men som ved alle takkonstruksjoner uten lufting må man være nøye.
[/quote]

Hva med tak der det IKKE er benyttet sutettbeslaget? Dette er dog VELDIG lite benyttet, og den løsningen du skisserer er da ikke godkjent....

http://www.byggma.no/dt_articlelist.aspx?m=57&amid=145

For mer informasjon....
   #14
 3,997     Oppland     0
Herlighet da Børge, du trodde man alltid måtte ha lufting, dette er FEIL!
Hva han har festet platene med har jeg ikke peiling på da han ikke har nevnt, kan godt hende de er montert med beslag for alt vi vet!


Det er forresten ikke noe JEG skisserer, skissene og sitat over er fra PRODUSENTEN!
   #15
 1,103     0
Nordbohus har denne metoden og de er de eneste som har SINTEF godkjent byggemåte på sine hus ifølge reklamen.
   #16
 1,570     Sunnmøre     0

Opptil 7m taklengde, regner med han ikke har lenger garasjetak :)


såg no der sto garasjetak ja.. Ivertfall ei jæklastor garasje isåfall....
Signatur
   #17
 1,570     Sunnmøre     1
Til trådstartar : holder lenge med 5cm lufting, så fer du inn 15cm om ikkje anna i taket istedefor 10...
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 114     Sokna     0

Til trådstartar : holder lenge med 5cm lufting, så fer du inn 15cm om ikkje anna i taket istedefor 10...

Jeg har allerede kjøpt 100mm..

Til alle, så har jeg SELVFØLGELIG lufting imellom takstein og sutaksplater, og lufting imellom sutaksplater og isolasjon skal det bli.

Garasjetaket er 10,2 meter langt pluss utstikk... 36grader takvinkel og 6,8 meter bredde pluss utstikk.

Asfaltplater, hvor tykke er disse? Smile
   #19
 1,570     Sunnmøre     1
det er tjukkelsen tilsammans mellom sutak og takstein som er viktig når det gjelder å skippe eventuell luftespalte.
Asfaltplatene er 12mm.
Signatur
   #20
 3,955     0

Herlighet da Børge, du trodde man alltid måtte ha lufting, dette er FEIL!
Hva han har festet platene med har jeg ikke peiling på da han ikke har nevnt, kan godt hende de er montert med beslag for alt vi vet!

Det er forresten ikke noe JEG skisserer, skissene og sitat over er fra PRODUSENTEN!


De skriver også følgende:

Varmt tak med lufting
Sutak i " parallelle" takkonstruksjoner.
Her brukes luftespalte. Man erstatter da det kalde loftet med en 50 mm luftespalte.  Dette er en god konstruksjon, og har vært i bruk i mange år i bransjen.  Da anbefales å bruke sutakklips i skjøtene.


Så... 50mm luftespalte er en god konstruksjon. Som sagt tidligere. Den løsningen du skisserte KREVER sutettbeslaget..... Jeg har pdd. ALDRI sette dette blitt benyttet....

Det er mange ting som går - men det er ikke alltid fornuftig å gjøre det likevel...
   #21
 9,677     Kysten     1
Hallo, nå forvirrer dere mannen. Han har lagt sutak og IKKE sutett. Da må han ha lufting under sutaket. Om noen kan vise meg en godkjenning på Huntonitt sutak med isolasjon helt oppunder platene så ser jeg frem til det. Taket blir ikke gammelt dersom han dropper luftespalte.

  (trådstarter)
   #22
 114     Sokna     0

Hallo, nå forvirrer dere mannen. Han har lagt sutak og IKKE sutett. Da må han ha lufting under sutaket. Om noen kan vise meg en godkjenning på Huntonitt sutak med isolasjon helt oppunder platene så ser jeg frem til det. Taket blir ikke gammelt dersom han dropper luftespalte.



Takk.. Makan. Jeg har aldri gjort det her før, så blir rimelig forvirra ja.
   #23
 1,570     Sunnmøre     0
lag som tenkt luftespalte mr.skinnes det er det tryggaste og det beste å anbefale i ditt tilfelle.
Husk at det bør vere luftgjennomstrømning slik lufta ikkje blir stilleståandes.
Signatur
   #24
 3,997     Oppland     0

De skriver også følgende:

Varmt tak med lufting
Sutak i " parallelle" takkonstruksjoner.
Her brukes luftespalte. Man erstatter da det kalde loftet med en 50 mm luftespalte.  Dette er en god konstruksjon, og har vært i bruk i mange år i bransjen.  Da anbefales å bruke sutakklips i skjøtene.


Så... 50mm luftespalte er en god konstruksjon. Som sagt tidligere. Den løsningen du skisserte KREVER sutettbeslaget..... Jeg har pdd. ALDRI sette dette blitt benyttet....

Det er mange ting som går - men det er ikke alltid fornuftig å gjøre det likevel...

::)
Igjen, hva som er best har ikke vært en diskusjon, du trodde man MÅTTE ha lufting, eller lyver jeg her?
Er det ikke så at du ikke MÅ ha lufting? eller lyver jeg igjen?

Skjønner du tegninga nå?
   #25
 3,997     Oppland     0

Hallo, nå forvirrer dere mannen. Han har lagt sutak og IKKE sutett. Da må han ha lufting under sutaket. Om noen kan vise meg en godkjenning på Huntonitt sutak med isolasjon helt oppunder platene så ser jeg frem til det. Taket blir ikke gammelt dersom han dropper luftespalte.

Huntonitt sutett = Sutak!
http://www.byggma.no/dt_articlelist.aspx?m=57&amid=142
   #26
 5,188     Østlandet     0

Hallo, nå forvirrer dere mannen. Han har lagt sutak og IKKE sutett. Da må han ha lufting under sutaket. Om noen kan vise meg en godkjenning på Huntonitt sutak med isolasjon helt oppunder platene så ser jeg frem til det. Taket blir ikke gammelt dersom han dropper luftespalte.


Helt enig!

PS: Det er mange som har bruk remser av sutak, sponplater og kryssfiner vannfast eller ikke, opp gjennom årene uten at huset har ramlet ned av den grunn. Noen som er redd disse skal kondensere?
Asfaltplater er nok best ja.
Signatur
   #27
 3,841     Haugesund     0

Taket har sutaksplater under taksteinen med lufting imellom.. Som anvist.
Spørsmålet her er vel hvilke plater har du?
Hunton Sutak, Huntonit Sutak, eller Huntonit Sutett ;)

Hunton Sutak er de med lange vertilale klips, og skal ha lufting under.
Huntonit Sutett er de med horisontale "S" formede slisser, og trenger ikke lufting under.
Huntonit Sutak har også klips, men dette er et lite beregnet for å monteres midt på. Hvordan disse er med lufting finner jeg ikke.
Signatur
   #28
 1,103     0

Hallo, nå forvirrer dere mannen. Han har lagt sutak og IKKE sutett. Da må han ha lufting under sutaket. Om noen kan vise meg en godkjenning på Huntonitt sutak med isolasjon helt oppunder platene så ser jeg frem til det. Taket blir ikke gammelt dersom han dropper luftespalte.




Det er ikke forskjell på Huntonit Sutak og Sutett. Det blir Sutett når man bruker sutettbeslaget.


Her er den tekniske godkjenningen fra Sintef: http://www.byggma.no/dm_documents/http___tjenester.byggforsk.no_prodok_ntg_dok_2239_2239g_JVPi0.pdf
   #30
 1,103     0
Tror ikke du har skjønt denne løsningen. Platene er like men sutettbeslaget må monteres for å hindre luftstrøm bak platene. Platene blir ikke mer diffusjonsåpne av å sette på et beslag  ::).
   #31
 9,677     Kysten     0
Jeg forstår løsningen. Men ts har ikke dette beslaget og da kan en ikke anbefale å kutte luftespalte.
   #32
 5,188     Østlandet     0
Enig med Boligbyggern.

Svar på det TS spør om. Han bryr seg vel katta om andre fine løsninger når taket allerede står der klart til isolering.
Signatur
   #33
 1,103     0
TS har fått svar han, men diskusjonen har tatt en annen retning siden Boligbyggerne var så stri med at sutaksplater måtte ha lufting under. Og for alt vi vet, kanskje er det montert sutettbeslag hos TS? Der er verken bekreftet eller avkreftet.
   #35
 1,103     0
Han fikk da svar at asfaltplater eller spaltepapp er de beste alternativene for å lage luftespalte.
   #36
 9,677     Kysten     0
Joda, men jeg forstår at han ble forvirret når en blander inn sutett, og drar det inn som et alternativ uten å påpeke forskjellene på en ordentlig måte. Løsningene er ganske like bortsett fra beslaget, og da nytter det ikke å sende en link til en annen løsning enn det han har som til forveksling er lik. Les svar 22.
   #37
 1,103     0
Som sagt, han har verken bekreftet eller avkreftet om han har beslaget.
På Østlandet er det ihvertfall vanlig å montere dette på a-takstoler.
   #39
 1,103     0
Det er forskjell på å anbefale og opplyse.
Saken her er at du var skråsikker på at denne løsningen ikke var godkjent, og innrømme at du tar feil har du tydeligvis problemer med.
   #40
 9,677     Kysten     1
Jeg kjenner begge løsninger godt. Men dere forvirret mannen med en løsning han tydeligvis ikke har og det kan få konsekvens med råte i tak. Jeg så ingen tegn i det dere skrev om at det kun var info. Dere slo fast at det ikke var behov for luftespalte. Les tråden!!!
   #41
 1,570     Sunnmøre     0
har han bekrefta om han har sutaksbeslag, eller sutettbeslaget?

Det han opplyste om i spørsmålet var :
"Taket har sutaksplater under taksteinen med lufting imellom.. Som anvist."

Eg og tolka det dithen at det var tradisjonelt sutak med klips på, mest for det er den løsninga eg har vore med å brukt oppigjennom karriera + trådstartar allereie hadde planlagt å bruke luftespalte.

Så trådstartar, har du klips eller sutettbeslaget på ditt byggverk?

Vidare God Lillejulaften folkens med pils, gløgg, konjakk eller ka dokke no supar på Grin
Signatur
   #42
 1,103     0

Jeg kjenner begge løsninger godt. Men dere forvirret mannen med en løsning han tydeligvis ikke har og det kan få konsekvens med råte i tak. Jeg så ingen tegn i det dere skrev om at det kun var info. Dere slo fast at det ikke var behov for luftespalte. Les tråden!!!


Du kjente tydeligvis ikke løsningen siden du hardnakka påsto at det måtte være luftespalte under.
Verken jeg eller Britax har sagt at det ikke var behov for luftespalte. Vi henviste til løsningen med sutettbeslag. Fortsatt vanskelig å innrømme feiltolkning?
   #43
 9,677     Kysten     0

[quote=Byggma]Fullisolert tak
Sutak i fullisolerte takkonstruksjoner.
I denne konstruksjonen skal " Sutettbeslaget" anvendes.  Det stilles store krav til utførelse i slike konstruksjoner.  En lekkasje i dampsperren kan få dramatiske konsekvenser.  Har man i tillegg en luftlekkasje i sutaket, vil det oppstå en såkalt  "skorsteinseffekt".  Slike mangler  produserer mye vann inne i konstruksjonen.

Ingen krav til lufting nei.
Men som ved alle takkonstruksjoner uten lufting må man være nøye.
[/quote]

Og du bekrefter dette.

For siste gang, nå gidder jeg ikke mer, les tråden fra starten så ser du at dere villeder. Du starter med å skrive at han skal ha luftespalte for så å gjøre helomvending og støtte det jeg siterer over.

Hva jeg vet og ikke vet om løsningene er helt uinterressant, dere villedet!!!!!
   #44
 9,677     Kysten     0

Igjen, jeg stoler mer på produsentens anvisning (som sitert over) enn personlige ytringer fra folk jeg overhodet ikke kjenner.
Kanskje greit i noen tilfeller å se hva produsenten faktisk godkjenner før man beskylder noen for feilinformasjon.

Nordbohus har denne metoden og de er de eneste som har SINTEF godkjent byggemåte på sine hus ifølge reklamen.


Hvor har han skrevet at han har sutett?? ???
   #45
 9,677     Kysten     0


[/quote]
Takk.. Makan. Jeg har aldri gjort det her før, så blir rimelig forvirra ja.
[/quote]

Og denne?
   #46
 1,103     0
Du påstår bla at sutakplatene ikke er diff åpne nok uten sutettbeslag. Kan du forklare dette?
   #47
 9,677     Kysten     0
Det er rett. Skal du bruke sutaksplater som forenklet dampåpent undertak må du bruke sutett beslag.
   #49
 9,677     Kysten     0
Selve platene blir ikke mer dampåpne av beslaget, det er der for luft og vanntetthet. Selve platene ligger helt på grensen av hva som anbefales i Sd verdi. Av den grunn ville jeg ikke brukt dem som dampåpent undertak. De er heller ikke mye brukt her på Vestlandet som dampåpent undertak. Det ble brukt for noen år siden men det ble problem med kondens i taket.
   #50
 5,188     Østlandet     0
Siden praten går lett her...hva er forklaringen på at man kan dytte isolasjonen helt opp til undertaket bare man bruker disse beslsgene????
Signatur
   #51
 1,570     Sunnmøre     0
man vil da ikkje få kald trekk inn i isolasjonen, og da få den såkalte skorsteinseffekten.
Signatur
   #52
 9,677     Kysten     0
Beslagene er for vindtetting og vanntetting. Men som sagt så har platene en høy Sd verdi så jeg ville uansett ikke brukt dem til det formålet. Det er to typer en med Sd på 0,35 og en på 0,45. NBI godkjenningen som dampåpent undertak er gammel og har i dag gått ut. Jeg tviler på at den blir fornyet, det vil overraske.
  (trådstarter)
   #53
 114     Sokna     0
Det er tradisjonelt sutak med klips jeg bruker ja.. Hehe. Ikke sutett.

Spaltepapp høres jo ut som det billigste alternativet her??
   #54
 1,103     0
Om ikke det billigste så det raskeste. Har kun brukt spaltepapp selv pga tidsbruken. Men husk avstandsklips.
   #55
 5,188     Østlandet     0
Ja, bruk avstandsklipps ellers blir det mye ekstrajobb senere når du dytter pappen klin opp i takplatene. Den pappen bøyer seg for et godt ord.

At man skal kunne dytte isolasjonen helt opp i sutakplatene hvis de har beslag må være bløff??? Sutakplatene kondenserer vel både med og uten beslag?
Rupanel og papp er også vind og vanntett men man må ha lufting mellom tak og isolasjon lell!

Dette her høres rart ut!
Ikke rart at mange har fått is og kondens i taket med sutett.
Signatur
   #56
 1,103     0
Vanlig asfaltpapp er ikke diff åpen.
Har ikke hørt om noen som har problem med ising med sutett-løsningen.
Vet at det er samme løsning på kontoret mitt og ser ikke noe is på taket der.
Personlig anbefaler jeg diff åpne rullprodukter på tak.
   #57
 3,997     Oppland     0

At man skal kunne dytte isolasjonen helt opp i sutakplatene hvis de har beslag må være bløff??? Sutakplatene kondenserer vel både med og uten beslag?
Rupanel og papp er også vind og vanntett men man må ha lufting mellom tak og isolasjon lell!

Dette her høres rart ut!
Ikke rart at mange har fått is og kondens i taket med sutett.

Problemet er at uten beslaget blir ikke taket tett nok, luft slipper til og forringer isolasjonsverdien.
Er det tett nok, er ikke sutett noe værre enn annet forenklet undertak.
Kondensering skyldes vel heller dårlig dampsperre på innsiden om det er fukt inne i taket du mener.
Om det er på utsiden er det for dårlig isolert eller for dårlig lufting under taksteinen.

Så nei, det er ikke noe mer bløff enn annet forenklet undertak, stikkordet er forenklet undertak, en mer og mer vanlig løsning.
   #58
 3,997     Oppland     0

kenneth: det er rett, ser du oppe i overskriften hva den løsningen heter? Huntonitt Sutett.


Les igjen,
Huntonit Sutett Sutak
http://hms.cobuilder.no/doc/byggma/dm_documents/Monteringsanvisning%20sutett_Z5iqh.PDF
At man bruker et beslag endrer jo ikke faktum at det er sutak.

Spiller ingen vesentlig rolle lenger uansett, da trådstarter ikke har brukt beslag og derfor ikke kan legge isolasjonen direkte opp mot sutaket.
   #59
 9,677     Kysten     0
Sammenlign dampåpenheten på dette produktet med andre dampåpne undertak. Det er endel forskjell. Jo mindre dampåpent jo lettere er det å få kondens under undertaket.

Det er et sutak og fungerer helt greit så lenge det er lufting under. Som dampåpent undertak ville ikke jeg brukt dette produktet.
   #60
 3,997     Oppland     0
Nei, du har nok helt sikkert rett at det ikke er et optimalt produkt som forenklet undertak.
Men for at det skal bli kondensering på undersiden av undertaket så må jo også fuktigheten komme fra en plass, altså er det gjort flere feil i oppbyggingen av taket, for eksempel utett dampsperre.
   #61
 9,677     Kysten     0
Det er alltid rester av fukt i material også. Spesielt i nybygg. Jeg målte feks fuktinnhold igår på huset jeg bygger. Svillen hadde et fuktinnhold på ca 12% , det varierte litt rundt om. Jeg målte samme plass på enden av svillen og kom opp i nesten 20%, da var jeg midt i stokken.

I tak er det jo også sånn at fukten/varmen stiger, så om en har 12-15% i sperrene så vil det etter kort tid være mindre nede i taket og høyere oppe mot møne.
   #62
 3,997     Oppland     0
Og dersom taket ikke er damptett, for sutaket er ikke damptett, hva skjer med slike små mengder fukt?
Det er ikke denne lille resten av fukt som ødelegger en konstruksjon.

Men har du søkkvåt material finnes det potensiale, men da skulle det heller aldri blitt lukket inne, altså følgefeil.
   #63
 9,677     Kysten     0
Jeg var på et kaldt loft for ikke lenge siden. Der var det sutaksplater og tett i møne men åpning ved raft. Loftet var fuktig spesielt på platene. Der åpnet vi møne( det lå d-glass over som vi skar bort) så lå vi dampåpen duk over møne i stedet og la denne over sløyfene. Da ble det fysisk åpning. Om platene hadde vært dampåpne nok hadde det ikke vært fukt der. Nå er fuktproblemet borte.
   #64
 3,997     Oppland     0
Tviler ikke på det.
Men hvor kom fuktigheten fra?
Den oppstår ikke av seg selv.

Jeg tipper at dampsperra ikke er tilstrekkelig tett, og at det er det egentlige problemet.

Man kan etterfylle olje på motoren, men det stopper ikke lekasjen.
   #65
 9,677     Kysten     0
Vet ikke hvor det kom fra. Mulig ventilasjonsanlegget, loftsluke eller dampsperre. Det skal godt gjøres å få det helt tett, noe lekk vil det vel alltid bli.
   #66
 1,570     Sunnmøre     0
kordan var luftinga ivaretatt med utrafta?
Signatur
   #67
 9,677     Kysten     0
Det var lufting. Men det var mye lagret som begrenset luftstrømmen og som kjent stiger varmluften og gav dem fuktmerker på sutaksplatene. Poenget mitt med eksempelet var at dampen ikke gikk gjennom platene godt nok.
   #68
 1,570     Sunnmøre     0
ofte eit stort problem det på kryploft, folk etterisolerar, fyller opp med alt slags skrot og skrammel og dermed stoppar vledig for luftinga.
Signatur
   #69
 1,103     0

Jeg var på et kaldt loft for ikke lenge siden. Der var det sutaksplater og tett i møne men åpning ved raft. Loftet var fuktig spesielt på platene. Der åpnet vi møne( det lå d-glass over som vi skar bort) så lå vi dampåpen duk over møne i stedet og la denne over sløyfene. Da ble det fysisk åpning. Om platene hadde vært dampåpne nok hadde det ikke vært fukt der. Nå er fuktproblemet borte.


Regner med at dette ble iorden da dere erstattet d-glassen med dampåpen duk. Varm fuktig luft vil jo stige til de høyeste punktet og kondenserer da der når det er diff tett, så jeg ville ikke bare gitt platene skylda her.
   #70
 9,677     Kysten     0
Tja.... Om de var dampåpne nok så hadde ikke dette vært et problem. Da kunne loftet vært uten lufting. Det var også 30 mm sløyfer på sutaket.