Jeg er redd for at uten plast i taket nede vil fukt lett kunne gå oppover og inn i kneveggkonstruksjonen som altså er dekket med plast på begge sider. Det er et poeng at det er sjelden noen tar seg bryet med å dekke åpningene i gulvet rett under kneveggen. Her vil fukt lett kunne ta seg opp. Eller hva?
Skal vel i utgangspunktet kunne kubbe melomm hver takstol der nede, men blir ikke sånn kjempetett.
Syns det er Helt merkelig at det ikke er nevnt lignende problemer i verken Glava, Rockwool, Isola eller Hunton sine brosjyrer og dokumenter.
Er det SÅÅ sjeldent å ha kald garasje med tidvis oppvarming, og oppvarmet loftsrom!? 🤔🤔🤔
Jaja, da har 2 byggmestere, Hunton og Isola gått imot å bruke smarte dampsperrer og/eller droppe dampsperre.
Plast som vanlig men lage inspeksjonsluker og observere fuktnivå i bjelkelaget over tid er anbefalingen. Gjerne tørk med avfukter før isolering og plasting.
Hvorfor: Når bilene kommer inn blaute, vil varmen fra bilene sammen med fuktighet kunne trekke inn i konstruksjonen uten nødvendigvis å kunne tørke effektivt ut igjen. Sæelig i etasjeskillet, derfor må det plastes for å hindre dette. Er det tørt der i utgangspunktet, skal det vanskelig kunne komme fukt inn.
Får vel stole på 4 uavhengige instanser å plaste...måke litt fukt først selvfølgelig.
Så nå skal du plaste på den kalde siden.... Forstår ikke hva disse du har snakket om tenker på. Fukt pleier å vandre fra varm til kald side. Da vil det kondensere oppå den kjempekalde plasten din nede mot i garasjen og bjelkelaget og isolasjonen vil gradvis fuktes opp. Dette vil aldri tørke igjen med plater på gulvet oppe.
Teorien at hvis det i utgangspunktet er tørt i etasjeskillet, og man så isolerer og plaster - hvor kan da fukten komme ifra? Forutsatt klemte og tepiede skjøter nede, og isolert hele knevegg , korrekt vindsperre helt ut i raftet etc.
Tenker du da plast både over og under ? Da vil evt fukt som skulle komme her aldri noen sinne tørke opp. Et sted jeg åpnet en vegg i sommer var det feilaktig ganske tett på begge sider. Her var det fukt som hadde kommet inn i veggen for over 20 år siden fremdeles (det hadde vært en kortvarig drypp lekkasje i nærheten da).
Nei, 22mm gulvspon uten lim i 2.egt, 20cm isolasjon, 0,2mm plast nede, klemlekter 48x23mm, også xfiner plater i hele taket.
Damptrykket blir høyt i taket nede inntil avfukter/ lufting får ned RF eller temperatur. 2 blaute varme biler gir utrolig mye varme og fuktighet i ett isolert rom. Derfor var det svært ugunstig å slippe denne fukten inn i etasjeskillet (droppe dampsperre). Smarte dampsperrer er designet slik at de slipper igjennom kondens der RF er høyest, som da altså vil kunne slippe fukta inn i bjelkelaget før det eventuelt noe kommer tilbake igjen når rommet kjøles ned igjen...at alt kommer ut igjen er ikke sikkert.
For å hindre denne konstante fuktvandringen og mulig akkumulering var det best å plaste så det ikke kunne komme fukt opp dit i utgangspunktet.
Det var å velge mellom 2 onder virka det som, man må lage inspeksjonsluker i taket så kondensering kan oppdages.
Her malte jeg med utendørs maling (drygolin ultimat) og droppet plast. Nå er ikke garasjeloftet oppvarmet i utgangspunktet men er nok denne løsninga jeg hadde godt for om jeg skulle valgt.
Har ingen teknisk kompetanse eller noe annet å underbygge dette med men var det som jeg syns virket logisk.
Skal vel i utgangspunktet kunne kubbe melomm hver takstol der nede, men blir ikke sånn kjempetett.
Syns det er Helt merkelig at det ikke er nevnt lignende problemer i verken Glava, Rockwool, Isola eller Hunton sine brosjyrer og dokumenter.
Er det SÅÅ sjeldent å ha kald garasje med tidvis oppvarming, og oppvarmet loftsrom!? 🤔🤔🤔
https://www.isola.no/produkter/vegg/dampsperrer/isola-airguard-smart/
Spør om priser nå.. sikkert ikke billig 😂
Plast som vanlig men lage inspeksjonsluker og observere fuktnivå i bjelkelaget over tid er anbefalingen.
Gjerne tørk med avfukter før isolering og plasting.
Hvorfor:
Når bilene kommer inn blaute, vil varmen fra bilene sammen med fuktighet kunne trekke inn i konstruksjonen uten nødvendigvis å kunne tørke effektivt ut igjen. Sæelig i etasjeskillet, derfor må det plastes for å hindre dette.
Er det tørt der i utgangspunktet, skal det vanskelig kunne komme fukt inn.
Får vel stole på 4 uavhengige instanser å plaste...måke litt fukt først selvfølgelig.
Antar han har glemt å nevne at det er et permanent varmt (varmere) loft over den sporadisk lunkne garasjen...
Teorien at hvis det i utgangspunktet er tørt i etasjeskillet, og man så isolerer og plaster - hvor kan da fukten komme ifra?
Forutsatt klemte og tepiede skjøter nede, og isolert hele knevegg , korrekt vindsperre helt ut i raftet etc.
Damptrykket blir høyt i taket nede inntil avfukter/ lufting får ned RF eller temperatur. 2 blaute varme biler gir utrolig mye varme og fuktighet i ett isolert rom.
Derfor var det svært ugunstig å slippe denne fukten inn i etasjeskillet (droppe dampsperre). Smarte dampsperrer er designet slik at de slipper igjennom kondens der RF er høyest, som da altså vil kunne slippe fukta inn i bjelkelaget før det eventuelt noe kommer tilbake igjen når rommet kjøles ned igjen...at alt kommer ut igjen er ikke sikkert.
For å hindre denne konstante fuktvandringen og mulig akkumulering var det best å plaste så det ikke kunne komme fukt opp dit i utgangspunktet.
Det var å velge mellom 2 onder virka det som, man må lage inspeksjonsluker i taket så kondensering kan oppdages.
Har ingen teknisk kompetanse eller noe annet å underbygge dette med men var det som jeg syns virket logisk.