901    5    1  

Kerto som sperretak og bjelkelag, svært ulike tabeller

 55     Trondheim     0
Hei,

Jeg planlegger en garasje som skal ha pulttak med 15graders helning, og det ser ut som om Moelvens Kerto-S er et gunstig alternativt. Spennet blir ca 6,2m, og i følge denne tabellen er det tilstrekkelig med 48x350 c/c 60 for dette taket. Snølast er 4,5kN.

Tilsvarende er det et ønske å lage kjeller under garasjen, men det avhenger at kostnaden for dette. Bjelkelagstabell for Kerto-S viser at med nyttelast 4,0kN må man ha 48x400 c/c 40. 

Noen som kan forklare meg den store forskjellen mellom tabellene her? Med behov for c/c 40 av største dimensjon er man svært nære pris for tilsvarende hulldekke, da spiser det også mindre takhøyde i kjelleren.

   #1
 25,349     Akershus     0
Kan det være at taket dimensjoneres for brudd mens gulvet dimensjoneres for "trampolineeffekt"?
Signatur
   #2
 38,252     Lillestrøm kommune     0
Har du en link? Kubbing vil ha god effekt på stivhet, ikke umulig at det altber tatt inn i tabellen. Har du lufting mellom bjelkene så hjelper det godt selv om kubbingen ikke er i full høyde. . Litt usikker på hva du planlegger som gulv i garasjen.

Jeg har bygd med Kerto selv en gang, vi lette lenge før vi fant en forhandler som ville gi gode nok rabatter, arbeidet forhandler stort sett gjør er å skrive bestilling og ta betalt.

Det var nedbøying og stivhet som var dimensjonerende kriterier på min konstruksjon, ikke bruddlast.
   #3
 194     0
Kan det være at taket dimensjoneres for brudd mens gulvet dimensjoneres for "trampolineeffekt"?

Om ikkje brudd så maks deformasjon for taksperrer. Golv/etasjeskiljar vert også kontrollert for eigenfrekvens, komfortkriteriet som det gjerne vert omtalt som. Eller trampolineeffekt. Så KjellG er nær fasiten.

Om ein skal nytte bjelkelag som etasjeskiljar i garasje bør ein tenkje seg godt om då det kan verte store punktlaster frå køyretøy, ikkje kun fordelte laster.

Kan det vere aktuelt under midten av bjelkelaget slik at spennet berre vert halvparten?
   #4
 38,252     Lillestrøm kommune     1
Understøttelse under midten vil i tillegg ha veldig god effekt på stivhet/nedbøying i resterende del av garasjegulv, en bjelke lagt opp over 3 støtter får mindre nedbøying en 2 tilsvarende bjelker lagt over hvert sitt spenn.
  (trådstarter)
   #5
 55     Trondheim     0
Kan det være at taket dimensjoneres for brudd mens gulvet dimensjoneres for "trampolineeffekt"?

Om ikkje brudd så maks deformasjon for taksperrer. Golv/etasjeskiljar vert også kontrollert for eigenfrekvens, komfortkriteriet som det gjerne vert omtalt som. Eller trampolineeffekt. Så KjellG er nær fasiten.

Om ein skal nytte bjelkelag som etasjeskiljar i garasje bør ein tenkje seg godt om då det kan verte store punktlaster frå køyretøy, ikkje kun fordelte laster.

Kan det vere aktuelt under midten av bjelkelaget slik at spennet berre vert halvparten?

Kan være aktuelt, men ville helst slippe det. Hadde ikke så stor tro på dette som bjelkelag, men stusset over forskjellen i tabellene.
Har du en link? [...] Litt usikker på hva du planlegger som gulv i garasjen.

Linker er i førstepost selv om de ikke er så synlige:
https://www.moelven.com/Documents/Limtre/Tabeller/Sperretabell%20KERTO%201felt.pdf
https://www.moelven.com/Documents/Limtre/Tabeller/Bjelkelagstabell%20Kerto.pdf
Det måtte vel blitt med plater og (armert) påstøp, og man hadde plutselig nærmet seg prisen for hulldekker uansett.
Takker fortilbakemeldinger folkens Smile