vil ikkje anbefale det, men folk får gjer det dei sjølv vil i eigne hus :-)
Hvorfor? Er det mye dyrere enn vanlig gulvspon, eller er det for dårlig bæreevne til at man kan gå på det uten noe annet oppå når man skal hente ned kofferter og julepynt, eller er det for luftig slik at man må legge vindsperre mellom isolasjon og slisser om man bruker det på kaldloft?
(Jeg vet ikke, jeg spør for å lære.)
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
vil ikkje anbefale det, men folk får gjer det dei sjølv vil i eigne hus :-)
Hvorfor? Er det mye dyrere enn vanlig gulvspon, eller er det for dårlig bæreevne til at man kan gå på det uten noe annet oppå når man skal hente ned kofferter og julepynt, eller er det for luftig slik at man må legge vindsperre mellom isolasjon og slisser om man bruker det på kaldloft?
(Jeg vet ikke, jeg spør for å lære.)
dei platene der er og sponplater, bere det er frest ut høl i dei. Styrken på dei er tilnærma lik vanleg gulvspon.
Signatur
Svennebrev som tømrar, kombinerar det med kobber og blikkenslager familiefirma.
Jeg holder på med et tilsvarende prosjekt. Jeg valgte 22x98mm kledning med glattsiden opp som gulv. Det blir en del kapping, men det går relativt raskt unna. Det hadde trolig vært raskere med å legge sponplate, men det hadde utgjort lite av den totale jobben.
Jeg valgte en løsning uten not og fjær for at det skal være mulig å ta opp deler av gulvet senere hvis jeg skal f.eks gjøre endringer på elktrisk installasjon.
Vil det være ok å legge gulvspon med litt mellomrom mellom platene? Eller blir det fortsatt for tett?
Helt klart, men da ville jeg passet på at det var litt klaring til glavaen slik at fuktigheten ikke kondenserer mot sponplata.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Jeg holder på med et tilsvarende prosjekt. Jeg valgte 22x98mm kledning med glattsiden opp som gulv. Det blir en del kapping, men det går relativt raskt unna. Det hadde trolig vært raskere med å legge sponplate, men det hadde utgjort lite av den totale jobben.
Jeg valgte en løsning uten not og fjær for at det skal være mulig å ta opp deler av gulvet senere hvis jeg skal f.eks gjøre endringer på elktrisk installasjon.
Om jeg gjør det slik som bjornars, da slipper jeg mellomrom mellom plankene og isolasjonen?
Grunnen til at jeg lurte var fordi jeg har noen gulvspon plater igjen fra forgje prosjekt, men da får jeg finne noe annet å bruke dem til :)
Det holder at jeg skrur kledningsborene fast?
Bruk heller 6"-8" bord så går det raskere (og mindre kapping). Ville vel prøvd å få til litt klaring uansett.
Skal du bruke glava med papir, eller uten?
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Hvorfor?
Er det mye dyrere enn vanlig gulvspon,
eller er det for dårlig bæreevne til at man kan gå på det uten noe annet oppå når man skal hente ned kofferter og julepynt,
eller er det for luftig slik at man må legge vindsperre mellom isolasjon og slisser om man bruker det på kaldloft?
(Jeg vet ikke, jeg spør for å lære.)
dei platene der er og sponplater, bere det er frest ut høl i dei. Styrken på dei er tilnærma lik vanleg gulvspon.
Jeg valgte en løsning uten not og fjær for at det skal være mulig å ta opp deler av gulvet senere hvis jeg skal f.eks gjøre endringer på elktrisk installasjon.
Om jeg gjør det slik som bjornars, da slipper jeg mellomrom mellom plankene og isolasjonen?
Det holder at jeg skrur kledningsborene fast?
Ville vel prøvd å få til litt klaring uansett.
Skal du bruke glava med papir, eller uten?