10,232    10    2  

Lydisolere etasjeskille og vegger

 81     Sunnmøre     0
Hei

Vi skal ha 2 soverom som blir rett under stua. Hva er beste måten å lydisolere fra stua ned til soverommet?

Og vil 70mm glava i skillevegger dempe noe lyd? Eller er det like greit å ha de uisolerte?

   #1
 3,955     1
Det beste er å legge 36mm Silencioplater på stua, og en lydhimling bestående av lydbøyler, 36mmlekter, 2 lag med gipsplater samt skikkelig lydfuging bestående av akrylfuging og bunnfyllingslist mellom gipstaket og veggene. For å få en så god lydhimling som mulig, bør egentlig hele kjelleren ha lydhimling - med lettveggene festet opp til lydhimlingen....
  (trådstarter)
   #2
 81     Sunnmøre     0
Off det hørtes dyrt ut  :-\ Finnes det ikke en økonomiversjon som demper endel? Er ikke den løsningen du beskriver mest vanlig i når du har utleieleilighet?
   #4
 3,955     0
Silencio i seg selv demper godt Smile

Men lydhimlingen kan forsåvidt også benyttes bare i underliggende rom, men effekten vil da bli noe mindre enn om det ble gjort fullstendig...
   #5
 196     0
Det beste for å lydisolere vil være å skille himling i soverom fra gulvet i etasjen over. Du kan bygge opp med egne bjelker for himling adskilt fra gulvet/taket over. Slik kan du få god demping av lyd og hindre overføring via bjelkelaget, men de fleste har ikke plass/høyde nok til å gjøre dette.

Hvis du har mulighet til å åpne opp himling i soverom ville jeg gjort det og isolert med mineralull to lag x 10cm (paroc er rimeligere og fastere enn rockwool med samme egenskaper.) forskjøvet og skrudd i lydhimlingsbøyler i retning på tvers av bjelkene. Disse skal skrues med maks 1,2m avstand vekselsvis og cc60 slik at du kan skru fast lekter 36x48mm til gipsplater eller lignende. Dette bygger ca.7cm ned fra nederste punkt på bjelkene. Det er mulig å gjøre det anderledes, men da må en i tilfelle kubbe mellom bjelkene og få lydhimlingsbøylen høyere og dermed også lektene høyere. Hvis du har et gammelt hus, så er ofte ikke avstanden mellom bjelkene konsistent, slik at en må ha lektene på tvers.

Hovedpoenget er å få mindre av lyden overført fra ulike bygningsdeler som er knyttet sammen. Bøylen er stiv men bevegelig og demper lyden som blir overført fra gulvet overfor og som gjerne vil fortsette ned i rommet under.

Gipsplatene har høy tetthet (ca. 9 kg/kvm) og hinderer også lyd fra å gå fra et rom og over til et annet (romlyd).

Gjør du dette med to lag gips 13mm (husk tetting og ikke for store gjennomføringer) så har du en etasjeskiller som dekker brannkrav og lydkrav til skille av to selvstendige boenheter.
Det beste brannmessig vil jo være å ha vegger med gips også. Da er det lett å få til celler hvor brann ikke vil spre seg videre (husk at dører ofte ikke har stor brannmotstand).

Litt avhengig av hvordan gulvet er bygd opp over og om du har ståltråd under isolasjon så vil dette dekke en plass mellom 30-50minutter brannkrav og en reduksjon i db mellom 35-50.

Glava i skillevegg vil dempe lyd. Men jeg ville brukt mineralull i steden. Lydmessig omtrent identisk, men mineralull er bedre mot brann. Det er mye å hente på å isolere innervegger. Man vil også ha bedre mulighet for å kunne ha litt forskjellig temperatur fra rom til rom.

En uisolert vegg med f.eks mdfplater er nesten som å være i samme rom... 1 lag gips på hver side og 7 cm rockwool er ganske bra. 1 + 2 lag gips eller 2 lag gips på hver side er enda bedre, det beste er vegger med adskilte stendere, enten to rekker med stendere adskilt (uten kontakt) eller en rekke med stendere som veksler med å være til venstre og høyre. Eks. 10 isolasjon med 2"x3" stendere 30cm fra hverandre slik at en får cc60 spikerslag på hver sin side.

Glava og Rockwool har fine guider på nettet hvor det er detaljert framstilling av konstruksjon og dens brannmotstand og lydisolering/demping.
  (trådstarter)
   #6
 81     Sunnmøre     0
Tusen takk for utfyllende svar :)

Dette er et nytt hus, som jeg ikke har skrevet kontrakt med husleverandøren enda på. Så jeg står helt fritt med tanke på høyde på underetasje og lignende. Men hvor stort behovet blir for støydemping vet jeg ikke enda, men slik jeg har erfart det så kan det aldri bli nok.

Legger ved planløsningen for underetasjen. Jeg ser for meg kjellerstua burde ha hatt ekstra støydemping. Kjipt å måtte skru ned lyden på filmen akkurat da den er på sitt beste  ;D

Skal prøve å få med mest mulig før vi skriver kontrakt. Da jeg fortsatt kan presse de litt.  Wink
Lydisolere etasjeskille og vegger - underetasje.jpg - litter
   #7
 202     østfold     0
Hei.
Hvis man velger å kubbe imellom sperrene og bruke lydbøyler,nye spikerslag  og 2 lag gips slik som beskrevet av Russia,---Hva er den minste avstand det er mulig å ha mellom eksisterende bjelkelag og gipsplatene for å få effekt?
5-10 mm,er det nok tro?
Noen med kompetanse/erfaring?


   #8
 1     Hordaland     0
Det er forsåvidt rett alt som står her, men det er ikkje sikkert det er fornuftig. Det er tross alt innafor samme bueining det er snakk om. Det er lite verdt å legga ned så store investeringar i ei løysing som blir øydelagd av gjennomføringar og flanketransmisjon. Du kan sikker ta taxi på kino mange gonger for den ekstra kostnaden.... 

Her er nokre tommelfingelreglar: Luftlyd går gjennom luft. Det er typisk snakking og TV`en. Dersom det er lufttett har du løyst det problemet. Det løyser du med tette plateskikt og fuging + ved å passe ekstra på gjennomføringar. Husk at det går luftlyd fra el-boks til el-boks!

Trinnlyd forplantar seg gjennom konstruksjonar. Det er typisk gåing på golv og bass. Luftlyd kan i tillegg få konstruksjonar til å vibrere slik at også denne lyden opptrer på samme måte som trinnlyd. Tunge konstruksjonar drep trinnlyd. Ein vanleg metode er å bruke to adskilte massive konstruksjonar, men dersom du ikkje bygger rom i rommet oppstår alltid ei viss form for flanketransmisjon.

Til ditt behov vil eg anbefale å legge inn to lag gips opppå ei eller anna form for porøs trefiberplate oppå bjelkelaget/sponplatene. Bruk gips all over i rommet under, og fug alt skikkelig.

Når det gjeld veggar er prinsippet det samme - lufttett er er det viktigaste. Hulrommet kan virke som ei gitarkasse dersom luftlyd får platene til å vibrere. Dette problemet varierer frå platemateriale til platemateriale - det kjem an på kor tette platene er (i falsar osv) og kor glatte/harde dei er. Eit triks er å henge opp ei vindsperre med ru/riflete overflate bak den eine plata. Dette hindrar lydbølgnen i å reflektere fram og tilbake som i ein banankasse.

Husk; det enkle er det beste! 
   #9
 1,003     buskerud     0

Det er forsåvidt rett alt som står her, men det er ikkje sikkert det er fornuftig. Det er tross alt innafor samme bueining det er snakk om. Det er lite verdt å legga ned så store investeringar i ei løysing som blir øydelagd av gjennomføringar og flanketransmisjon. Du kan sikker ta taxi på kino mange gonger for den ekstra kostnaden.... 

Her er nokre tommelfingelreglar: Luftlyd går gjennom luft. Det er typisk snakking og TV`en. Dersom det er lufttett har du løyst det problemet. Det løyser du med tette plateskikt og fuging + ved å passe ekstra på gjennomføringar. Husk at det går luftlyd fra el-boks til el-boks!

Trinnlyd forplantar seg gjennom konstruksjonar. Det er typisk gåing på golv og bass. Luftlyd kan i tillegg få konstruksjonar til å vibrere slik at også denne lyden opptrer på samme måte som trinnlyd. Tunge konstruksjonar drep trinnlyd. Ein vanleg metode er å bruke to adskilte massive konstruksjonar, men dersom du ikkje bygger rom i rommet oppstår alltid ei viss form for flanketransmisjon.

Til ditt behov vil eg anbefale å legge inn to lag gips opppå ei eller anna form for porøs trefiberplate oppå bjelkelaget/sponplatene. Bruk gips all over i rommet under, og fug alt skikkelig.

Når det gjeld veggar er prinsippet det samme - lufttett er er det viktigaste. Hulrommet kan virke som ei gitarkasse dersom luftlyd får platene til å vibrere. Dette problemet varierer frå platemateriale til platemateriale - det kjem an på kor tette platene er (i falsar osv) og kor glatte/harde dei er. Eit triks er å henge opp ei vindsperre med ru/riflete overflate bak den eine plata. Dette hindrar lydbølgnen i å reflektere fram og tilbake som i ein banankasse.

Husk; det enkle er det beste! 
Er dette noe du kan eller er det bare erfaring .
   #10
 3,216     0

Det er forsåvidt rett alt som står her, men det er ikkje sikkert det er fornuftig. Det er tross alt innafor samme bueining det er snakk om. Det er lite verdt å legga ned så store investeringar i ei løysing som blir øydelagd av gjennomføringar og flanketransmisjon. Du kan sikker ta taxi på kino mange gonger for den ekstra kostnaden.... 

Her er nokre tommelfingelreglar: Luftlyd går gjennom luft. Det er typisk snakking og TV`en. Dersom det er lufttett har du løyst det problemet. Det løyser du med tette plateskikt og fuging + ved å passe ekstra på gjennomføringar. Husk at det går luftlyd fra el-boks til el-boks!
Dette er vel i overkant store forenklinger, riktignok er det viktig at det er tett for luftlydens del, men det er langt ifra nok til å få god luftlydisolasjon, som du selv er inne på, så kan man jo også få flanketranmisjon av luftlyd.

For trinnlyd har dekket mye å si, et godt dekke på trebejlkelag har vesentlig bedre trinnlydtall enn et bontgdekke.

Og når det gjelder transmisjon mellom lettvegger, så er vel det greieste å bare ha isolasjon imelllom? Det er vel det vansligste og mest effektive.
Trinnlyd forplantar seg gjennom konstruksjonar. Det er typisk gåing på golv og bass. Luftlyd kan i tillegg få konstruksjonar til å vibrere slik at også denne lyden opptrer på samme måte som trinnlyd. Tunge konstruksjonar drep trinnlyd. Ein vanleg metode er å bruke to adskilte massive konstruksjonar, men dersom du ikkje bygger rom i rommet oppstår alltid ei viss form for flanketransmisjon.

Til ditt behov vil eg anbefale å legge inn to lag gips opppå ei eller anna form for porøs trefiberplate oppå bjelkelaget/sponplatene. Bruk gips all over i rommet under, og fug alt skikkelig.

Når det gjeld veggar er prinsippet det samme - lufttett er er det viktigaste. Hulrommet kan virke som ei gitarkasse dersom luftlyd får platene til å vibrere. Dette problemet varierer frå platemateriale til platemateriale - det kjem an på kor tette platene er (i falsar osv) og kor glatte/harde dei er. Eit triks er å henge opp ei vindsperre med ru/riflete overflate bak den eine plata. Dette hindrar lydbølgnen i å reflektere fram og tilbake som i ein banankasse.

Husk; det enkle er det beste! 


Dette er vel i overkant store forenklinger, riktignok er det viktig at det er tett for luftlydens del, men det er langt ifra nok til å få god luftlydisolasjon, som du selv er inne på, så kan man jo også få flanketranmisjon av luftlyd.

For trinnlyd har dekket mye å si, et godt dekke på trebejlkelag har vesentlig bedre trinnlydtall enn et bontgdekke.

Og når det gjelder transmisjon mellom lettvegger, så er vel det greieste å bare ha isolasjon imelllom? Det er vel det vansligste og mest effektive.
AtW