Har ikke kontaktet firmaet ennå. Vil forberede en henvendelse ved først å innhente informasjon/kommentarer.
Problemet er at jeg ikke ønsker disse folkene inn i huset igjen for utbedringer.
Kan jeg (ihht lovverket) nekte å betale og nekte retting av det dårlige arbeidet?
Egentlig ikke, dvs "Selv om forbrukeren ikke krever det, kan tjenesteyteren rette mangel når det kan skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg arbeidet." (lov om håndverkertjenester, §24).
Her ligger vel eventuelle uenigheter i hva som vil være en "særlig grunn til å motsette seg arbeidet". Det sagt, så kan det jo hende man kan bli enig med firmaet om å ordne dette minnelig uavhengig av hva lovverket sier om mangler - det vil jo antageligvis være det mest smidige for alle parter. At man ikke vil ha de tilbake burde vel ikke komme som noe sjokk hvis man blir forelagt kvaliteten på dette arbeidet.
Signatur
eier NTH-ring, men ikke på grunn av ferdigheter innen boligbygging.
Tror det går mot en løsning som Torango skisserer, dvs høflig avslå å betale en eneste krone. Om firmaet tar saken videre til forliksrådet, får jeg ta det derifra.
Signatur
No trees were killed during sending of this message, however a larg number of electrons were terribly inconvenienced.
Trist og leit og se sånt arbeid! Men realiteten er vel her som med alt annet, du får ofte hva du betaler for! Dette er overhode ikke utført av fagfolk eller folk med relativ erfaring i det hele tatt! Jeg skjønner faktisk ikke hvordan de har fått til så dårlig resultat på en så enkel oppgave.
Trist og leit og se sånt arbeid! Men realiteten er vel her som med alt annet, du får ofte hva du betaler for! Dette er overhode ikke utført av fagfolk eller folk med relativ erfaring i det hele tatt! Jeg skjønner faktisk ikke hvordan de har fått til så dårlig resultat på en så enkel oppgave.
I dette tilfellet får jeg vel ikke det jeg betaler for, iogmed at timeprisen tilsvarer lønn til en norsk faglært snekker og ikke en pølsemaker fra Latvia...
Signatur
No trees were killed during sending of this message, however a larg number of electrons were terribly inconvenienced.
Vel, du har (ikke ennå) betalt 350kr+mva, det tipper jeg er 100 kr under seriøse aktører i Stavangerområdet. Du har gått i billigfella. Men uansett, jobben er uakseptabelt utført uansett pris. Men når skal folk slutte å bare se på timeprisen og også se på timeforbruket? Hva er billigst; 400kr i 40timer eller 500 kr i 30 timer? Det er ofte realiteten.
Har latvierne fått besjed om at det bare skal "slenges" opp på kortest mulig tid? Med litt fugemasse burde det gå å få det til de som de har satt opp. Har latvierne fått matrialer på arbeidsted eller blitt tvunget til å "resirkulere"? Hva slags innformasjon har latvierne fått og kan du latvisk? Ofte blir utlendinger gjort litt dummere en de er, de gis feil eller dårlige innformasjon, og så klager oppdragsgiver på arbeidet for å holde igjen penger.Det bordet som er 15mm for kort kan byttes.Er det spikret rund sikrinskap som er i "drift"?
Trebor: tidsaspektet er også et moment. Ved henvendelse til norske aktører, får en gjerne svar at de tidligest kan se på dette til neste år..kanskje. Men jeg er i prinsippet enig, det er bedre å betale full pris og få et resultat en er fornøyd med.
Jaf: avtalen var at jobben skulle gjøres på timebasis, med øvre grense på 30 timer. Nye materialer ble levert på stedet. Avtalen ble gjort via engelsktalende administrator, og var kort og greit: riv eksisterende panel og monter ny. Og ja, feilene kan rettes. Problemstillingen var om utført arbeid var fagmessig og om det eventuelt var grunnlag for prisreduksjon/utbedring.
Signatur
No trees were killed during sending of this message, however a larg number of electrons were terribly inconvenienced.
Ofte blir utlendinger satt i en uheldig situasjon. Problemet ser en ofte i annonse teksten: (tømrer,rørlegger,elektriker ledig billig) (ofte samme person?) Hvis du hadde revet og det var 30 timer til disposisjon burde kvalitet være som nybygg (100%). Kansje hadde 6mm rehab plater vært litt bedre en panel.(ikke så mye kapp). Trapper kan være litt vanskelige med skå oppe og nede. En list på 10mm kan være til hjelp. Kansje ligger noe av feilen hos den engelsktalende administratoren. Som regel kan ikke østeuropere engelsk, av og til noe tysk og russisk. alle spørsmål blir beskvart med "ja" og "ingen problem"Tror ikke alle utlendinger er klar over hvor høy kvalitet norske fagfolk må levere. En norsk tømrer kommuniserer gjerne med kunde og lar ikke ting skli helt ut..
Egentlig ikke, dvs "Selv om forbrukeren ikke krever det, kan tjenesteyteren rette mangel når det kan skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg arbeidet." (lov om håndverkertjenester, §24).
Her ligger vel eventuelle uenigheter i hva som vil være en "særlig grunn til å motsette seg arbeidet". Det sagt, så kan det jo hende man kan bli enig med firmaet om å ordne dette minnelig uavhengig av hva lovverket sier om mangler - det vil jo antageligvis være det mest smidige for alle parter. At man ikke vil ha de tilbake burde vel ikke komme som noe sjokk hvis man blir forelagt kvaliteten på dette arbeidet.
Tror det går mot en løsning som Torango skisserer, dvs høflig avslå å betale en eneste krone. Om firmaet tar saken videre til forliksrådet, får jeg ta det derifra.
I dette tilfellet får jeg vel ikke det jeg betaler for, iogmed at timeprisen tilsvarer lønn til en norsk faglært snekker og ikke en pølsemaker fra Latvia...
Jaf: avtalen var at jobben skulle gjøres på timebasis, med øvre grense på 30 timer. Nye materialer ble levert på stedet. Avtalen ble gjort via engelsktalende administrator, og var kort og greit: riv eksisterende panel og monter ny. Og ja, feilene kan rettes. Problemstillingen var om utført arbeid var fagmessig og om det eventuelt var grunnlag for prisreduksjon/utbedring.
Det handler om å finne rette mannen og holde på denne kontakten.
Det er dessverre vanskelig å finne gode folk. Prøv dem ut.