497    16    1  

Oppankring/overlapp ståldrager garasjeport.

 822     Stavanger     0
Hei folkens. Snekker som skal bygge garasje har bestilt og levert meg en H bjelke HEB 200 på lengde 5100 og lysåpning på port er 4920. Bjelken skal ligge på takrennesiden og er totalt 720 lang. Min ungdomsskule matematikk forteller meg da at H bjelken får 9 cm oppankring på reisverk på hver side av port. 

Er ikke dette veldig snaut??? Jeg trudde at det skulle være minimum bredden av bjelken i overlapp sånn det er typisk på tre materialer.. I hodet mitt burde jo stål drageren gå fra hjørnet av dobbelport og godt inn på den lille veggen mellom port og dør. Kanskje tilåmed over hele langsiden?

Oppankring/overlapp ståldrager garasjeport. - Screenshot_20210512-173245.png - Amatør

Har selvsagt sendt mail men ikke fått svar ennå.

Mvh Kenneth
Signatur

  (trådstarter)
   #1
 822     Stavanger     0
Fått svar av snekker at det skal skrus og limes 4 stk 2*4 der den skal hvile oppå 2 stk av disse på hver side og de to siste på hver side vil da flukte med topp av drager.

Tanker?
Signatur
   #2
 67     0
(besvarer som en ufaglært)

Dette tror jeg er standard prosedyre for å montere bjelken. Jeg regner med at grunnen til at bjelken trengs er fordi det er flatt tak på taket ? hvis ikke hadde du nok ikke trengt den engang. Så sant du ikke skal sette et jacuzi på toppen av garasjen så tror jeg dette er overdimensjonert så du kan sove veldig godt
HSt
   #3
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Det er ikke umulig å få så mye vekt oppå
stendere at disse knuses. Jeg måtte opp i dimensjon til 115x115mm på hytta pga for store oppleggskrefter. Men kanskje er han akkurat innenfor
jaf
   #4
 6,305     tromsø     0
Men hvorfor ikke legge den over hele siden ? Hvis du som kunde ønsker det. Overdimensjonering er topp ? Det er vel bare å kutte plass i betong ? Hvis det levers så lange spenn ?
HSt
   #5
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Forstår det slik at TS alt har fått levert drageren
  (trådstarter)
   #6
 822     Stavanger     0
Takk for tilbakemeldinger.

Det er saltak med garasjeport på takrennesiden. Det er her ståldragern skal ligge. Ståldrager er valgt for å øke innkjøringshøyde ifht limtredrager. Den vil jo da ligge på vanlig reisverk med takstoler over der igjen. Betongen som utgjør ringmur er jo på bakkenivå så det er ikke relevant.

Syntes det ser så veldig tynt ut, jeg forstår ikke hvorfor en skal korte ned drageren til å akkurat "skli" over porten..

At jeg VIL og at du MÅ har jo litt forskjellig slagkraft. Hvis jeg kan se en tabell, eller et skriv som forteller at dette er OK har jeg ingen betenkeligheter med det. Er det feil av meg og be om noe dokumentasjon at 500 kg stål og takstoler skal hvile på 2 stk 2*4 som er skrudd og limt sammen med 2 nye 2*4.
Signatur
jaf
   #7
 6,305     tromsø     0
Jeg liker å overdimensjonere. Øker du lengden med 20cm, så kan det bruker 4 stk 2x4 under drager. Mellom dør og port, kunne en brukt kapp av en limtredrager som understøtelse. Greit med tabell (dokumentasjon) og så øke med 50% ? Det koster jo ingenting med 20cm ekstra ?

  (trådstarter)
   #8
 822     Stavanger     0
Jeg også tenkte minimum 20 overlapp på hver side så 4 stk 2*4 støtter oppunder. Rart at snekker bare tenker 9 cm og 2 stk 2*4. Med mindre det er ok da, da er det jo ingen grunn til å gå over... Eller?
Signatur
jaf
   #9
 6,305     tromsø     0
For å forsterke litt kan en kle hjørnet med kryssfiner eller trefiberplater og lime og skru. På hver side. Erstatte eventuell gips med noe sterkere. Da vil hjørnet bli sterkere og 2 x 4 en avstivet bedre. Selve 2 x 4 tåler mye. Har sett store stålkonstruksjoner (store som hus), ligge på en 2 x 4 bit i hvert hjørne.

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/spiker-og-skruer/rustfrie-skruer/terrasseskruer/terrasseskruer-302291/
TSt
   #10
 14,509     0
Stålet trenger nok ikke dette. Det som er spørsmål er om treverket holder. Hvis det er ut knekk på søyle som er problemet så avhjelpes dette med de to ekstra. Men hvis det er bæring på endeflate av treverket som er avgjørende så kan det være annerledes.