2,673    8    1  

Skøyt takstol? Og minimum takvinkel? Og bygge takstoler selv...

 299     0
Skøyt takstol? Og minimum takvinkel? Og bygge takstoler selv... - Skjermbilde 2019-05-09 kl. 00.25.21.png - Raimoon
Fikk denne tegninga med tilbudet på takstoler, har har noen spørsmål i den forbindelse.

1. Er S1 en skøyt? Har denne 6-metersbjelken ingen bærende funksjon, kun for å holde beinene sammen i triangelet? Har ikke planer om å understøtte midten, og jeg ba om 6 meter spenn. 

2. Om denne ikke har noen bærende funksjon, hvor langt ned kan jeg gå på takvinkelen før den får det? Taket skal være en del av en forlengelse av 1. etg på en låve for lagring av campingvogn og båt. Siden dette stikker inn mot tunet, så ønsker jeg lavest mulig tak så det ruver minst mulig. 

3. Tilbudet på takstolene var forsåvidt ikke så ille til Bodø å være, ca 1250 kr pr takstol. Problemet er at dette skal bygges i flere omganger, og derfor trenger jeg noen takstoler nå, noen takstoler da. Er det noen grunn til å ikke bygge disse takstolene selv? Tok et grovt regnestykke på at jeg kunne klare det for ca halv pris da. 

Bakgrunnsinfo: Høylageret på 6x2,3m huser i dag en båt, med innkjøring på 2,3m siden. Jeg trenger plass til båt og campingvogn nå, og dagens åpning er attpåtil i en bakke med matjord, ikke gunstig å kjøre på. Derfor skal jeg tette igjen 2,3m hullet og bygge ut andre veien, til 6x7m til slutt. Men det står nå en carport utenfor som er ca 2,4m hvor det er gjort grunnarbeid, så i første omgang skal dette bli ca 6x5m, for så å fullføre grunnarbeidet og gjøre carporten om til garasje en gang i fremtiden. (Har 15 fots båt og 4,90 campingvogn, så jeg klarer jeg greit nok med 5 meter for nå, og det blir et LANGT mindre prosjekt enn det garasjen vil bli) 
Signatur

   #1
 325     Sørlandet     0
Utfra det jeg ser på tegningen..

1. Det er en skjøt ja.. og det er relativt vanlig på undergurt på takstoler, da k-tre sjeldent når lengder >> 5m.
Jeg antar at opplagen er pt 2 og 6 og dermed så tar både 6-meterbjelken/undergurten og skjøten strekk og moment. Langt på enden av undergurten er sikkert momentet lavt og hvis takstolstilverkeren er seriøs så er dette en skjøt som er grei. 
 Som hovedregel så har alt på en takstol en bærende funksjon. 

2. Den har en bærende funksjon, uansett takvinkel. Endrer du takvinkel så er det ikke sikkert dette holder.

3. Spes med tanke på skjøten er det viktig at det blir bra satt sammen med riktig beslag og tilstrekkelig med festemidler.. kjenn dine egne evner.
TSt
   #2
 14,509     0
Det er plassering og montering av beslag som er problemet for en amatør, treverket er rimelig rett frem. Husk på en stor limtre bro som kollapset, har var alt rett unntatt sammenføyningene. Det var bare pinneved etterpå.
wth
   #3
 267     NA     0
Knutepunktene i takstoler er spikerplater som presses inn med hydraulisk presse, og det får du ikke gjort hjemme, tror forsåvidt ikke du for kjøpt platene engang.
Da må du altså sammenføye de med andre metoder (f.eks. hullplater og skruer). Disse sammenføyningene finner du ikke noe tabeller for, så da må de beregnes særskilt.

Ville med andre ord heller kjøpt i flere runder, eller funnet en plass å mellomlagre.
  (trådstarter)
   #4
 299     0
Med andre ord, bjelken i bunnen tar også av last?

Jeg har kontaktet leverandør og bedt om innspill på hvor lavt takvinkelen kan gå. Jo mindre jo bedre, det skal ikke være noe loft uansett her, dette er jo tilknyttet en stor låve full av lagringsmuligheter.

Signatur
  (trådstarter)
   #5
 299     0
Med andre ord, bjelken i bunnen tar også av last?

Jeg har kontaktet leverandør og bedt om innspill på hvor lavt takvinkelen kan gå. Jo mindre jo bedre, det skal ikke være noe loft uansett her, dette er jo tilknyttet en stor låve full av lagringsmuligheter.

Signatur
  (trådstarter)
   #6
 299     0
Skøyt takstol? Og minimum takvinkel? Og bygge takstoler selv... - IMG_20190426_174256.jpg - Raimoon

Her er for øvrig billigløsningen jeg skulle gå i gang med. Hullet til høyre skal tettes igjen, veggen inni carporten skal rives (støtte på midten), også blir det to åpninger i forkant. En til lav båt, en til campingvogn. Da kommer jeg til å bygge et par halve takstoler til å begynne med.

Eneste er at det er jo drit irriterende å gjøre ting, som man vet man må gjøre om igjen senere. Men en slik midlertidig løsning som over blir jo kanskje 1000 kr i materiale. Å bestille de takstolene jeg trenger blir 12000 (9 stk), så det blir jo noe helt annet.

Tanken er for øvrig på sikt å støpe gulv her, så derfor tenkte jeg å bygge takstoler så langt som "garasjen" stikker ut nå, også bare stive det med skråstag mot veggen den dagen man skulle støpe. Dog er støpingen sikkert 5 år frem i tid, overhodet ikke noe hast. Dette skal kun være til lagring.
Signatur
wth
   #7
 267     NA     0
Med andre ord, bjelken i bunnen tar også av last?

Jeg har kontaktet leverandør og bedt om innspill på hvor lavt takvinkelen kan gå. Jo mindre jo bedre, det skal ikke være noe loft uansett her, dette er jo tilknyttet en stor låve full av lagringsmuligheter.


Ja, takstolene fungerer forenklet som en sammensatt bjelke. Bjelken i bunn tar sterk, bjelke i topp tar trykk.
Jo mindre vinkelen blir, jo mer øker belastningen både i topp og bunn.

  (trådstarter)
   #8
 299     0
Med andre ord, bjelken i bunnen tar også av last?

Jeg har kontaktet leverandør og bedt om innspill på hvor lavt takvinkelen kan gå. Jo mindre jo bedre, det skal ikke være noe loft uansett her, dette er jo tilknyttet en stor låve full av lagringsmuligheter.


Ja, takstolene fungerer forenklet som en sammensatt bjelke. Bjelken i bunn tar sterk, bjelke i topp tar trykk.
Jo mindre vinkelen blir, jo mer øker belastningen både i topp og bunn.


Ja, sånn sett skal den jo egentlig bare undergurt ta strekk. Jeg ser jo på Grendehuset, ser er undergurt noen tynne stålstak på sikkert 8 meter. Trykket fra lasten på taket skal jo sånn sett gå ned i kun veggene som jeg ser det.
Signatur
   #9
 325     Sørlandet     1
Hvis du legger eller fester noe på undergurten så tar den, likt overgurtene også en del moment.
Jeg er ikke helt sikker på hva lastkriterier som takstoler designes etter, men jeg vil tro at de er designet for noe last på undergurt når de skal til et garasje.

Uansett så er det riktig at den fremst tar strekk og at lasten på taket går ned i veggene, de er jo de eneste opplagringene.