#41
 118     Oppland     0
Dette ble litt av en debatt ja, og jeg er enig med torango og frodeolsen her altså. Jeg hadde selv min svigerfar som snekker på påbygget mitt, og brukte hele ferien på 4 uker på å hjelpe han.

Han fikk mange "dumme" spørsmål fra meg, både av nysgjerrighet og for å sikre han ikke tok noen kjappiser eller utdaterte løsninger. Han syntes det bare var kos han, og skjønte at jeg hadde en interesse for å få det jeg betalte for. Flere ganger ga mine spørsmål han tid til å tenke over det han gjorde, og finne en alternativ løsning f.eks. Er ikke bare dumt med spørsmål. Smile

   #42
 9,677     Kysten     0
Jeg har full forståelse for at byggherre følger med på det som skjer på bygget. Er han uenig i utførelsen og kan dokumentere byggefeil så skulle det bare mangle. Det gjøres mye feil idag.
   #43
 806     0
Jeg synes man skal la håndverkere og alle andre yrkesgrupper få arbeidssro. Selv foretok jeg kontroller gjennom å gå over bygget med innleid takstmann med jevne mellomrom. Uten noen skriftlig rapport, men vi gikk en runde sammen.

Det lille som ble bemerket der tok jeg opp med byggmester og så fant vien løsning begge parter kunne leve med. Tok lite tid for både byggmester og meg og ikke ble det så dyrt heller.

Betalte kr 2,000,- pr runde og hadde fem runder.


Signatur
   #44
 2,172     Oslo     0


Jeg synes man skal la håndverkere og alle andre yrkesgrupper få arbeidssro. Selv foretok jeg kontroller gjennom å gå over bygget med innleid takstmann med jevne mellomrom.


Problemet er at dette ikke er godt nok i mange tilfeller - jeg mener du misser hovedproblemet!
Det hjelper ikke om du og din takstmann kommer ruslende når vegger er kledd med plater, membraner støpt inn, gulvvarmerør gjemt under parkett osv. Da er feilen ofte skjult!

Forøvrig er ofte feil helt åpenbare; rift i membran, sutak montert feil vei, plast glem i tak eller vegg, ingen isolasjon rundt vinduer, vindsperre ikke klemt med klemlekter osv... For å oppdage alt dette krever det HYPPIG oppfølgning.


En god regel er å ikke la kunden se utførelse før arbeidet er ferdig. Da sparer man mange rare spørsmål.


Denne holdningen må du gjerne ha, men slike "fagfolk" får aldri utføre noe jobb for min familie.
Jeg fulgte f.eks. opp vår dyktige/hyggelige elektriker like tett som de udugelige snekkerne fra Polen og Latvia. Dette satt elektrikeren pris på. Jeg påpekte et par grove feil underveis som ville kostet han mange tusen å rette opp. F.eks. glemt å støpe ned trekkerør til kokeøy ++


hvis det står folk oppå meg når jeg jobber blir jeg sint.
jeg ber dem å slutte å forstyrre meg.hvis dem ikke gir seg så blir stemmen litt hardere.

dette er bare unøyaktig kapping som ikke har noen ting å si konstruksjonen
tro meg


Useriøst, mener jeg.
Hvis du hadde jobbet hos meg og hevet stemmen når jeg påpeker dine åpenbare feil og slurv - da hadde jeg bedt deg om å forlate byggeplassen. Din sjef hadde fått beskjed om å sende ny "fagmann" eller pakke sammen hele byggeplassen sin.

Du kaller det "unøyaktighet" - jeg kaller dette SLURV og mangel på YRKESSTOLTHET.
JEG har ingen forutsetning for å uttale meg om dette er "teknisk forsvarlig", men de snekkerne jeg kjenner hadde ALDRI montert dette. Rett i søpla og kappe på ny.


En ting er i hvert fall sikkert; En tømrer med denne holdningen hadde ikke vært mange minuttene på mitt hus.  :-[


Helt enig!


Jeg merket MED EN GANG det kom en fagmann med yrkesstolthet inn på byggeplassen!
Han svarte selvfølgelig på de spørsmålene jeg hadde, utdypet og forklarte. Dette styrker tilliten. Da føler man et langt mindre behov for å følge opp. Da føler man også selv at man ikke må gå i veien for "kunnskapen".

Når det kom dustemikler av noen fagfolk merket jeg OGSÅ DET MED EN GANG. De som slurvet tok de lengste røykepausene, klinte rundt med lunsjen, pisset ut av vinduet i 2. etg osv. De ble sinte når jeg spurte om detaljer eller mulige feil. Hvorfor? Jo, fordi de hadde noe å skjule. De var 100% klar over at de slurvet.


Det er forskjell på å være interessert i arbeidet, og det å leite etter feil utførelser.

Om du ikke stoler på håndtverkeren du har leid inn, så har du leid inn feil håndtverker. Be heller om å få en fyldig dokumentasjon med bilder overlevert sammen med hver faktura, om du vil ha alt kontrollert.


Ja, det er en forskjell, men resultatet av min "interesse" var jo nettopp at jeg avdekket de mest åpenbare feil. Da må man si ifra.

Tja, de som flisla vårt hovedbad var en tysk far+sønn som hadde jobbet i samme firma i 10 år. Flere hundre bad uten en klage eller reklamasjon. JEG så at de limte fast flere fliser i dusjsonen med Tec7 og utelot å smøre membran utenpå litexskruene. Jeg sa ifra til byggeleder og han spurte om jeg var 100% sikker i min sak. Han ønsket jo ikke å rive nd veggen og se at alt var ok. Jeg hadde naturligvis bilder. Når jeg tok bildene ble jeg nesten kastet ut av flisleggerne. Badet ble revet og det ble avdekket min 3 noterte feil + 12 feil som ingen var klar over.

Min rørlegger, elektriker, kjøkkenmontør, pipemurer, flisklegger nr.2 og snekkerlag nr.3 var jeg veldig godt fornøyd med.

Mitt råd er som følger:
1) Følg byggeprosess og håndverkerne hyppig, stikk gjerne innom hver dag.
2) Ta tusenvis av bilder (detaljbilder) dette får du garantert bruk for senere.
3) Når du finner noe "merkelig" sender du spørsmål m/bilde til byggeleder.
4) Ikke betal delfakturaer før DU er ENIG i at "det merkelige" faktisk er ok.
5) Fagfolk som ikke tåler spørsmål eller at du tar bilder har svært ofte noe å skjule.
6) Inspiser byggeplassen grundig på kvelden når fagfolka har gått hjem - ikke glem å ta bilder!
7) Still konkrete spørsmål til fagfolk på stedet - ikke heng på ryggen som en ryggsekk - det er hat!
Cool Kjøp gjerne med noen boller, brus og kaffe - det er kos.
9) Vaffeljern en fredag det er kaldt ute er alltid positivt for alle yrkesgrupper.
10) Hvis du har en flink/hyggelig fagmann på byggeplassen - skriv en e-post til sjefen hans og gi uttrykk for dette.
11) Det er du som skal bo i huset "resten av livet" - ikke fagfolkene som er "innom for en jobb". Husk det!

For meg var det en merkedag når de østeuropeiske "fagarbeiderne" dro sin vei.

Her er noen goodies fra min byggeperiode - er det rart man føler behovet for å følge opp daglig?
- Se dette innlegget og kikk på de andre bildene jeg har lastet opp på side 4 og 5 i denne tråden.
   #45
 21,481     Enebolig     0


hvis det står folk oppå meg når jeg jobber blir jeg sint.
jeg ber dem å slutte å forstyrre meg.hvis dem ikke gir seg så blir stemmen litt hardere.


En ting er i hvert fall sikkert; En tømrer med denne holdningen hadde ikke vært mange minuttene på mitt hus.  :-[


Det kommer helt an på. Jeg kjenner meg godt igjen i situasjonen. Kunden må gjerne se på og spørre, men jeg har vært borti et par som rett og slett stengte meg inne ved å ha haka på skuldrene mine hele tiden. Det var vanskelig å jobbe pga jeg ikke fikk den plassen armene mine trengte, vi snakker mer eller mindre om konstant fysisk kontakt. Det trenger man ikke å akseptere.
   #47
 2,172     Oslo     0

Kunden må gjerne se på og spørre, men jeg har vært borti et par som rett og slett stengte meg inne ved å ha haka på skuldrene mine hele tiden. Det var vanskelig å jobbe pga jeg ikke fikk den plassen armene mine trengte, vi snakker mer eller mindre om konstant fysisk kontakt. Det trenger man ikke å akseptere.


Helt enig!
Ryggsekker hører hjemme på skogsturer - ikke på byggeplassen  ;D

Denne type "idiotkunder" stiller slik jeg ser det i samme klasse som familien omtalt i denne tråden...
Manglende sosiale antenner...

   #48
 54     0

hvis det står folk oppå meg når jeg jobber blir jeg sint.
jeg ber dem å slutte å forstyrre meg.hvis dem ikke gir seg så blir stemmen litt hardere.

dette er bare unøyaktig kapping som ikke har noen ting å si konstruksjonen
tro meg


Da håper jeg du ser ann hvem du jobber for, før du tar en slik "hard stemme"?
Fortell meg på en skikkelig måte at jeg må trekke litt unna så du får arbeidsrom, og jeg godter det! Prøv deg på slike ufinheter som hevet stemme mot MEG i MITT hus, for en jobb som jeg BETALER for og du ryker på en kjedelig opplevelse!
   #49
 806     0


Jeg synes man skal la håndverkere og alle andre yrkesgrupper få arbeidssro. Selv foretok jeg kontroller gjennom å gå over bygget med innleid takstmann med jevne mellomrom.


Problemet er at dette ikke er godt nok i mange tilfeller - jeg mener du misser hovedproblemet!
Det hjelper ikke om du og din takstmann kommer ruslende når vegger er kledd med plater, membraner støpt inn, gulvvarmerør gjemt under parkett osv. Da er feilen ofte skjult!

Forøvrig er ofte feil helt åpenbare; rift i membran, sutak montert feil vei, plast glem i tak eller vegg, ingen isolasjon rundt vinduer, vindsperre ikke klemt med klemlekter osv... For å oppdage alt dette krever det HYPPIG oppfølgning.


Jeg er tildels enig med deg Wink. Men jeg leier ALDRI inn håndverkere ut fra billigst mulig. De skal ha referanser, referanser og godt renomè.

Når en ser på TV hva folk går på av "håndverkere" som ikke har kontor, uklart hva firmaet egentlig heter etc etc.

Om en holder seg til velrenomere håndverkere med godt rykte, sjekker oppfirmaets økonomi og hovedtallene i regnskapet de siste årene, hvor ofte ansatte slutter/hvor lenge de har jobbet der og så går noen runder med en takstmann på litt kritiske punkter før ting dekkes og stenges inne så tror jeg sjansen for å gå på en smell er minimal.

Klart at om en leier inn et firma som heter "Billig polski" eller "Nema problema snekker" så ber en om å drite på draget.

En bekjent av meg som skal sette opp en fritidsbolig har forlangt komplett cv på alle som skal jobbe på bygget og om det befinner seg noen andre inne på bygget enn de han har godkjent ved en kontroll utløser dette heftige straffebøter. Han vil ikke ha ufaglærte, men krever minst en lærling på bygget.

Hvis en må fotfølge håndverkerne en har hyret inn så har en hyret inn feil håndverkere, det er nå min mening. (Selv om selvfølgelig alle håndverkere er noen slasker som bare drikker kaffe hele dagen og slurver så fort de kan Wink akurat som alle andre nordmenn)

Signatur
   #50
 2,397     Bjørkelangen     0


hvis det står folk oppå meg når jeg jobber blir jeg sint.
jeg ber dem å slutte å forstyrre meg.hvis dem ikke gir seg så blir stemmen litt hardere.

dette er bare unøyaktig kapping som ikke har noen ting å si konstruksjonen
tro meg


Da håper jeg du ser ann hvem du jobber for, før du tar en slik "hard stemme"?
Fortell meg på en skikkelig måte at jeg må trekke litt unna så du får arbeidsrom, og jeg godter det! Prøv deg på slike ufinheter som hevet stemme mot MEG i MITT hus, for en jobb som jeg BETALER for og du ryker på en kjedelig opplevelse!

det er veldig sjelden vi har folk som har kjøpt på byggeplassen.
det er gjerne når det nærmer seg overtagelse.
kommer det noen inn på byggeplassen som skal bare titte så går vi bort til vedkommende at dem er på forbudt område.
må til en hver tid gå med hjelm.jeg har radio kontakt med tårnkran sjafører`n.
hvis det kommer noen inn på byggeplassen å se skal se hvordan leiligheten blir så ber dem pent om å gå på byggeplass kontoret for å låne en hjelm.
hvis dem kommer opp i bygget uten hjelm så ber vi dem gå på byggeplass kontoret å hente en.
enkelte sier dem bare skal se men det er ikke tillat å være der inne uten hjelm.
da blir dem gjerne litt sure.
jeg har et utrolig stort ansvar siden jeg har radiokontakt med sjafør`n i krana.
det er byggegjerder rundt hele byggeplassen til en hver tid.
desverre er det noen som ikke respsekter dette og flytter dem å går inn.
Signatur