18
3
0
Utførelse av lufting i takkonstruksjon med forskjellige byggemåter.
2
0
Hei,
Holder på med et kaldloft hvor jeg har tatt ut all isolasjon, støvsugd og deretter startet planlegging av lufting.
Lagde et tversnitt som bør være gjenkjennelig og kunne vise både oppbyggning og forklaring på gjennomføring av dampserre, isolasjon og vindsperre/undertaksduk.
Det er per nå en "lang kanal" mellom det "flate" taket som jeg tenker vil varme opp luften på vei inn mot kaldloft som deretter kan skape kondensfare.
På motsatt side er det kun ca 1,5 meter med raft hvor det er mulig å få uteluften inn, ellers kommer tilbygget og innevegger og derfor stenger for mulighetene for lufting.
Er det noen som kan svare for den mest kurante løsningen på denne type konstruksjon?
1, Bør jeg Tette igjen og kun ha lufting i raftet m/kledning og deretter "blokkere" luftstrømmen i knekken?
2. Burde jeg dra undertaksduk oppover langs sperrene med ca 5 cm spalte for å lede luften oppover langs undertaket fra raft på siden som er helt "tradisjonell"?
Jeg er noe usikker på hvordan gjennomføringen er faktisk bør være.
Kortveggene har i dag 90x90 ventiler oppe ved mønet, disse skal oppgraderes til større samt skal jeg ha overgang fra stående tømmermannskledning like rundt "etasjeskillet" og kan også etablere en form for kontinuerlig luftespalte her.
Grunnflate ca 40 kvm.
Jeg er på hobby-nivå, så bear with me, er noe uklart, eller må være mer utfyllende, si ifra..
På forhånd takk for deres synspunkter.
Holder på med et kaldloft hvor jeg har tatt ut all isolasjon, støvsugd og deretter startet planlegging av lufting.
Lagde et tversnitt som bør være gjenkjennelig og kunne vise både oppbyggning og forklaring på gjennomføring av dampserre, isolasjon og vindsperre/undertaksduk.
Det er per nå en "lang kanal" mellom det "flate" taket som jeg tenker vil varme opp luften på vei inn mot kaldloft som deretter kan skape kondensfare.
På motsatt side er det kun ca 1,5 meter med raft hvor det er mulig å få uteluften inn, ellers kommer tilbygget og innevegger og derfor stenger for mulighetene for lufting.
Er det noen som kan svare for den mest kurante løsningen på denne type konstruksjon?
1, Bør jeg Tette igjen og kun ha lufting i raftet m/kledning og deretter "blokkere" luftstrømmen i knekken?
2. Burde jeg dra undertaksduk oppover langs sperrene med ca 5 cm spalte for å lede luften oppover langs undertaket fra raft på siden som er helt "tradisjonell"?
Jeg er noe usikker på hvordan gjennomføringen er faktisk bør være.
Kortveggene har i dag 90x90 ventiler oppe ved mønet, disse skal oppgraderes til større samt skal jeg ha overgang fra stående tømmermannskledning like rundt "etasjeskillet" og kan også etablere en form for kontinuerlig luftespalte her.
Grunnflate ca 40 kvm.
Jeg er på hobby-nivå, så bear with me, er noe uklart, eller må være mer utfyllende, si ifra..
På forhånd takk for deres synspunkter.

Jeg har tatt høyde for Byggforskserien og 525.106 "Skrå tretak med kaldt loft".
Dette ble bare med i bildet men tenker også at det kan være av relevans.
I og med at det ikke er så mye lufting å få etablert i utgangspunktet syntes jeg denne blir noe vrien å finne beste løsning.