#11
 24,782     Akershus     0
Det vanlige er at tanken er smekk full. En knytter et ekspansjonskar av tilstrekkelig størrelse til systemet. Karet er lukket. Inne i karet er luften innelukket i en "fotball. Det er mao ingen kontakt mellom kjelevann og luft.
Signatur

TML
   #12
 466     M&R     0
Kan du å sveise tynnplater med tig??eller har du tilgang på billig  stål....?
Med dagens stålpris på syrefast blir det fort dyrt for ikke å snakke om kostnaden på å få noen til å sveise dette.hvis du ikke kan gjøre det selv da.

Få tak i en passende meieritank el lingnende.
hvis du får den inn da Tongue
TML
   #13
 466     M&R     0
Men tanken er bra.
Hjemmesnekkra ting til en billig penge:-) i like
   #14
 5,725     0

Snakkes det om trykksatt - blir det betydelig større belastninger - en må da plusse på trykket i systemet til vekten av vannsøylen. Husk imidlertid her på at 1 bar er standardtrykk som ikke teller med - da det også er 1 bar på utsiden av tanken.

Her snakker du om absolutt trykk (ofte angitt i bara) men det vanlige i bruk i varmeanlegg er relativt trykk (over atmosfære trykk), ofte angitt i barg eller kun bar.

1,5 bar (2,5 bara) er vanlig driftstrykk for akkumulatortanker og sikkerhetsventilen står ofte på 2 bar.
   #15
 5,725     0

Det vanlige er at tanken er smekk full. En knytter et ekspansjonskar av tilstrekkelig størrelse til systemet. Karet er lukket. Inne i karet er luften innelukket i en "fotball. Det er mao ingen kontakt mellom kjelevann og luft.


Dette systemet bli  kalla trykksatt da de 10% utvidelse av vatnet vil uansett gje eit viss trykk i systemet.

Betegnelse ekspasjonskar benyttes som oftast om åpne kar, er det lukka med belg inni vert dei som oftast kalla ekspansjonstank.
   #17
 5,725     0

Når det gjelder korrosjon ser jeg det er delte meninger. Dersom man ser bort fra korrosjon, vil det da fungere uten ekspansjonstank dersom man ikke fyller tanken helt opp? Er det andre ulemper med det? En kamerat foreslo å fylle en annen gass enn luft i toppen av tanken.

Fungerer fint det.
Eksempel på ein slik tank her:
http://www.aventa.no/Solenergi/Varmesentral

   #18
 24,782     Akershus     0

Betegnelse ekspasjonskar benyttes som oftast om åpne kar, er det lukka med belg inni vert dei som oftast kalla ekspansjonstank.


Har sans for den der, men det er vel neppe "ekspansjonskar" OSO snakker om her?

http://www.osohotwater.no/boligprodukter/super-expansion.html

http://www.badeeksperten.no/shop/oso-ax-ekspansjonskar-12850p.html
Signatur
CSI
   #19
 584     Hordaland     0
Hva angår at sveise 2mm rustfri er enkleste MIG-sveisning med argon. Det er mye lettere at sveise rustfri end vanlig stål (som er enkelt også) - og 2 mm er ikke tynnplate (tynnplate er karrosseri på biler på 0,5-0,9mm) - er faktisk relativ tjukt! Så om TS har sveist før - og har et rimelig godt sveiseapparat, argon og tråd er ikke 2mm noe problem. Går iøvrig helt fint med pinner også på 2mm plate. 

TIG blir finere - men det er irrelvant i denne sammenhengen - og i tillegg mye mer tidskrevende (og argon-krevende).

TS bør prøve at finne en kontakt på et mekanisk verksted eller skibsverft. De har både maskiner, får plater fra norsk staal eller andre leverandører regelmessig - og dermed kan så vel knekking av plater utføres lokalt samt at frakt kan reduseres betydelig (og endelig om du får en god kontakt - får du prising ut fra de veldig hyggelige lavere priser som bedriften typisk får pga. fastforhandlede rabattordninger (ikke sjeldent 30-40% ned i forhold til vanlige prisen).
   #20
 4,110     Akershus (Follo)     0
Den skal jo være tett. Da bør en ha en del erfaring for å MIG sveise.

TIG er et bra valg. Men ikke glem bakgass! Da får du "sukker" på baksiden, og dårlig motstand mot rustdannelse.

CSI's ide med å bukke 3 langsider er utmerket! Da blir det tett og atskillig mindre sveising. Men få den bukket av noen som kan bukke rustfritt. Om de ikke holder seg til min. bøyeradie og annen sort magi så kan skjøten sprekke eller bli sprø.
Signatur