(trådstarter)
   #11
 48     0


En shunt på sekundærside av veksleren vil vel også kunne løse dette? Denne bør jo egentlig styres etter om det er drift på konvektoren eller ikke.

Enig. Dette er den enkleste måten. Du har jo uansett en pumpe på glykolkretsen og denne bør da kombineres med en shunt.


Mao , dere mener at det bør være en shunt på hver side av varmeveksleren, en på glykolslynga og en på vannslynga?

   #12
 1,421     Bærum     0
Du trenger bare en, på glykolsløyfen. Om varmtvannet sirkulerer fra tanken om VVX spiller ingen rolle hvis den ikke tar opp varme (pumpa går på glykolsiden).
Signatur
  (trådstarter)
   #13
 48     0

Du trenger bare en, på glykolsløyfen. Om varmtvannet sirkulerer fra tanken om VVX spiller ingen rolle hvis den ikke tar opp varme (pumpa går på glykolsiden).



Men tror du ikke problemet er todelt, at også den kraftige vannbevegelsen i berederen pga pumpen som pumper 60 l i min - 3600 l pr time gjennom berederen. Her snakker vi ikke om stillestående vann som skal varmes opp/holdes varmt, men om en nokså "stri elv". Tenker at en shunt på denne siden vil skape mye roligere forhold i berederen, og dermed bedre forhold for kolben som tross alt skal prøve å varme vannet.
   #14
 5,729     0

Men tror du ikke problemet er todelt, at også den kraftige vannbevegelsen i berederen pga pumpen som pumper 60 l i min - 3600 l pr time gjennom berederen. Her snakker vi ikke om stillestående vann som skal varmes opp/holdes varmt, men om en nokså "stri elv". Tenker at en shunt på denne siden vil skape mye roligere forhold i berederen, og dermed bedre forhold for kolben som tross alt skal prøve å varme vannet.

Shnut betyr ingen ting i denne sammenheng, virkningsgraden til varmeelememet er 100% uansett strømningshastighet eller omrøring.
   #15
 5,729     0

Har ikke fulgt så nøye med hva tempen er i bunnen av tanken når jeg starter fyringen. Kikket på tanken nå, og da var tempen i toppen 65 gr, i bunnen lå den på ca 40 gr.

Det jeg har sett når jeg starter garasjekretsen, er at tempen i topp og bunn utlignes. Men det vil vel være resultatet når den kretsen tar ut 3600 l pr. time fra toppen, som igjen blir pumpet inn i bunnen. Forskjellen på tur og returvann fra varmeveksleren er ca 2 gr.

3600 l/time og deltaT på 2ºC er 30kW og dette gir ca. 9ºC reduksjon i timen på 800l tank uten varmetilførsel.
800 l volum på 70ºC som reduseres til 40ºC er 100 kWh, så 30 kW uttak varer kun vel 3 timer.
   #16
 5,729     0

Det er termostat-regulering på konvektoren. Men uansett så vil jo veska renne igjennom systemet om vifta går eller ikke.

Går ikkje vifte er det veldig lite varme som går inn i garasjen. Regner med at røra fram er isolerte?
Men kjører du 70ºC og det er kjølig i garasjen gjer viftekonvekoren fra seg masse varme, men skal den kunne gje 30kW er det store greier. Kva viftekonvektor har du?
   #17
 173     Oppland     0
Dersom det er sirkulasjon på sekundærside, mens vifte ikke går, bil jo fortsatt varmetapet bli betydelig. Da fungerer jo konvektoren som en radiator.

   #18
 5,729     0
Mulig det, ein viftekonvektor som gir 30kW! må jo ha litt areal men i forhold til når vifta går kan vi kun snakke om få prosent. Men for å unngå det er jo kun å kjøre pumpa via termostaten.
   #19
 173     Oppland     0
Finn ut om sekundærside sirkulerer når det ikke er drift på konvektoren. Er det sirkulasjon, må du forigle konvektor og pumpe slik at pumpen bare går om det er drift på konvektor. Enkelt og greit, så slipper du kanskje å gjøre noe som helst med rørene!
   #20
 5,729     0
Han seier jo i først innlegget at når ikkje konvektor går, varer tanken heile dagen, så mykje varmetap kan der no ikkje vera.