246    5    0  

Dårlig kapasitet og rart design?

 103     Norge     0
Har et varmeanlegg i huset. 
Dette har vi noen utfordringer med. 

1 -  for dårlig kapasitet. Vi må fyre en gang pr dag, hverken mer eller mindre enn ca. med 20 timers mellomrom om man skal ha dusjvann hele tiden. Tanken er rett og slett for liten.
2 - Gulvvarmen hentes fra returvannet fra kjelen. Dette gir en litt rar syklus. 
   - Kjelen har en shuntventil eller lignende som først åpnes når vannet er 80grader.
   - Vannet som sirkulerer ut til annekset (mot fyrkjelen) er 20grader, og ved avslått kjele er returvannet fra kjelen også 20grader, dette gjør at shuntventilen på gulvvarmen står fullåpen, helt til det fyres igjen, da kommer det 80grader varmt vann rett inn på gulvkretsen, og gulvene blir kanskje i overkant varme, det knirker i alle fall mye overalt. Shuntventilen bruker jo en god stund på å bevege seg hele veien ned til 'passe varmt igjen'.
Dette skjer naturligvis daglig. 

Edit: Jeg tror jeg skjønner hvorfor det er koblet på tur/retur, det er vel kanskje fordi jeg bare har ett 'vanndomene', altså kun en ekspansjonstank og fells vann i hele anlegget. Da er det kanskje vanskeligere å dra dette gjennom en spiral?

Plassproblemer gjør at det ikke er så rett frem og bytte akkutanken til f.eks en 2000 liter der den er plassert idag. 
I annekset i fyrromet har jeg plass til en ekstra akkutank, men da må det vel lages noe blandeautomatikk, og jeg hadde egentlig håpet og få gulvvarmekretsen koblet rett på akkutanken med spiral slik at jeg slipper og sirkulere vann hele tiden ut av huset, det koster energi. 
Noen tips til løsning her? 


Edit2: Kretsen på gulvet i annekset er satt opp for og utnytte siste rest i returvannet i retning fyrkjelen og blir naturligvis sjeldent varmt, så dette er heller ikke en optimal løsning.
Dårlig kapasitet og rart design? - Varmeanlegg.png - rTesen

   #1
 24,668     Akershus     0
Kanskj du har en laddomat på fyrkjelen: https://mibec.co.uk/products/heating-components/laddomat/ ?

Ellers er beskrivelsen din litt vrien å forstå. Hvor er det sirkulasjonspumper? Hvor er det shuntgrupper?

Gulvvarmen i annekset minner om et ett-rørs radiatorsystem. De er det vrient å holde kontroll på. Det er ikke for ingenting at dette for en stor del er forlatt.

Mens fyrkjelen står ubrukt, kan det være en fordel å minimere sirkulasjon i denne. Fyren er som en stor kjølefinne som avgir varme til annekset og til pipa.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 103     Norge     0
Beklager dårlig tegning, har ikke nok forståelse av anlegget til å lage noe bedre.
Har en laddomat, denne står nærme fyrkjelen i annekset.
Jeg trodde vel egentlig at laddomaten var sirkulasjonspumpen til / fra fyrkjelen. Har en ren sirkulasjonspumpe i hovedhuset, men denne står i gulvvarmekretsen, så trodde ikke denne sirkulerte mellom kjel / akkumulatortank
   #3
 24,668     Akershus     0
Laddomaten har gjerne sirkulasjonspumpe.
Ved oppfyring er vannet i vannkappa kaldt. Laddomaten looper kappevannet for at kappa skal bli hurtigst mulig varm. Når kappa er varm, vil laddomaten sirkulere vannet via akktanken.

Litt om virkemåten her: https://kotly.com/gb/644-laddomat-11-200-with-electronic-pump-yonos-para-hf-72c.html

Legg merke til at en fremhever at sirk-pumpa i laddomaten bør stanse straks en slutter å fyre (kappa blir merkbar kald). Dersom du nå kun har sirkpumpe i shuntgruppe for gulv, kan en spørre seg om du får nevneverdig vann ut av akktanken i det hele tatt. Avhengig av shuntgruppekonstruksjon kan du ende opp med at pumpa der kun sirkulerer internt i shunten.

Du nevner spiral, hvor mener du disse er?

Det vil vanligvis være tilstrekkelig med ett ekspansjonskar.

Gulvet i annekset, hva hingrer teturvannet til kapp i å ta veien i bypass-røret, utenom gulvvarme i annekset?

Her kan du få et lite innblikk i hvordan riktig gamle gravitasjonssystemer med ett-rørs fordeling funksjonerer: https://heatinghelp.com/systems-help-center/gravity-hot-water-heating-q-and-a/
Signatur
TSt
   #4
 14,509     0
Har du plass til en større akku tank i annekset ?  Nabo har slik og har største tank her.  Da jobber huset mot huset sin akku tank og henter over varme ved behov.  Dermed sirkulerer det heller ikke kontinuerlig mellom fyrrom og hus hos han noe som trolig gir mindre tap over tid.  Du bør få med deg en som kjenner litt til styring etc.  Det virker som om det er så mye rart her at en kanskje bør starte med styring og sammenkobling på nytt.  Benytte så mye av eksisterende komponenter som mulig og få inn det du trenger for å drifte.  

Hvis du har liten spiral til varmtvann så må du ha veldig varmt vann for at det skal gi nok kapasitet. To spiraler i tanker er ofte vanlig hvis en skal ha bare dette som kilde til varmtvann.  Da blander en varmt vannet ved å ta det ut slik at en får nok varme,  dvs blandes med kaldt hvis alt er veldig varmt, tas ut fra midten eller blandes med det fra midten og det som kommer over andre spiral på toppen for å få ønsket temp på varmtvannet.  

Du har forstått at du ikke bør ha det slik du har.  Gulvene må styres med shunt slik at du får ganske gjevn temp. 
   #5
 24,668     Akershus     0
Dersom sirk i ladomaten alltid er på, ser det ut til atsystemet ditt funksjonerer slik:

Før fyring: kappevannet er kaldt, sirk i laddomat (SL) sirkulerr det kalde vannet i kappa, gulv i hovedhus og i anneks får lite eller ingen varme grunnet ingen sirkulasjon.

Du fyrer opp, vannet under ca 80 grader sirkulerer fortsatt bare i SL.
Du når 80 grader og nå sirkulerer 80 grader mot akktanken drevet av SL. I gulvkretsen hovedhuset, driver shuntpumppe (SP) vannet lokalt rundt i gulvene. Ved behov vil termostatventilen på shunten blande inn varmt vann for å holde turtemperaturen i shunten på si 40 grader.
Gulvet i annekset kan få lunk av returvannet fra hovedhuset, men dette vannet kan også ta snarveien forbi.

Du slutter å fyre. Temp i akktanken teduseres. Når temp blir lav nok, vil SL bare sirkulere lokalt o vannkappa. Sirkulasjon/varme mot alle gulv stopper opp. Du vil muligens ha noe sirkulasjon mellom akktank og vannkappe pga selvsirkulasjon/gravitasjonssirkulasjon.

Disse petraktningene under forutsetning av en vanligshunt med lite eller ingen drivende kraft fra SP. Dersom det på shunten er en 3-veis ventil kan situasjonen være annerledes, kanskje bedre?

Die funktionsweise: https://www.google.no/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DwuBASIgROnM&psig=AOvVaw057xjpK1SJs8kzDxwXhqwX&ust=1571670765732000&source=images&cd=vfe&ved=0CA0QjhxqFwoTCNiU1P-Pq-UCFQAAAAAdAAAAABAK

Mer bra lesestoff, 7 sider!  https://docplayer.net/21021727-Laddomat-21-60-charging-unit.html
Siste redigering: Sunday, October 20, 2019 4:43:56 PM av KjellG
Signatur