727    12    0  

Etterfylling av brinevæske - bergvarmepumpe (vann-vann)

 78     0
Hei,

Jeg lurer litt på hvordan jeg enklest kan etterfylle brinevæske på min bergvarmepumpe sløyfe.
Det er en Vaillant Geotherm pumpe og et vaillant ekspansjonskar.  Pumpen nevner lavt brinetrykk og i følge manualen skal brinevæske etterfylles (jeg har brinevæske og trykkpumpekar).

Men jeg møte meg selv litt i døra i hvordan jeg skal utføre jobben..

Noen som har noen tips eller må jeg krype til korset og bestille en rørlegger..

Vedlagt bilder av anlegget:








innholdet i den grå boksen :

   #1
 25,138     Akershus     0
Du har trykksatt brineside og skal ha inn litt mer vann under trykk? Dette via (hånd)pumpe?

Koble pumpa til en av grenene i siste foto. Åpne ventilen og pump inn. Steng ventilen og sett på kappa igjen.
Du får ørlite luft nn i systemet, men det er neppe noe å bru seg om. Har du bobleutskiller vil den rusle ut igjen.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 78     0
Hmm..
Jeg er litt forvirret.
Det er ikke vann men brinevæske - HX35 som går til energibrønnen.

Etterfylling av brinevæske - bergvarmepumpe (vann-vann) - 2.jpg - martinfd
Etterfylling av brinevæske - bergvarmepumpe (vann-vann) - 20221010_170752.jpg - martinfdEtterfylling av brinevæske - bergvarmepumpe (vann-vann) - 1.jpg - martinfd
   #3
 25,138     Akershus     0
«Vann er kortform for blanding av vann tilsatt riktig mengde HX35.
Manometeret synes å vise trykket på brinesiden.
Krana du viser er sikkerhetsventilen. Du kan fylle inn der også, men det er plundrete å holde sikkerhetsventilen åpen. (Du stenger den hardere ved å sette på trykk på utsiden)

Du kan koble deg til på 1 eller 3. Du må gjøre klar brineforsyning og pumpe først og koble til. Da er det klart for å åpne si 3. Trykket holdes da av håndpumpa. Deretter øker du trykket til manometeret er fornøyd.

Sikkerhetsventilen ved ekspansjonskaret sikrer mot overtrykk på brinesiden.

Rød stoppekran over ekspansjonskaret isolerer karet fra systemet. Deretter må karet demonteres for å slippe av trykket (det burde vært en avtappingskran rett over karet). Når karet er trykkavlastet må en lete etter en bilventil og sjekke fortrykket. Ideelt skal fortrykket være ca 0.2 bar under driftstrykk ved laveste driftstemperatur i brinesystemet.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 78     0
Takk for svar!

Du har helt rett. Etter nærmere undersøkelser og googling - så er bilde med ventiler en "fylling/utluftings montasje".

https://www.impel.se/english/inriver/Publish/SchemaBasedChannelListener/Resources/Original/IEPROD%20Filling%20device%20756%2025-32.pdf

Ble litt satt ut av at jeg må koble av ekspansjonskaret og slippe ut trykket (bilventilen sitter lett tilgjengelig på siden) Men får vel bare brette opp ermene en kveld og forsøke på prosessen.
   #5
 25,138     Akershus     0
For meg ser dette klønete ut uten tappekran. Manometeret viser 0.6 bar. Dette trykket holdes av endel vann i ekspansjonskaret. Det vil fise ut når du åpner koblingen. Med en tappekran rett over karet, kunne en stengt den røde, åpnet avtapping og samlet opp væsken for gjenbruk. Med åpen avtapping tester en lufttrykket. Når ok, sten avtapping og åpne den røde. Om nødvendig, pump inn litt mer brine. Ferdig.

Du kan ev droppe å sjekke. Dersom ekspansjonskaret feiler, vil du merke det ved at trykket faller. Du etterfyller og kort tid etter har sikkerhetsventilen skvettet og trykket falt igjen. Og slik går nu dagan…
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 78     0
Hei KjellG. Tar opp tråden igjen..😉

Jeg har nå omsider (2 år senere) fått fylt på brineveske. Det falt under 0.5 bar og pumpa stoppet. Så tilkalte rørlegger. Prosessen var akkurat slik du beskrev.. så nå er jeg komfortabel med å etterfylle selv.


Men.. ser nå ca en uke etter påfylling at trykket fra 1.8 har falt til 1.1 bar. Ekspansjonskaret har sluppet ut mye av dette ser det ut som, har rent mye væske ut av sikkerhetsventilen. Bør dette karet byttes tror du?

Eller burde man har fulgt resten av oppskriften med tømme karet og justere på trykket vha ventilen? Rørlegger nevnte ingen ting om dette karet.

Siste redigering: Tuesday, December 3, 2024 8:58:48 AM av martinfd
   #7
 25,138     Akershus     0
Ekspansjonskar et et volum delt i to vha en membran. På den ene siden skal det være et visst lufttrykk, på den andre siden væsken i anlegget. Dersom det går hull på membranet vil karet som oftest fylles helt med vann, all elsstisitet blir borte og karet er defekt. En merker dette ved at en justerer systemtrykket, noen timer/dager senere er trykket igjen på null og sikkerhetsventilen har tilløp til inkontinens.
Det kan være så enkelt som å tilføre mer luft, men som oftest er karet defekt. Det er en egen prosedyre for å fylle luft. På enkelte kar kan blæra byttes.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 78     0
Takk for svar!

Da er jeg temmelig sikker på at det er ekspansjonskaret det er noe feil med. Har forsøkt å pumpe mer luft inn,men tipper membranen er ødelagt.

Det er ihvertfall et langt bedre scenario enn at det er lekkasje på brineledningen ned i energibrønnen.
   #9
 25,138     Akershus     0
Mange kjører med åpent ekspansjonskar og ikke trykksatt anlegg. Litt enklere, men forholdene må ligge tilrette.
Signatur
   #10
 5,057     Sørlandet     0
Ikke uvanlig at det synker noe etter etterfylling av væske. Dette pga luft i systemet. Men burde ikke synle mer enn 0,5 bar. Trykket vil også vandre litt etter temperatur. Se det ann litt.

Lekkasje i brønnen er sjeldent og anlegget blir fort tomt. Husk at på bunnen av brønnen er det sikkert 15-20 bars trykk.