#11
 615     Øvre Eiker     0
Du må også tenke over hvor det blir av smeltevannet. Har sett noen oppvarmede oppkjørsler hvor smeltevannet renner ned på offentlig fortau/vei, og fryser i store svuller der. Jeg har hørt noen si at trikset er å slå på varmen før snøen kommer. Snøen vil da fordampe etter hvert.

   #12
 231     Kristiansand     0
Mitt Spm er mer hva som blir best av med eller uten isolasjon under. Jeg ser på Sankt Olavs Hospital i Trondheim så legger de isolasjon for så å fylle opp med sandfengt masse for så å legge rørene.
Jeg har hørt flere forskjellige synspunkt på det. Isolasjon høres logisk ut med tanke på å få varmen oppover. Men da stenges også jordvarmen bort og man skaper en lengre "sesong" for drift av anlegget. Er isolasjon en nødvendighet i forhold til tele og støpt dekke? Eller unngår man  dette iom at noe av varmen man sender ut også går ned i bakken?


Spør du meg, må isolasjon være et must. Det er vel ikke et poeng at varmen skal stå på hele vinteren, men at den slåes på ved nedbør og minusgrader (dette finnes det vel sensorer for). For at man skal ha mest mulig effekt da må den totale massen som varmes opp være minst mulig. Ved å ha isolasjon hindrer man at varmen brer seg nedover, slik den ville gjort uten isolasjon. Husk at i masse så brer varmen seg like mye nedover som oppover. Det er ikke som i luft hvor varm luft stiger...
I tillegg har jeg vanskelig for å se effekten av "jordvarmen" du snakker om. Vinterstid er det gjerne tele ganske langt ned i bakken og jeg har vanskelig for å se at varme som kommer fra jordens indre skal ha noen hjelpende effekt på snøsmeltingen...
Signatur
   #13
 661     Bærum     0
Er det noen som har sett med egne øyne at vannbåren varme faktisk fungerer som snøsmelter på en oppkjørsel? Vi skal lage nye oppkjørsel neste år, men jeg har i utgangspunktet droppet denne tanken ettersom til og med rørleggere har advart meg mot det... tar veldig gjerne imot input fra noen som selv har testet dette.
   #14
 492     Trondheim     0

I tillegg har jeg vanskelig for å se effekten av "jordvarmen" du snakker om. Vinterstid er det gjerne tele ganske langt ned i bakken og jeg har vanskelig for å se at varme som kommer fra jordens indre skal ha noen hjelpende effekt på snøsmeltingen...


Enig i at det ikke er noe å hente på vinteren, men før vinteren setter inn for fullt? SINTEF bør vel ha greie på dette, men de nevner belegningssten. Jeg skal støpe betong i en nedkjøringsrampe til garasje i kjeller.
   #15
 3,412     Akershus     0

Er det noen som har sett med egne øyne at vannbåren varme faktisk fungerer som snøsmelter på en oppkjørsel? Vi skal lage nye oppkjørsel neste år, men jeg har i utgangspunktet droppet denne tanken ettersom til og med rørleggere har advart meg mot det... tar veldig gjerne imot input fra noen som selv har testet dette.


Siden det er såpass mange firmaer både som produserer og som selger snøsmelteanlegg basert på vannbåren varme, så må det være noen som kjøper det. 
http://media.byggtjeneste.no/media/dokument/168902
http://www.uponor.no/solutions/building-solutions/surface-heating/system.aspx
http://www.nybolig.no/20130123_1050/bolig/prospekt/index.php?id=261646&isShowBrokersPage=false&executePrint=true
http://www.cobuilder.com/coBuilderDocuments/getfile?&dokid=549306&code=MTU4MDY1JTJGY292YS1ib2stdmFubmJhYXJuZS1lbmVyZ2lhbmxlZ2ctMjMwNzIwMTItd2ViLnBkZg==&ext=.pdf
http://www.armaturjonsson.no/index.asp?id=65364

Skulle jeg hatt snøsmelteanlegg til en liten innkjørsel til en bolig, ville jeg valgt elektrisk, slik som naboen har valgt.  Skulle jeg smeltet snø langs hele Karl Johan ville jeg valgt vannbåren varme. 
Signatur
   #16
 1,015     Revetal     0

Er det noen som har sett med egne øyne at vannbåren varme faktisk fungerer som snøsmelter på en oppkjørsel? Vi skal lage nye oppkjørsel neste år, men jeg har i utgangspunktet droppet denne tanken ettersom til og med rørleggere har advart meg mot det... tar veldig gjerne imot input fra noen som selv har testet dette.


Ja, det har jeg sett, og det fungerer langt enklere og mer uproblematisk enn hva alle advarsler fra "forståsegpåere" tilsier.
Signatur
   #17
 3,412     Akershus     0


Er det noen som har sett med egne øyne at vannbåren varme faktisk fungerer som snøsmelter på en oppkjørsel? Vi skal lage nye oppkjørsel neste år, men jeg har i utgangspunktet droppet denne tanken ettersom til og med rørleggere har advart meg mot det... tar veldig gjerne imot input fra noen som selv har testet dette.


Ja, det har jeg sett, og det fungerer langt enklere og mer uproblematisk enn hva alle advarsler fra "forståsegpåere" tilsier.


Kan du gi noen retningslinjer for hvilke tilfeller hvor vannbåren er best og hvilke tilfeller man heller bør bruke elektrisk?  Hvis to så forskjellige teknologier lever side om side, så er det et tegn på de har hver sine sterke og svake sider. 

Eksempel: For transport kan man velge mellom blant annet å gå, å kjøre bil eller ta fly.  Det vil for de aller, aller fleste være dustete å ta fly ved avstander under en kilometer, og det vil for de aller, aller fleste være dustete å velge bil inne i en vanlig bolig. 

Kan man si noe lignende om vannbåren varme kontra elektrisk?  Når skal man velge hva?
Signatur

   #18
 678     Bergen     0


Er det noen som har sett med egne øyne at vannbåren varme faktisk fungerer som snøsmelter på en oppkjørsel? Vi skal lage nye oppkjørsel neste år, men jeg har i utgangspunktet droppet denne tanken ettersom til og med rørleggere har advart meg mot det... tar veldig gjerne imot input fra noen som selv har testet dette.


Ja, det har jeg sett, og det fungerer langt enklere og mer uproblematisk enn hva alle advarsler fra "forståsegpåere" tilsier.


Kan du si noe om tur temp, leggemønster, kurslengder, med/uten isolasjon under og oppbygging generelt?
Hvordan varmen hentes, glykolkrets med varmeveksler mot tank?
Hva slags klima og hvorvidt det brukes som snøsmelting eller mest fjerning av rim?
Styring, manuellt eller er den automatisert på noe vis?
Signatur
   #19
 3,412     Akershus     0

Kan du si noe om tur temp, leggemønster, kurslengder, med/uten isolasjon under og oppbygging generelt?
Hvordan varmen hentes, glykolkrets med varmeveksler mot tank?
Hva slags klima og hvorvidt det brukes som snøsmelting eller mest fjerning av rim?
Styring, manuellt eller er den automatisert på noe vis?


Et av dokumentene jeg lenket til sier endel om noen av disse tingene.
http://media.byggtjeneste.no/media/dokument/168902
Signatur
   #20
 661     Bærum     0


Kan du si noe om tur temp, leggemønster, kurslengder, med/uten isolasjon under og oppbygging generelt?
Hvordan varmen hentes, glykolkrets med varmeveksler mot tank?
Hva slags klima og hvorvidt det brukes som snøsmelting eller mest fjerning av rim?
Styring, manuellt eller er den automatisert på noe vis?


Et av dokumentene jeg lenket til sier endel om noen av disse tingene.
http://media.byggtjeneste.no/media/dokument/168902


Meget interessant dokument, som svarte ut en hel del spørsmål. Hva vil dere tippe kostnadene er for et slikt anlegg (f.eks med utgangsunkt i 100 kvm)?