683    15    0  

Surklelyder vannbåren. Etterfylle?

 811     Tromsø     0
Kort oppsummert, anlegg fra 2012, luft/vann pumpe, dobbeltmantlet vv-bereder. Uponor fordeler, varmestyring via smarthusløsning. Anlegget lager litt surklelyder, og den ene kursen i stua virker kaldere enn de andre (betydelig kaldere temperatur på returvannet. Denne kursen går også foran store vindu som kan forklare det, men tidligere har man ikke kunne merke det så tydelig på selve gulvet som nå. Ble bedre da jeg skrudde opp hastigheten på vannpumpa til kursene). Har mikrobobleutskiller (denne lager lyd!)

Så, før man kontakter rørlegger for en service, tenke jeg å heve mitt eget kunnskapsnivå litt og evt gjøre litt service på anlegget selv. I den anledning noen spørsmål angående etterfylling av kursene og status på ekspansjonskaret.

Jeg har lest tråder her inne, samt sett videoer på youtube om fylling. De fleste snakker om å koble til hageslange, og en ekstra slange til sluk. Jeg har slange til å lede til sluk, men lurer på om jeg ikke kan tilføre vann fra rør på bildet? Stenge kran 1 og 2, og åpne kran 3? Vil jo tro at dette gjør samme susen som å koble til hageslange i motsatt ende? Er det ellers noe hokuspokus å tenke på under fyllingen? Skru av aktuatorene, stenge alle kursene på nedre stokk. Notere seg innstillingene på øvre stokk før stenging. Så åpne en og en kurs som i videone fra YT.

Ekspansjonskar: Her er det en god stund siden jeg har sjekket trykket, og konstaterer at dette jo slettes ikke ser riktig ut. De videoene jeg finner på nett, har ikke denne delen (flamco flexconsole plus) og jeg er litt usikker på hvordan man justerer på denne. Noen med erfaring her?

Surklelyder vannbåren. Etterfylle? - vannba°ren.jpg - galemattis
Surklelyder vannbåren. Etterfylle? - IMG_0726.jpg - galemattis
Surklelyder vannbåren. Etterfylle? - IMG_0729.jpg - galemattis
Surklelyder vannbåren. Etterfylle? - ekspansjonstank.jpg - galemattis

   #1
 311     0
Det er ikke trykk på anlegget nå, så da ville jeg ha benyttet anledningen til å sjekke trykket på ekspansjonskaret. Gi det 1 BAR omtrent, så blir det bra. Så åpner du bare ventil 3, og fyller opp til trykket er 2 BAR. Du trenger ikke stenge noen av de andre ventilene for å gjøre dette.

Mulig at membranen på ekspansjonskaret er utett, og da vil surklingen fortsette til trykket blir borte igjen. Da er det bare å få tak i nytt ekspansjonskar.

  (trådstarter)
   #2
 811     Tromsø     0
Det er ikke trykk på anlegget nå, så da ville jeg ha benyttet anledningen til å sjekke trykket på ekspansjonskaret. Gi det 1 BAR omtrent, så blir det bra. Så åpner du bare ventil 3, og fyller opp til trykket er 2 BAR. Du trenger ikke stenge noen av de andre ventilene for å gjøre dette.

Mulig at membranen på ekspansjonskaret er utett, og da vil surklingen fortsette til trykket blir borte igjen. Da er det bare å få tak i nytt ekspansjonskar.


Ok, takk! Noen tips til fylling av ekspansjonskaret? Av med deksel/propp i bunnen, fylle med luft fra kompressor?
   #3
 311     0
Det du har for hånden bør holde. En sykkelpumpe vil være nok egentlig.

Det er neste steg som er viktig, for nå må du lufte systemet. Jeg hadde satt sirkulasjonspumpen på maks, og luftet en og en krets. Da skal du høre det når avlufteren gjør jobben sin. Da vil trykket falle, og du må etterfylle litt vann.
   #5
 311     0
Siden du har aktuatorer på alle kretsene, kan du gjøre det med termostatene. Justere ned alle sammen, og en og en opp igjen. Litt avhengig om du har bypass eller ikke, så vil du kansje velge å ha to åpne samtidig. Poenget er at det skal bli skikkelig gjennomstrømning. Denne ene kretsen som ikke blir varm, har sikkert en luftboble som begrenser sirkulasjonen. Meg god sirkulasjon vil du få bort luften.
   #6
 24,668     Akershus     0
Ekspansjonskaret:

Her kan karet være ok. Manometeret viser trykket på vannsiden.

For normal test av dette:
Trykk inn bilventilen i bunnen et øyeblikk. Det skal ikke komme vann. Vann betyr defekt kar. I bruk gjenkjennes defekt kar ved at en fyller på vann til rett vanntrykk. Dagen etter har sikkerhetsventilen blåst og trykket er igjen på null

Her er trykket på vannsiden 0. Da kan en fylle på med luft til opp til ca 0,2 bar under driftstrykk. Manometeret du viser er tykket på vannsiden i drift. Det skal her fortsatt vise nær null (vannsiden avlastet) når du er ferdig med å fylle luft.

Dersom det hadde vært trykk på anlegget, måtte vanntrykket avlastes. Enkelte har to ventiler mellom konsoll og kar, en for å isolere karet fra anlegget, en for å slippe av vann fra karet etter avstenging.

Uten dette må vanntrykket avlastes på annen måte. En åpner avtapping av anlegget til manometeret ikke lenger faller. Da er vanntrykket avlastet og i et fungerende kar har luftblæra skjøvet alt vann ut av karet. En er klar for å teste lufttrykket.
Dersom karet er defekt og en skrur det ned, vær obs på at det da er fullt av vann og veier endel.

Hos deg kan det se ut til at det er en serviceventil i rørkoblingen mellom konsoll og kar. Da stenges anlegget automatisk av om en skrur ned karet. Igjen vær obs på ev vekt av karet. Er det lufttrykk i karet vil det normalt komme noe vann. 

Edit. Sirkulasjonspumpa i slike anlegg er lite tess til å skape skikkelig flow for lufting. Pumpa minner litt om å røre i gryta med sleiv. 
Signatur

HSt
   #8
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Jeg ville prøvd å etterfylle kanskje er luften bare i ett rør
   #9
 24,668     Akershus     0
Edit. Sirkulasjonspumpa i slike anlegg er lite tess til å skape skikkelig flow for lufting. Pumpa minner litt om å røre i gryta med sleiv.

Ville du ha gjort et forsøk med sirkulasjonspumpen først, eller "slått på stortromma" med en gang?


Gradvis fremrykning Wink sjekket ekspansjonskaret, full fres på sirkpumpa, etterfylt og sett hva som skjer.
Signatur