191    3    0  

Varierende systemtrykk - hva er «normalt»?

 51     0
Fikk installert et NIBE F2120-12 med VVM320 og akkumulatortank i 2019. For en måneds tid siden hørte jeg litt klunking fra radiatoren og sjekket systemtrykket. Viste seg at det var nede i 0,4 bar.
Etterfylte til 1,6 bar og bestemte meg for å følge med litt på endringer.
I dag ble jeg våt på føttene i teknisk rom, trolig har en overtrykksventil bak på innedelen sluppet ut vann.
Nå begynner jeg å lure på om kanskje ekspansjonstanken er i ustand? Rart med et såpass nytt anlegg? Skal trykket variere så mye ved temperaturendring på tur-temp?
Her er min enkle logg fra den siste perioden, tar gjerne imot tips og råd. 

Etterfylte til 1,6 bar. 
Luftet radiatorer med sirk. pumpe av. Ingen luft. 
Etter 30 min hadde trykket steget til 2 bar. Turledningstemp 44 grader. 
23:38, ca 3t senere er trykket redusert til 1,2 bar. Turledningstemp 32,5. 
Dagen etter 06:25: 1,5 bar ved turledning bt2 37,7 grader. 
29. sept 20:06 1,3 bar ved turledning bt2 35 gr
30. sept 18:24 1,9 bar ved turledning bt2 42,2 gr
31. okt kl 22:44 2,3 bar ved 52,1 grader turtemp (BT2) NB vått på gulvet, tegn på at overtrykksventil eller tilsv bak på innedelen VVM320 hadde sluppet ut vann, trolig pga for høyt trykk. 


Varierende systemtrykk - hva er «normalt»? - FAFDCF24-F64C-44BC-BB65-BC30A90C3E25.jpeg - BravoFox

   #1
 24,668     Akershus     0
Har aldri regnet på trykkvariasjon.
For å gjøre det er det trolig tilstrekkelig å kjenne vannvolumet i anlegget, størrelsen på ekspansjonskaret og max og min temperatur på hovedmengden av vann, dvs temperaturen i tanken.
Vannsøl kan gjøre at en mistenker ekspansjonskaret.

Dersom dette henger med luftventilen under, kan en trykke kort på bilventilen. Kommer det tydelig luft er det trolig i orden, kommer det vann er det defekt. For bedre sjekk er det mer styr.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 51     0
Har aldri regnet på trykkvariasjon.
For å gjøre det er det trolig tilstrekkelig å kjenne vannvolumet i anlegget, størrelsen på ekspansjonskaret og max og min temperatur på hovedmengden av vann, dvs temperaturen i tanken.
Vannsøl kan gjøre at en mistenker ekspansjonskaret.

Dersom dette henger med luftventilen under, kan en trykke kort på bilventilen. Kommer det tydelig luft er det trolig i orden, kommer det vann er det defekt. For bedre sjekk er det mer styr.

Begynner å lure om 1 bar + er ok trykkvariasjon eller om gummimembranen i ekspansjonskaret er i uorden. Men jeg kan ikke nok om inngangsverdiene som du nevner ei heller formelen for trykkvariasjon. Dette hadde egentlig vært ok om fet var utført av firma som installerte, og normalvariajon sto oppført på et ark ved anlegget…
Fann en veiledning til test av karet som jeg vurderer å utføre, men kan godt være jeg hyrer fagfolk til å sjekke sammen med en service av anlegget. Akkurat nå er trykket ok igjen…
https://blogg.vb.no/privat/varmtvannsbereder-med-ekspansjonskar-dette-ma-du-sjekke-hver-ar?hs_amp=true
   #3
 24,668     Akershus     0
Ikke helt imponert over teksten i den linken fra en faginstans, men hovedpoenget er ok. Utløp fra vvb skal alltid føres til sikkert sted. Mao, ingen bygningsskade ved normalt utslipp fra sikkerhetsventilen.
Signatur