5,236
3
0
Trenger hjelp fort - Reklamasjon, vinyl ødelagt av håndverker
2
0
Ene håndverkeren laget en del riper i helt nytt gulvbelegg (vinyl) da jeg pusset opp badet mitt i mars.
Nå har de endelig begynt å reagere i forhold til å utbedre.
De som har laget ripene ønsker å legge nytt belegg oppå eksisterende, slik at ripene blir skjult. Dette uten å ta ned platene på veggene etc, men bare legge belegget oppunder veggplatene.
Maleren, som har lagt det første belegget, og som skal rette opp for firmaet som har laget ripene, sier han helst vil rubbe lett over og polere med matt polish, istedenfor å legge nytt belegg oppå.
Alternativt å rive av gammelt og starte på nytt, men da må plater på vegg ned.
Hva skal jeg gjøre??
Ripene synes jo, men blir ikke lagt så stor merke til nå, etter 2,5 måned...
Teknisk sett er vinyle veldig bra, i forhold til oppbrett langs vegger, med plater utenpå osv. Ripene har ikke ødelagt mebranen, hvis dere skjønner...
Skal jeg be om polering og kompensasjon fra firmaet som har ødelagt det, eller skal jeg måtte stå uten bad i nye tre uker, og ta alt fra starten av...?
Legger jeg nytt belegg på eksisterende, tar jeg bort muligheten til å ev. flislegge om noen år, vinylen blir lagt oppunder og ikke under baderomsplatene osv...
Nå har de endelig begynt å reagere i forhold til å utbedre.
De som har laget ripene ønsker å legge nytt belegg oppå eksisterende, slik at ripene blir skjult. Dette uten å ta ned platene på veggene etc, men bare legge belegget oppunder veggplatene.
Maleren, som har lagt det første belegget, og som skal rette opp for firmaet som har laget ripene, sier han helst vil rubbe lett over og polere med matt polish, istedenfor å legge nytt belegg oppå.
Alternativt å rive av gammelt og starte på nytt, men da må plater på vegg ned.
Hva skal jeg gjøre??
Ripene synes jo, men blir ikke lagt så stor merke til nå, etter 2,5 måned...
Teknisk sett er vinyle veldig bra, i forhold til oppbrett langs vegger, med plater utenpå osv. Ripene har ikke ødelagt mebranen, hvis dere skjønner...
Skal jeg be om polering og kompensasjon fra firmaet som har ødelagt det, eller skal jeg måtte stå uten bad i nye tre uker, og ta alt fra starten av...?
Legger jeg nytt belegg på eksisterende, tar jeg bort muligheten til å ev. flislegge om noen år, vinylen blir lagt oppunder og ikke under baderomsplatene osv...
Tror du at det kommer til å bli riper i gulvet i løpet av de nærmeste årene som følge av normal bruk? I så fall: Kommer du også da til å insistere på å legge gulvet på nytt?
Takk for svar!
Du skriver akkurat hva jeg egentlig tenker.. At selvom det er fryktelig ergelig å ha riper i vinylen før jeg selv fikk tatt det i bruk, så er det kanskje til å leve med like vel...
Skal høre med de andre, og se hva vi kommer frem til...
-En ting til.. Litt vanskelig å vite hvor mye jeg skal kreve, men prisen på hva det koster å legge nytt oppå, samt noe til, for tort og svie?
Skal det bli en vinn-vinn-løsning, hvor både du og leverandøren kan komme ut av situasjonen på en grei måte uten masse uenighet og bryderi, må beløpet være slik at begge sider er fornøyd. For din del er det ikke viktig hva det koster å legge nytt, men heller hvilken verdiforringelse du får, pluss eventuelt en psykologisk effekt for deg selv. For leverandøren kan ikke beløpet være høyere enn kostnaden ved å gjøre hele jobben på nytt, ellers vil jo leverandøren velge å gjøre jobben på nytt, med loven på sin side, og det fører til utsettelser, merarbeid, og kanskje sluttresultatet ikke blir helt topp fordi du ende opp med to lag gulvbelegg i stedet for to.
Jeg har ikke sett skaden din, så jeg aner ikke hvor irriterende skaden er eller hvor stort verditap du har. Men bare for å plukke noe ut av lufta: Hva med en tusenlapp eller to?
Jeg kjøpte en gang noen stoler, hvor en eller annen tosk hadde satt spisse metallstifter under et par av stolbeina. Jeg fikk noen stygge riper i gulvet av dette, før jeg oppdaget hva som var i ferd med å skje. En person fra butikken jeg kjøpte stolene i kom og tok en kikk, og foreslo tusen kroner i erstatning. Jeg kunne leve med ripene, spesielt når jeg fylte inn med passende trefargede fyllmasse, og jeg satte pris på at leverandøren tok ansvar og kom med et anstendig forslag, så jeg aksepterte. Sett fra mitt perspektiv var beløpet også stort nok til at jeg tror saken ble rapportert videre oppover i systemet slik at problemet kunne unngås i framtiden og andre kunder slapp unna den opplevelsen. Og leverandøren kunne betale seg unna en pinlig situasjon. Vinn-vinn.