11,388    19    1  

Balansert ventilasjon: Avkast/Utluft føres til garasje

 5,416     Langhus     0
Som heading sier, kan man kjøre utlufta fra balansert ventilasjon gjennom (integrert) garasje? (da for "tørking" av snø og våte biler)

Neste spørsmål blir jo, hvor kald er egentlig den lufta? vil den være varm nok til å holde garasjen over null vinterstid?
Signatur

   #2
 526     0
Garasjen bør vel være godt ventilert...  Returluften fra ventilasjonen er vel både varm og til tider svært fuktig. Kjøre du kjøkkenavtrekk via systemet vil du også få matlukt i garasjen..

Tror Carmacom vurderte dette i en tidligere tråd.. han slo det fra seg... prøv å søke frem den...

her er den:  http://www.byggebolig.no/index.php?topic=3406.0

Brannkrav er vel også et stikkord ser eg...
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 5,416     Langhus     1
Bodde i Leilighet med utluft fra leilighetene ut i garasjen (og så til varmegjenvinner) Greit nok så kjente man at naboen hadde svidd middagen eller brukte "uvanlige" kryddere, men til gjengjeld kunne man kjøre inn en bil med 20 cm snø på taket og ta den ut knusk tørr dagen etter.

Med tanke på at lufta kan være fuktig tviler jeg vel på at den vil kunne holde minusgrader (siden det i så fall trolig ville være rim-problemer).

Brannkrav er jo selvsagt en issue, men hvis det lovlig og sikkert kan løses med selvlukkende spjeld bør jo ikke det være noe problem.
Signatur
   #4
 997     0

Garasjen bør vel være godt ventilert...  Returluften fra ventilasjonen er vel både varm og til tider svært fuktig. Kjøre du kjøkkenavtrekk via systemet vil du også få matlukt i garasjen..

Tror Carmacom vurderte dette i en tidligere tråd.. han slo det fra seg... prøv å søke frem den...

her er den:  http://www.byggebolig.no/index.php?topic=3406.0

Brannkrav er vel også et stikkord ser eg...


Nei slo det ikke fra meg Wink Men siden jeg skal ha vannborenvarme i garasjen, og dermed varme opp til romtemperatur når den skal brukes til annet enn lagringsplass, så ville det være dumt å kjøre inn en masse luft som holder ca 3`C... Men de gangene jeg ikke oppholder meg der, så trenger det ikke være varmere enn det fraluften til ventilsajonsanl. holder. Derfor har jeg laget meg muligheten til å kjøre fraluften bypass (automatisk) når gulvvarmen slås på. Slik at da går lufta rett ut.

Merk. at dette ikke er en garasje for bruksbilen, men kun for hobbybiler som ikke er ute på vinteren. Jeg ville ikke ha hatt varme i en garasje hvor bilen er full av sne eller våt, det er å be om at den skal ruste og muligens mugle i interiøret.

Jeg får ca 312m3 med luft i timen inn i garasjen som har volum på 72m3 (32m2) så det skulle ikke være noe problem å holde temperaturen over utetemperatur uten annen oppvarming. Kanalen er 20cm, men fordeles ut i rommet i flere dyser for å holde lufthastigheten nede, ellers hadde det blitt frisk bris der inne :)

Jeg er ikke sikker på hvor lav fralufttemperauren kan bli på ett ventilasjonsanlegg med rotorveksler, men tviler på at den blir minus grader slik det kan bli i en plateveksler. Men hvis temperaturen blir lavere i fraluften enn det er i garasjen, så kobler også spjeldet automatisk over til bypass.

Jeg har egen ventilator for kjøkkenhetta, som går rett ut i friluft.
Ved brann så stenger ventilen og lufta går bypass. Meen jeg ser ikke for meg at det skal gå ann at varmen sprer seg inn igjennom kanalen som blåser ut i rommet, da må det skje andre veien, innenfra huset og ut i garasjen.
Nå er ikke dette anlegget i bruk enda, så jeg kan ikke si hvordan det ble enda Smile men teoretisk så er det en god ide Smile
Signatur
   #5
 618     MALM     0
Hei har du rotor veksler vil du ved minusgrader ute,ha minus på avkastlufta fra anlegget.
avkastet i garasjen er vel smak og behag det er vel gjennomførbart,men til tider da
mye forskjellige lukter Shocked
Signatur
   #6
 997     0
Ok, trodde anlegget ville fryse ned hvis det ble minus ??? fuktig luft som blir kjølt ned til under null grader høres jo ikke spesielt smart ut, da er man jo avhengig av å tine den igjen, evt ett kjempe kort avkast rør og høyt trykk. Men da var det bra at jeg tok høyde for at det kunne bli kaldere i ventilasjonsluften enn i garasjen og lagde bypass Smile Lukt er ikke no problem.... som sagt så går kjøkkenventilatoren rett ut i eget kanalsystem. All luft i garasjen blir jo byttet 5 ganger i timen så det setter seg neppe noe lukt i garasjen. Dessuten er det jo begrenset hva slags luktforurensning man kan få... folk har jo bodd i hus i flere "hundre år" uten ventilasjons anlegg, og kan ikke si at det har vært noe problem i de husene jeg har bodd i før. Blir noe annet i boretslag hvor kjøkkenventilatoren er koplet til anlegget... andre sin middag er ikke noe man ønsker at det skal lukte av den nye bilen.

Det er vel ganske vanlig at i parkeringskjeller så blir luften fra butikkene brukt som oppvarming
Signatur
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Eksempel:
Ved 22grader og 50% luftfuktighet er duggpunktet 11 grader.
Det vil si at om du kjøler denne luften til 11 grader så er luftfuktigheten 100%.
Eller om du har noe i garasjen som har en overflatetemperatur under 11 grader så vil det dugge på gjenstanden.

Kilde: Byggforsk 527.245, fig. 12a.

Man regner gjerne alt under 50% som trygt for rust. 50% ved 3grader tilsvarer ca. 18% fukt ved 20 grader. Så tørt er det neppe innendørs selv om vinteren.

Jeg er redd kosebilen din vil konvertere til jernoksyd raskere enn du setter pris på!

Signatur

  (trådstarter)
   #8
 5,416     Langhus     0
Men vil ikke masse fuktighet kondenseres i varmeveksleren??

(men det virker jo kanskje ut som om utluft i garasje ikke er "direkte optimalt", da..)
Signatur
   #9
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jo i en viss grad. Den vil vel kondensere til et nivå der luftfuktigheten er 100%. Det er utenfor mitt fagområde, men jeg antar det ville regne i garasjen om det ikke var tilfellet.  :D

Signatur
   #10
 997     0
100%luftfuktighet har ingenting med regn å gjøre... Hvis det var min garasje du tenkte på ang rust, så ser jeg ikke det problemet da ingenting i garasjen vil ha annen temperatur enn den lufta som kommer inn. Garasjen har vegger med u-verdi på 0,18 og bilene blir jo kjørt inn på høsten og ut på våren, og da tviler jeg sterkt på at det blir noen temperaturforskjeller. Men som jeg sa tidligere, så ville jeg tenkt meg om før jeg lagde ett slikt system i en garasje til dagligdags bilen. Men jeg er ikke så siker på at det blir noe problem der heller så lenge den er isolert. Det vil selvfølgelig kondensere noe på bilen når den er kald, men tror luftmengden er så stor at den tørker ut fukten relativt fort hvis det ikke er en veldig stor garasje da...

En annen ting er at rotorvekslere reklamerer med at de er bedre en platevekslere siden de ikke trenger avløp til sluk... med andre ord så kondenseres det ikke i veksleren og deler av fuktigheten blir tilført den nye innelufta. Sånn har i allefall jeg forstått det, men dette er ikke noe jeg har noe særlig kompetanse på  ;)

Hva er egentlig normale fuktighetsnivå i ett hus? hvis det eksempelet som ble nevnt med 50% luffuktighet og kondenspunkt på 11`C er normalt, så vil det si at kondenseringspunktet er veldig lang inne i veggen når det er skikkelig kaldt ute. La os si det er -20`C ute og 22`C inne... da tror jeg faktisk at kondenseringen ville skje i de 5 siste cm med isolasjon, og dermed før dampsperren i en normalt bygd vegg med inntrukket dampsperre, med de følgene det vil få(sopp og mugg)
Signatur