#11
 10,486     Akershus     0
Målet er at bilene ikke skal ruste ihjel...
Hva anbefaler folk?

Parker ute, ferdig snakka.

En sånn sorpsjonsavfukter drar masse strøm, og gir lite effekt i form av avfukting. Når du setter inn en bil, så drar den med seg masse fukt, salt og den er varm. En isolert garasje vil alltid være vesentlig varmere enn utendørs. Dette har verken bilen eller garasjen godt av.
Det du oppnår, er at det ruster mer, både pga. økt temperatur og pga. masse fukt.
Bilen vil kanskje se tørr ut på overflatene, men i alt av karosseriskjøter, utsatte hulrom osv, vil det være vått, varmt og fullt av salt.

Hvis du absolutt MÅ parkere innendørs, så sørg for mest mulig lufting.
Signatur

   #12
 10,486     Akershus     0
Hei. Jeg har lagt utblås på husets ventilasjon gjennom garasjen. Har igår 100% rf utvendig ca 50 Inne25 grader+ Og i garasjen ca 80rf.
Jeg kjører varme i garasjegulv om vinteren. Ser aldri kondens på bilen. Temp i garasje om vinteren er fra 13+ til 9 på det kaldeste. Har ikke problemer med rust på ting og heller ikke kjellerlukt i den.
Er skeptisk til alle som roper at varme garasjer = rust. Hadde på jobben en varm garasje ca 18 grader. Bilen var jo knusk tørre og varme når vi skulle hjem. Derfor er min påstand ha varme i garasjen og eventuelt en billig luftavfukter som tillegg.


Det du SER er kanskje knusk tørt, men inne i alle kriker og kroker vil det fortsatt være fuktig lenge etter at du parkerer i varm garasje.

Rust er en prosess som går fortere, jo varmere det er.

Bytter man bil relativt ofte, så ser man sikkert ikke noe særlig til problemet.
Signatur
TSt
   #13
 14,771     0
Jeg har satset på godt isolert både utvendig og innvendig når jeg er inn i bakken (KUB mur med Farmacell gips) for å få en konstruksjon som lettest følger ute temp. Derfor vil ventilasjon gi mindre problem med kondensering inne.
   #14
 2,987     Vestlandet     0
No kom eg på at eg heilt har gløymd ventilasjon til min isolerte garasje (under bygging).

Vil fukt vera eit problem om garasjen ikkje er varm og heller ikkje vert nytta til bil?
Signatur
   #15
 285     1
Garasjen min er isolert og delvis oppvarmet, men ligger med 70% av veggene mot grunnen og gress på taket.
Jeg opplever det største problemet med høy luftfuktighet på sommeren når det er varmt ute og kaldt inne i garasjen. En sommer når porten hadde stått oppe en stund fikk jeg faktisk kondens på gulvet.
På vinteren er det knusktørt der inne, men så tilfører jeg også lite fukt siden jeg sjelden parkerer bilen der Smile

TSt
   #16
 14,771     1
Som jamez skriver så kan det være problem med "kald" garasje om sommeren. Min er ikke helt ferdig enda så det gjenstår å se om min løsning med mye isolasjon og ellers lette materialer løser dette.
  (trådstarter)
   #17
 243     0
Målet er at bilene ikke skal ruste ihjel...
Hva anbefaler folk?

Parker ute, ferdig snakka.

En sånn sorpsjonsavfukter drar masse strøm, og gir lite effekt i form av avfukting. Når du setter inn en bil, så drar den med seg masse fukt, salt og den er varm. En isolert garasje vil alltid være vesentlig varmere enn utendørs. Dette har verken bilen eller garasjen godt av.
Det du oppnår, er at det ruster mer, både pga. økt temperatur og pga. masse fukt.
Bilen vil kanskje se tørr ut på overflatene, men i alt av karosseriskjøter, utsatte hulrom osv, vil det være vått, varmt og fullt av salt.

Hvis du absolutt MÅ parkere innendørs, så sørg for mest mulig lufting.


Må parker innendørs ja...så da kommer spørsmålet på beste løsning.
En acetec evodry pd sirkulerer 280m3 luft i timen sier brosjyrene.
Omtrent 1/3 av dette går til utkast av våt luft, altså må det være en viss tilførsel av luft uansett, men totalen vil vel være positiv siden 2/3 av lufta kommer avfuktet tilbake. Avfuktet luft kan man spytte ut i motsatt side av garasjen, kanskje langs gulvet for bedt avfukting av bilene.

Totalt skifter du egentlig ut opptil 70kubikk luft i timen, pluss sirkulering av ytterligere 210kubikk... Høres overkill ut for en garasje, men jeg er ingen byggingeniør. Kunne jeg klart meg med billigere løsning ville det vært bedre.

   #18
 6,580     Akershus     0
Jeg har løst problemet med fuktig garasje med en kraftig kanalvifte som er koblet opp mot en klokkebryter. Problemet var at det var store vanndammer fra smeltesnø i garasjen, og miljøet var såpass fuktig at jeg kunne ikke ha eksempelvis MDF-foringer lagret der. For mitt vedkommende ble løsningen en vifte som drar 180m2 i timen, hvilket tømmer garasjen for luft 1,8 ganger i timen, denne går med jevne mellomrom hele døgnet, året rundt. Problemet med fuktig garasje er helt borte. Vifta sitter på bakveggen, og alle ventiler i den delen er stengt. Det sitter en ventil nede ved gulvet på hver side av garasjen, og sammen med glippene under porten gjør det at luftgjennomstrømningen sørger for å trekke ut maksimalt av fukten, da luften er nødt til å gå veien gjennom hele garasjen. En annen positiv effekt er at ved å trekke inn uteluft om vinteren, vil det være med på å senke innetemperaturen i garasjen. For meg har dette fungert utmerket. Nå er det aldri vanndammer i garasjen, og MDF kan fint lagres der. Men selvfølgelig blir det aldri tørrere enn utelufta som trekkes inn!

Garasjen min er isolert 10cm, og isolerte dører, men aldri oppvarmet med annet enn den varmen bilen selv tilfører. Men det har vært nok varme til at det smeltet, men den fuktige lufta kom ingen vei, selv med fire åpne ventiler i garasjen.

.Thag
HSt
   #19
 37,121     Lillestrøm kommune     0
Thag, bra med en slik respons. Med isolering har du i tillegg lav termisk masse, som nevnt av en annen over her, det gjør ting i allefall ikke dårligere.
   #20
 53     Nordland     2
Har 50kvm isolert garasje i Nordland. Kjører varmepumpe fra Jula på 8 grader om vinteren. Her ble det noe helt enormt med kondens til å begynne med. Rant vann av alle kalde flater, og bremseskivene på bilen var fulle av rust etter ett døgn. Gikk så til innkjøp av en Sandstrøm sorpsjonsavfukter fra Elkjøp til 2000 kroner. Denne skal ta unna 8 liter i døgnet, og det ser ut til å være tilstrekkelig. Denne er som kjent ikke avhengig av temperatur for å ta unna fukt. Ble en helt annen verden. Kan kjøre inn bilen full av snø, og neste dag er den helt tørr. Ikke tegn til samme kondensproblemene som før. Tørr og fin garasje. Kjører slange fra avfukteren ut gjennom veggen og ned i drenering.