#11
 5,432     Akershus     1
Tror uansett det er greit å definere behovet for nødstrøm. For min del ville jeg nok brukt vedovnen til oppvarming og prioritert nødstrømmen til litt lys / kjøleskap / pcer.

Det blir jo ganske mye lys og kjøleskap på 1kW?

Dermed kan du kanskje greie deg med litt færre watt og få høyere kvalitet både på strøm og motor. I tillegg kan man få et aggregat som kan brukes til andre ting også, slitsomt å drasse et 6kW-aggregat rundt omkring...


Et 1 kw aggregat er ingen ting som nødstrøm. Det vil gi rundt 800 watt konstant og vil ikke kunne ta særlig startstrøm fra kjøleskap/fryser.

Jeg har et 2 kw Honda som gir 1600 watt konstant, lite nok det også, men vil kunne brukes i nødsfall. Har man ved/parafin fyring og propan kokemulighet i tillegg, vil man kunne klare seg en tid med et slikt.

   #12
 5,111     Sørnorge     1
Før laptoper ble av brukbar kvalitet, hadde jeg med stasjonær pc til/fra usa noen ganger. Det hente jeg glemte å flytte bryteren som velger 110V / 220V. Erfaringen med det ble at bryter på 110V med 220V i nettet = sikring i strømforsyning ryker (glassikring til kr 5). Bryter på 220V med 110V i nettet = pc skrur seg av ved høy belastning (den fungerte fint i flere dager før feilen ble oppdaget).
Mitt inntrykk er derfor at pc'r som inneholder mye følsom elektronikk er likevel ganske godt beskyttet.

Problemet med å ta elbil på ferie er at man gjerne parkerer noen mil unna nærmeste lademulighet. Da kunne et aggregat vært en redning. Om ladingen da tar et døgn spiller liten rolle.
Å lade underveis kunne også vært kjekt. Hvis man tenker på Leaf, så har den 24kWh batteri og 20mil rekkevidde, hvor den da sparer 3kWh på batteriet for å ikke ødelegge det. Grovt regnet bruker den da 1kw/mil. Noen av aggregatene i testen gir 5kW. Dvs at de kan gi lading nok for 5 mil kjøring pr time aggregatdrift. Altså kan aggregatet fore bilen med strøm nok til å holde den kjørende i 50km/h uten at den tapper batteriet. For feriekjøring utenfor motorvei er ikke 50km/h så langt unna reell snitthastighet.
Et annet senario, hvis man skal kjøre leaf fra oslo til sørlandet, kommer man uten lader (og ved meget pen kjøring) under ideelle forhold, nesten til Kragerø etter 2,5 timer. Hvis man under samme forhold hadde hatt et 5kW aggregat hengende bakpå, ville dette i løpet av disse 2,5 timene ha gitt 15kw. Man hadde altså kun brukt 25% av batteriets kapasitet på veien. Dvs at man kunne nådd Kristiansand etter 32mil og 4 timer, og fortsatt hatt 11kWh igjen på batteriet. Like før Stavanger, etter 55mil og 7 timer, ville batteriet vært tomt, og man må kjøre de siste kilometerne med kun aggregatdrift og toppfart på 50km/h.

Litt ønskedrøm det der, men poenget er at selv et relativt lite aggregat kan gjøre underverker for elbilens bruksområde, HVIS det ikke brenner opp.

Når det gjelder nødstrøm hjemme, kan man vel kjøpe seg en vraket leaf og bruke batteriet der som en ups for huset?
   #13
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Er ufattelig mye drit fra kina. Alt er av billigeste sort. Spare der det spares kan. Jeg har inntrykk at Clas Ohlson har et annet kvalitetskrav enn Biltema. Dette gjelder også det blå verktøyet "Cotech" som de selger. Skulle jeg noensine kjøpt noe kinajall, ville jeg valgt fra CO.

Aggregatene som er testet består av flere ulike teknologier. De enkleste er asynkrongeneratorer, dvs en asynkronmotor med kondensatorer over viklingene. Denne kondensatoren magnetiserer rotoren. Problemet med denne type generatorer er spenningsregulering og reaktiv effekt. Spenningen styrer av kapasitansen til kondensatoren, turtall og type last man har. Plutselige lastavslag kan gi store spenningsvariasjoner som kan ødelegge utstyr. Disse aggregatene er i praksis kun til bruk av "grove" ting, som halogenlyskastere, varmeovner og enkle motorer (motorer er dog et problem siden de trekker endel reaktiv effekt. Størrelsen på dem blir da begrenset).

Inverteraggregatene burde klart seg bedre. Legg merke til Einhell som bruker totaktsmotor........

Bruke aggregat til å lade bilen går, men er en økonomisk katastrofe hvis vi ser kun på kr/kWh.

Et skikkelig villaaggregat har en synkrongenerator med AVR (spenningsregulator) som er drevet av en motor som er godt dimmensjonert for jobben.

   #14
 24,668     Akershus     0
Har du noen linker eller bokref til mer lesestoff om slike enkle generatorer basert på asynkronmaskiner?
Asynkrongeneratorer er vel endel brukt i vindturbinaggregater?
Signatur
   #15
 6,009     Finnmark     0
BMW tilbyr jo i3 elbilen med rekkeviddeforlenger i resten av Europa, ikke i Norge pga avgiftssystemet.(lite 2 sylindret aggregat /generator).............vil bli avgiftspliktig med dette montert.....
Signatur
   #16
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Asynkrongeneratorer er mye brukt i vindmøller siden de er litt "fleksible" på turtallet, men de er avh. av å trekke reaktiv effekt fra nettet.

Har du noen linker eller bokref til mer lesestoff om slike enkle generatorer basert på asynkronmaskiner?
Asynkrongeneratorer er vel endel brukt i vindturbinaggregater?
   #17
 2,984     Vestlandet     0
Er det eit reelt behov fornødaggregat her i landet? Eit døger utan strøm er vel uproblematisk? Kor lenge forventar ein å vera utan straum?
Signatur

  (trådstarter)
   #20
 1,818     Skogsvåg på Sotra     1
Sjå der ja.

Vi har i snitt flere utkoblinger hver vinter som varer mer enn noen få timer. Med småbarn i hus er det veldig praktisk å kunne ha strøm til lys og litt anna. Ikke bare-bare å ha en masse stearinlys stående på med småbarn i hus Smile
Signatur