Thaugland har f.eks ganske kurante nettsider med priser. Imidlertid har prisene som ligger på sidene lite med virkeligheten å gjøre. Jeg får ganske store rabatter der selv om jeg aldri har prøvd å late som jeg skal ha materiale til å bygge et helt hus eller noe i den retning. Rabattsatsen varier litt, på noe er det ikke rabatt i det hele.
Jeg tenker de store kjedene ikke vil gi offentlige priser fordi det vil underminere hele mafiaordningen med rabatt/bonus/konto som binder håndtverker/firma til en leverandør av materialer og gir håndtverker/firma papirer som de kan dra mer penger ut av kundene sine med.
Med åpne priser vil det ikke være hensiktsmessig med rabattordninger lengre. Håndtverkere og firmaer kan da ikke lengre putte rabattene i egen lomme.
Offentlige priser og fravær av mariaordninger (rabatt, konto osv) gir økt konkurranse, noe kjedene ikke ønsker.
Så svaret er egentlig veldig enkelt, kjedene og de store kundene ønsker ikke nettsider med åpne priser. -----------------
Det forklarer jo også hvorfor det er privatpersoner som bruker Byggmax, mens firmakundene/proffkundene fortsetter å kjøpe hos de med mafiaordning.
Signatur
Ikke fagmann på noe som helst og sender aldri faktura til noen.
Byggmakker: Dere har så dårlig hjemmeside at dere like gjerne kan bytte ut alt innholdet med en link til Maxbo.no for å spare oss forbrukere tid.
Hvis dere ikke gidder legge ut priser, ei heller telefonnummer, så gidder ikke vi bruke tid på dere.
Ikke det at det hjelper å stikke innom den lokame BM heller. Det er større sjanse for å vinne hovedpremien i Viking-lotto enn å treffe betjeningen i trelastavdelingen. Hvis du skulle være så heldig å se en av dem når du parkerer bilen, kan du banne på at han løper motsatt vei før du har åpnet døra.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Vi har nok mykje å lære frå våre naboar i øst (Sverige). Sjå berre på Biltema, Clas Ohlson og Jula. Dei har eit ganske stort utval, og mange butikkar, men dei har (nesten) alle produkt på nett med pris. Biltema og Jula har også lagerstatus.
Du kan ta med en annen svenske med stort utvalg og priser i samme slengen, IKEA.
Det står nok heller mer på viljen, enn tekniske utfordringer.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Ikke det at det hjelper å stikke innom den lokame BM heller. Det er større sjanse for å vinne hovedpremien i Viking-lotto enn å treffe betjeningen i trelastavdelingen. Hvis du skulle være så heldig å se en av dem når du parkerer bilen, kan du banne på at han løper motsatt vei før du har åpnet døra.
Dette varierer nok fra butikk til butikk. BM Carlsen her i Sandefjord har svært hyggelig og behjelpelig betjening.
Hva angår service hos de forskjellige kjedene er veldig varibelt, her jeg bor, ved foten av Gudbransdalen har vi alle kjedene tilgjengelig, min erfaring er delt, det kommer an på hvem du treffer i sjappa, fra elendig til veldig bra! I flere av butikkene har de ansatte som knapt nok vet hva en 4" spiker er....
Service man mottar varierer fra butikk til butikk, og person til person. Tviler på at det er noen butikker som bevisst behandler kundene dårlig (kanskje med unntak av Byggmax siden de har null kundebehandling). Utgangspunktet for tråden var nettsidene til den enkelte butikk. Jeg er enig i at den for de fleste kjeder er mangelfull. De kunne inneholdt mer produktinfo, monteringstips etc. Slik sett er Maxbo relativt bra. Å legge ut veiledende priser på nettsidene til f.eks BM, Gaus etc, vil være vanskelig, siden de fleste får bedre priser enn det som er veiledende. Selv bruker jeg Byggmax sine sider for å finne omtrentlige priser, men innhenter tilbud via mail fra to tre andre kjeder (som regel gaus, BM og kanskje Maxbo). Jeg har enda til gode å betale mer hos disse kjedene enn det som ligger ute av priser på Byggmax.no Jeg hadde egntlig bestemt meg for å ikke handle på Byggmax, men kom i skade for å kjøpe en boddør der sist høst. Jeg angrer enda. Dyrere enn hos konkurrentene og menge hakk dårligere.
Signatur
Jeg bygger helst luftslott. Det er det enkleste og billigste
Spurte etter sløyfer på trelasten hos Maxbo: Svar fra tyggisberta: "Det tror jeg de har på Nille." ;D ;D Da kom fyren fra kontoret som vanligvis ikke gidder hjelpe kundene.
Med åpne priser vil det ikke være hensiktsmessig med rabattordninger lengre. Håndtverkere og firmaer kan da ikke lengre putte rabattene i egen lomme.
Offentlige priser og fravær av mariaordninger (rabatt, konto osv) gir økt konkurranse, noe kjedene ikke ønsker.
Så svaret er egentlig veldig enkelt, kjedene og de store kundene ønsker ikke nettsider med åpne priser.
-----------------
Det forklarer jo også hvorfor det er privatpersoner som bruker Byggmax, mens firmakundene/proffkundene fortsetter å kjøpe hos de med mafiaordning.
Byggmakker: Dere har så dårlig hjemmeside at dere like gjerne kan bytte ut alt innholdet med en link til Maxbo.no for å spare oss forbrukere tid.
Hvis dere ikke gidder legge ut priser, ei heller telefonnummer, så gidder ikke vi bruke tid på dere.
Ikke det at det hjelper å stikke innom den lokame BM heller. Det er større sjanse for å vinne hovedpremien i Viking-lotto enn å treffe betjeningen i trelastavdelingen. Hvis du skulle være så heldig å se en av dem når du parkerer bilen, kan du banne på at han løper motsatt vei før du har åpnet døra.
Det står nok heller mer på viljen, enn tekniske utfordringer.
Dette varierer nok fra butikk til butikk. BM Carlsen her i Sandefjord har svært hyggelig og behjelpelig betjening.
I flere av butikkene har de ansatte som knapt nok vet hva en 4" spiker er....
Spurte etter sløyfer på trelasten hos Maxbo:
Svar fra tyggisberta: "Det tror jeg de har på Nille." ;D ;D
Da kom fyren fra kontoret som vanligvis ikke gidder hjelpe kundene.