#61
 22,342     Akershus     0
Det var tre år siden, men jeg glemmer ikke den så lett. Dette var i ferietiden, og jeg vet at det ikke er lett å få gode vikarer.

   #62
 5,188     Østlandet     0
Du kunne ikke bare bruke omigjen de du kjøpte til 17. mai da?  Wink
Signatur
   #63
 3,234     Vestfold     0

Ang kunnskap:

Spurte etter sløyfer på trelasten hos Maxbo:
Svar fra tyggisberta: "Det tror jeg de har på Nille." ;D ;D
Da kom fyren fra kontoret som vanligvis ikke gidder hjelpe kundene.


Den var nice ja  ;D
   #64
 3,258     Akershus     0
Sløyfe hos Nille, grisepikk hos slakteren og kuse i bunn av Carl Johan.

Skal ikke være enkelt.
Signatur
   #65
 3,042     Akershus     0
Jeg har ikke kjennskap til de ulike IT-systemene som BM bruker, men jeg vil anta at det er litt hummer og kanari rundt omkring. Da er det utrolig vanskelig lage en god nettløsning ala BT og Byggmax. Svenske firmaer er svært sentraliserte og der har de tydeligvis tatt kostnaden med å oppgradere hele linjen. Skal sjapper som Maxbo, Byggmakker, Monter og Byggern gjøre det samme så må de legge om infrastrukturen de har. Å integrere en håndfull utdaterte og forskjellige ordresystemer, inventarsystemer og hva annet de kjører koster så vanvittig mye resurser.

Spurte om hardgips på Maxbo Hvam. Karen som jobbet der tror jeg ikke kunne et døyt om byggvarer, men han var hjelpsom og gjorde det han kunne. Etter noen minutter med frustrasjon for at alt de hadde av terminaler hang og litt forsøk på søk så så jeg ham se på Byggmax sine sider for å finne ut hva jeg mente. Herlig ironisk.

Ang. rabatt: Skal dere handle byggevarer for, si, et par tusen og oppover så ring og spør om et tilbud. Jeg vet det er suboptimalt i forhold til opplyste og lave priser som hos Byggmax, men det fungerer. Man får jo 20-30% bare ved å plukke opp telefonen.
J_W
   #66
 81     Oppland     0
Som enkelte inne i tråden her har vært inne på, er det ingen enkel sak for kjedebutikker som Byggmakker, Monter og Maxbo å legge ut priser på nett. Den enkle grunnen til dette er fordi man har butikker med ulike eierkonstellasjoner og ulike konsepter. For å ta Maxbo-kjeden som er den jeg kjenner best (siden jeg jobber nettopp i maxbo) har man i alle fall tre ulike former for butikker: Løvenskiold-eide, Franchisetakere og Maxbo-Proff butikker. Alle disse har ulike former for prising på varer og derfor blir det vanskelig å legge ut noen prisliste på nett.

Jeg sitter selv med ansvar for vareadministrasjon og kalkulering i min butikk og generelt ligger min butikk langt lavere i pris enn de Løvenskiolde-eide butikkene. På en god del varer må vi følge samme priser som resten av kjeden, men på mye av det hvor det er konkurranse om prisene blant annet alt av Bygningsplater, Isolasjon, Leca, Belegningsstein, Trelast, Taktstein, Takplater mm har i alle fall alle franchise-butikkene egne priser.

Er stort sett på noen standard butikk-varer pluss en del kampanjeprodukter man har like priser ellers er prisingen forskjellig.

Det er nå en gang slik at det er på varer som nettopp Bygningsplater, Isolasjon, Leca, Trelast etc kundene er mest prisfølsomme og derfor er det lite hensiktsmessig å gå ut kun med de varene som prisene er lik i alle butikkene. Så at man noen gang kommer til et punkt hvor en fullstendig prisliste legges ut på nett, ja det er jeg veldig tvilsom til. Hvis ikke Løvenskiold kutter ut Franchise-konseptet da.

Poenget med forskjellige innkjøp som noen har vært innom er også viktig her. Det er nå en gang slik at disse betingelsene varierer veldig ut ifra kjøpskvantum og små butikker som må kjøpe smålass får både anbrekk og lavere rabatt på sine innkjøp.

Er jo også slik at det på en del varer er valgfrihet i forhold til leverandør. Man har f. eks 3 ulike leverandører av vanlig isolasjon, en mengde ulike trelastleverandører etc.

Så det er mer slike praktiske ting som gjør dette vanskelig og ikke vrangvilje fra butikkene. Prislister fra min butikk gir vi til alle som spør og vi har overhodet ingenting å skjule.

Signatur
   #67
 3,042     Akershus     0
J_W: Du har ikke vurdert å lage en lokal nettløsning for din butikk da? Det er problematisk for Maxbo-kjeden å løse dette "top-down" (eller uvilje, hvem vet), altså løse dette en gang for alle. Så hva med "bottom-up"? Lager du en god løsning så kanskje du starter en liten revolusjon innad i Maxbo?

Akkurat det er overkommelig uansett legacy IT-systemer dere har. Er det fryktelig gammelt og spinkelt så koster det mer, men jobben er langt mindre kompleks.

   #68
 992     Østlandet     0
Det interessante er årsaken til at priser ikke legges ut på nett. Det gjør at man bør spørre - hvorfor? Årsaken er enkel; det er ikke i de næringsdrivendes interesse - i motsatt fall hadde de lagt ut prisene.

Hvorfor er det ikke i de næringsdrivendes interesse? Fordi de på den måten kan skape kundelojalitet ved å gi rabatter. Så enkelt er det.

Argumenter om tekniske og eiermessige utfordringer er viss-vass, sorry. En bedrift eksisterer for å levere profitt og gjør det som tjener bedriften.

Utfordringen er at vi mangler et lovverk som "tar" den utilsiktede koblingen mellom leverandør - proffutøver - kunde. Uten gjennomsiktighet i hva proffutøverens innpris er, kan ikke kunden vurdere tilbudet skikkelig.

Det er naturlig at hvis proffutøveren ikke kan prise inn en avanse på materialer, må han ta høyere timepris. Kun på den måten vil vi kunne få åpenhet i markedet.

Dessverre er "mafia" betegnelsene ganske så korrekte. Tilstanden i dag er ikke verdig et Norge som bruker mye ressurser på å bedre gjennomsiktighet i andre land. Og utfordringen er regelverket, ikke de som utnytter det eksisterende regelverket til sitt beste.
   #69
 3,042     Akershus     0
Der gjør du alt for mange antagelser, Mismatch. Gitt at Maxbo kunne tjent 20-30 millioner på en gjennomført webløsning så er kanskje de totale investeringskostnadene 50 mill. Og nei, da er det ikke en håndfull programmerere som brenner alt dette, men utskifting av hele IT-infrastrukturen til alle Maxbo-butikker, kursing og tapt fortjeneste i omleggingen. Det totale bildet er alltid langt mer komplekst enn enkle motivasjoner som "vil ikke".

Jeg sier ikke at det er slik, men du kan ikke konkludere basert på de påståtte anekdotene der. Det kan sågar tenkes at Maxbo tenker at de maksimerer profitt ved å beholde handelsmodellen de har i dag, men det er et langt steg til mafiavirksomhet. Ingen tvinger deg til å handle der og ingen nekter Byggmakker, Byggern eller Byggmax å sette opp en konkurrent. Mao. er det ikke mafiavirksomhet.
   #70
 992     Østlandet     0
Hva som er kostnad eller potensiell inntjening på å publisere priser aner jeg ikke.

Det jeg registrer er at denne bransjen oppfører seg ulikt "alle" andre. De fleste forhold her i verden har en årsak. Når noe er "ulikt" er det naturlig å spørre hvorfor. Jeg kan ikke se at denne bransjen er forskjellig fra andre, ergo er det andre årsaksforklaringer.

I seg selv er ikke manglende publisering av priser eller det å gi rabatter til storkunder uvanlig eller kritikkverdig.

Det kritikkverdige oppstår når kunden ikke har innsikt i prisingen til kunde fra proffutøveren på bakgrunn av pris fra leverandør. Samtidig er det rimelig anerkjent innen byggebransjen at proffutøvere har et solid prispåslag og sier, naturlig nok, at de uten dette ville måttet ta en høyere timepris. De skjuler altså sin reelle timepris gjennom materiellet. Det er på bakgrunn av dette jeg kaller det mafia.

Åpenhet og like konkurransevilkår er premisset for vår økonomiske modell. Mangel på åpenhet har som regel en årsak. I næringslivssammenheng er den naturlige årsaken profitt.