11,361    23    0  

Verktøybutikker og internett, vanskelig?

 260     Orkdal     0
Vi vet alle hvor hurtige og medelsomme internett sjapper som kan er, som mpx, tretti, cdon, clas, ellos osv

Men så ha vi disse verktøybutikkene omkring i Norge.
.
For meg virker det som internett er bar noe herk - de satser ikke i det hele tatt på ks over nett. En skal være glad om en engang får varene.

Som verktøy.no. Ordren står som behandles, også etter du har fått varen.

Gjelder også tromas, selv om de ihvertfall svarer på mail sendt før kl 8 om morran. Tromas besvarer ikke mail senere på dagen.

Er nå borti et nytt firma i Drammen. Verktøy4u  Det gikk som en drøm å bestille seg varer. Der stoppet det. Ordren min sendte jeg sønd kveld. Og jeg hørte ikke mer. Håpet å fåsendt varen i går, den var jo på lager iflg neettsida, sendte en mail, men den har de ennå ikke svart på. Prøver å logge meg inn på mine sider, men den virker ikke (nettverks loop).

Et gyldent unntak er Prohandel. der funker det. Nesten som hos MPX.no, men bare nesten :-(


Men ellers, hvorfor er det så vanskelig med moderne I T teknologi hos norske verktøybutikker. Disse butikkene er fremdeles på  "stikk innom butikken" og i beste fall "ring oss". Men å nå de pr. elektroniske media, fungerer ikke. Deres nettsider mht kundekonto og status for ordre, fungere slett ikke.


Dette er jo en skarp kontrast til feks toolstop og amazon.uk, men det er vel ikke rettferdig sammenligning. Norge er vel generelt, fremdeles, et u-land på dette felt iforhold til EU og USA?

Et glimt av håp? Verktøybutikkene har faktisk hypermoderne facebook sider. Stort sett patetiske og innholdsløse, noen få -- feks hos Tromas - er aktuelle, mens andres er ikke oppdatert siden romjulsalget.
Et glimt av håp eller bare tull? De verktøybutikkene som da har FB sider, har  i noen få tilfelle "fjortiser" til å svare på meldinger som kommer. Jeg har fått en del sånne svar, alltid på kveldstid. Unguttene gjør jo hederlige forsøk på å være hyggelige, men de har jo abolutt ingen mulighet til å gjøre noe, jeg får beskjed om at han vil kontakte de som steller med ordrene eller support neste dag.

Sukk. Vi skriver 2014. Enda bor jeg i et U-land. Enda bor jeg i et land hvor jeg må anstige til rikstelefonen for å bestille meg en ny Makita. Det var i 1984, tredve år siden, jeg leste grunnkurs i EDB, jobbet i datafirma som solgte analyseverktøy. Det går vel mange år til før jeg opplever muligheten for elegante nettordre på alle norske nettbutikker. Blir kanskje en kaldere verden, hvem veit?
Signatur

  (trådstarter)
   #2
 260     Orkdal     0
Så du har ikke lest mitt innlegg in extenso?
Det kunne kanskje være vanskelig å anamme, men så har aldri Norge vært et lett land å bo i.
Signatur
   #3
 1,012     0
du synes kanskje de skal ansette noen som kun svarer på mail og oppdatere facebooksiden?

øverst på siden står dette:  Spørsmål? Kontakt oss på 478 00 478 (man-fre 08.00-16.00)


prøv det du
   #4
 129     Vest     0

du synes kanskje de skal ansette noen som kun svarer på mail og oppdatere facebooksiden?

øverst på siden står dette:  Spørsmål? Kontakt oss på 478 00 478 (man-fre 08.00-16.00)


prøv det du

Hvorfor det? Har de tid til å ta tlf. har de tid til å svare på epost og i løpet av en arbeidsdag.
Har man en nettbutikk så må man ha tid til å følge den opp og betjene henvendelser elektronisk.
Er ikke alle kunder som har anledning til å sitte i lange telefonkøer i sin arbeidstid. Kun telefonkontakt hører postordre til og det er utgått på dato.
   #5
 1,012     0
så du tror at de kun sitter foran dataen da?mobilen har de vel på seg hele tiden,og har man så dårlig tid,at man forventer svar innen en time,så er det vel enten like greit og ringe,eller kun kjøpe over disk
   #7
 836     Østfold     0
Problemet er kanskje at du både vil ha lavest pris og et høyt servicenivå?
Signatur

   #8
 341     Oppland     0
Nå har ikke jeg noen erfaring fra norske nettbutikker ang verktøy, men er det som trådstarter skriver, så er det jo tragisk... Det har ikke noe med syting og gjøre! De driver i ett serviceyrke, da skal de yte det! Har de en nettbutikk, så bør de for det første følge den opp, og ikke minst sende bestilling innen rimelig tid, helst samme dag, eller senest dagen etter ordre er mottatt!
Får de henvendelser på Mail, bør svar komme innen første arbeidsag! Skal ikke måtte ringe og mase og drive i 2014! Klarer de ikke dette er det ikke liv laga!
Har stor erfaring med handling av diverse innen bilpleie i Norge, fra MANGE nettbutikker! Og der følges det opp, ordre sendes svært fort, 95% av gangene første arbeidsdag etter bestilling! Alltid kjappe svar ved henvendelse på Mail!

Det handler kun om og yte service ovenfor kunden! Det må gjøres hvis de ønsker att kunden skal komme igjen!
   #9
 1,012     0
og nå i disse ferietider,så er det vel kanskje litt ventetid også,men hvorfor ikke handle hos den lokale butikken da?da får du det jo på dagen
   #10
 6,705     Akershus     0
Selvsagt kan man ringe og få svar på det man lurer på, men det er ikke nødvendigvis det som er poenget. Gir man inntrykk av å være tilgjengelig på nett, bør man også være det. Det handler om å ta kunden på alvor.


du synes kanskje de skal ansette noen som kun svarer på mail og oppdatere facebooksiden?


Det synes i alle fall jeg. Ellers kan man bare glemme å bruke Facebook-siden til noe fornuftig. Det er svært få kunder som gidder å følge med på en Facebook-side som bare brukes som reklamekanal. De fleste vil forvente at et firma som tar i bruk en interaktiv kanal faktisk har tenkt å ta den i full bruk. Det samme gjelder selvsagt e-post.

DnB hadde filial på Fetsund. Der kunne de betjene ca. 20 kunder på en god dag. På Facebook betjener én kunderådgiver over 200 kunder hver dag. Filialen på Fetsund finnes ikke lenger. De har tatt kundenes vaner og den digitale hverdagen på alvor. Det sparer de lassevis av penger på, samtidig som kundene er mer fornøyd.

Firmaer som ikke klarer å omstille seg og tenke digitalt hele veien kan like godt holde seg unna de digitale kanalene. Da vet i alle fall kundene hva de forholder seg til.

   #11
 544     Nedre Romerike     0

Gir man inntrykk av å være tilgjengelig på nett, bør man også være det.

Kunne ikke sagt det bedre. Når jeg leser "kontakt oss på tlf xyz eller epost a@b.cd" forventer jeg å få svar når jeg sender en epost. Hvis et firma ikke ønsker å bruke epost eller svarer på epost én gang per uke er også det helt ok for meg. Forutsatt det nevnes på nettsiden.
  (trådstarter)
   #12
 260     Orkdal     0
Jeg har ingen lokal butikk å henvende meg til, ingen butikk som selger "verktøy-godis"

Thats fact no 1

Jeg har aldri forventet meg spesifikk produktservice på digitale kanaler, jeg kjenner produktet før jeg handler.

Thats fact no 2

Jeg har en lei reumatisme som ødelegger stemmebåndene min gradvis, en lei kronisk sak.

Thats fact no 3

Jeg har handlet fra eBay, amazon og cdon.no i snart ti år. Lynraske leveringer ikkeno tull

Thats fact no 4

Jeg registrerer at stadig i 2014 er majoriteten av virksomheter som driver internett salg i Norge, knapt nok halvhjertet i sine forsøk. De er gode på lokal butikkvirksomhet, men mange av disse burde sluttet med netthandel når de så tydelig ikke klarer å følge opp den biten av foretningen på høyt nivå.

Igjen, se på de små butikker på landet i England. Feks tools4u. En fysisk butikk. Men likeså mye en stor netbutikk som fungerer, gir oss småkunder fullverdig kjøpsservice vi virkelig ønsker. 

Og, dette gjelder ikke bare små aktører som verktøy.no. Lefdal sliter også. De sender varene prompte, men kundeservice ligger stadig et lite døgn bak, endring av ordre er aldri mulig, jeg må evt returnere det jeg ikke vil ha.

Og, de som fremdeles lurer på hva slags tåkeprat jeg her formidler. Registrer deg på amazon.co.uk. Kjøp deg en cd eller dvd du liker, legg til feks en knipex tang  og velg express på shipment.  Da skal du få se ordre som beveger seg, og du vil hele tiden vite hvor den er, og kundeservice er der hele tida pr chat.
Signatur
   #13
 836     Østfold     0
Tåkeprat eller ikke. Du sammenligner epler og pærer i min verden. Amazon omsatte i 2013 for 74,5 milliarder dollar. (http://www.digitalbookworld.com/2014/amazon-booms-in-2013-with-74-45-billion-in-revenue/). De er blant de beste i klassen. Og såklart noe alle burde strekke seg etter å kopiere.

Men er det realistisk for et nystartet firma som har skrapet sammen penger nok til å få opp en nettshop å konkurrere med de største på a? Som forsøker å ha så lite lager som mulig. Enkelte ganger også bestiller varen selv etter å ha mottat en order, for så å sende den ut. Blir ikke hurtige leveringer av sånt.

Å si at Ebay alltid fungerer, når det er ti mill++ selgere der blir en veldig generalisering.

Du vet å navigere deg rundt på internett. Det finnes store butikker som f.eks Axminster.co.uk. Hvorfor ikke holde deg til noen få store butikker når denne eksprimteringen med nye butikker skaper så mye frustrasjon for deg?

Signatur
  (trådstarter)
   #14
 260     Orkdal     0

Du vet å navigere deg rundt på internett. Det finnes store butikker som f.eks Axminster.co.uk. Hvorfor ikke holde deg til noen få store butikker når denne eksprimteringen med nye butikker skaper så mye frustrasjon for deg?


I en ideell verden hvor jeg hadde hatt ubekymret økonomi hadde jeg gjort det.

Men.

Et bosch sagbord, GTA 3800, ble jeg frustrert over. Helt til jeg fant det rimelig hos verktøy.no

Vennen min, fortell meg hvordan jeg får hjem et slikt stativ fra axminster eller toolstop til en pris under den norske på 1700.- ???

Det er nok verdt frustrasjonene syns nå jeg ....
Signatur
   #15
 341     Oppland     0



Men er det realistisk for et nystartet firma som har skrapet sammen penger nok til å få opp en nettshop å konkurrere med de største på a?


Enda større grunn til å yte topp service!!! Er du nystartet har du enda større grunn til å yte det lille ekstra! Dersom du går innom og sjekker Mail ett par ganger i løpet av dagen eller i det minste etter endt arbeidsdag og før du "åpner" går gjennom alle mailer og svarer, er du allerede god i gang! Og dersom du får så mange att du ikke har tid og svare, ja da gjør du det sansynlig så godt att du kan få med deg en hjelper noen timer om dagen Smile
På slutten av hver dag bør alle ordre som er mottatt siden forrige arbeidsdag slutt sendes! Er det ikke på lager, bør det stå tydelig i nettbutikken, med eventuelt notis om leveringstid! Så kunder slipper og vente dager på att ordren skal bli sendt! Dette kan ingen komme og påstå att er vanskelig eller umulig og få til for en hverken liten eller stor butikk, det handler kun om å ta vare på kundene! Som sagt i tidligere innlegg, er det sånn jeg er vandt med å oppleve mine netthandel i Norge innen bilpleie! De har store butikker og klarer dette i tillegg! Så det finnes ingen unnskyldning! Klarer man ikke dette, er det på tide å legge ned nettbutikken, og slett er-post kontoen.
   #16
 836     Østfold     0
Drysanne: er det verdt frustrasjonen er det ikke så mye å klage påWink Og jeg synes det blir feil å sammenligne et av verdens største og mest profesjonelle selskaper med småaktører.

A.N.: jeg er ikke uenig med deg at det burde være slik. Og f.eks gustavsenas.no er vel et lite selskap med ca 3 ansatte som jeg føler er veldig profesjonelle. Servicen der er jeg imponert over.

Men mens f.eks et autorisert elektrikerfirma må igjennom et nøye styrt sertifiseringsløp, så kreves det fint lite for å starte et selskap som skal "selge litt verktøy". For alt vi vet sitter det et par stykker et sted i solen nå og drikker øl, og sier "jeg er helt sikker på at jeg kunne solgt masse verktøy på nett billigere enn XYZ...". En uke etterpå har de kontaktet et par leverandører og satt opp en standard netthandel-løsning. Og deretter får de en eller annen til å poste sitt første innlegg her inne som skryt av dette selskapet, som alltid blir fersket..Smile. Så er man i gang.

Poenget mitt er at jeg tror det er urealistisk å forvente høy profesjonalitet overalt. Jeg sier ikke at jeg synes det er bra at det er sånn..
Signatur
   #17
 12     0
Hei Dryasanne,
Beklager at du har opplevd problemer i vår nettbutikk.

Via kundekontoene kan du sjekke status på ordren, og hvis varen er sendt kan du også spore pakken via kundekontoen.
Problemene knyttet til kundekontoene var et resultat av at oppdaterte backoffice-systemene til nettbutikken. Dette ble fikset senere på dagen.

På grunn av ferieavvikling har det vært lenger svartid en normalt på mail, vi er et lite firma med små muligheter til å ansette ferievikarer, men vi er alltid tilgjengelig på telefon.

Jeg håper du nå har mottatt varen din og er fornøyd.
Hvis du, eller noen andre, opplever lang leveringstid, ta gjerne kontakt med meg direkte på telefon 91796700 eller fredrik@sveisesenteret.no så skal jeg sjekke det opp.

Mvh
Fredrik Brudeseth Kaasa
Salgs- og Markedsansvarlig
Verktøy4u.no

Signatur
   #18
 131     Harstad     0
Bestilte en Bosch sirkelsag fra verktøy4u.no for 6 dager siden. Status nå står "behandler".
Så får vi se hvor langt tid det tar  Smile
   #19
 131     Harstad     0
Det tok ikke så lang tid,  men posten har visst trøbbel med meldingssystemet sitt. Fikk ingen hentemelding hverken på SMS eller i postkassen. Jaja....
   #20
 12     0
Hei,
Så rart at du ikke fikk beskjed på sms/epost når pakken ankom. Dette er informasjon som vi sender med alle pakker. Sjekket du sporingsnummeret du fikk på epost?

Når vi opplyser om leveringstid, snakker vi om arbeidsdager. Vi, og forsåvidt Bring, har ikke oppe i helgene som gjør at effektiv ventetid er lenger hvis en helg kommer i mellom.

Skulle det være noe problemer eller noen spørsmål som dukker opp så er det bare å kontakte meg!

Mvh
Fredrik Brudeseth Kaasa
Salgs- og Markedsansvarlig
Verktøy4u.no
Signatur
   #21
 131     Harstad     0
Hei, ja jeg fikk epost med sporingsnr. men ikke epost med hentemelding.
Det funker visst ikke alltid hos posten. Hentet 3 pakker der i går men bare 1 hadde jeg fått sms og hentemelding pr. epost på.

Er så vant til å få sms med hentekode og/eller hentelapp i postkassen at jeg glemte å følge med på pakkesporingen. Men skal følge bedre med neste gang  :)

Denne saga (Bosch GKS 10,8 V-LI Professional sirkelsag) er det skumleste verktøyet jeg har sett, så håper jeg greier å holde fingrene på rett sted  Tongue

Makan til tynt og sylskarpt blad på en sirkelsag skal man lete lenge etter. Blir moro å prøve (ikke på fingrene da).
   #22
 12     0
Hei,
Skal ta en liten prat med Posten/Bring om hva som kan ha skjedd. Er veldig kjedelig om det gjelder flere ordre.

Hehe, akkurat den samme følelsen som deg fikk jeg da jeg testet den for noen måneder siden.
Avhengig av bruken din, ville jeg nok anbefalt en styreskinne til denne sirkelsagen, f.eks Bosch FSN 800. Parallellanslaget/adapteren til styreskinner følger med sirkelsagen, så den slipper du å kjøpe ved siden av.

Ønsker deg lykke til med produktet. Jeg har kun fått positive tilbakemeldinger fra andre kunder, og håper dette gjelder deg og!

Mvh
Fredrik Brudeseth Kaasa
Verktøy4u.no
Signatur
   #23
 131     Harstad     0
Fikk hentemelding i postkassen forleden, noen dager etter at jeg henta pakken  :o
Kanskje ferietid  :)

Saga var forøvrig genial, la et laminatgulv her forleden og da var den sannelig kjekk å bruke.
Trenger heldigvis ikke super-rette snitt siden gulvlista skjuler enden, men en tusj-strek eller maskeringstape å sikte etter går kjempefint. Bedre enn stikksag og enklere enn håndsag.