#21
 5,432     Akershus     0
Kjøp ett, to eller tre nye hos Tromas og glem de andre. Da har du godt utstyr i mange år til.

Kanskje greit å ikke kjøpe for mange, blir kanskje prisfall på 3 ah etterhvert som 4 og 5 ah kommer?

   #22
 6,009     Finnmark     0

Eneste aberet er at 3 ah er litt gammeldags nå når konkurrentene kommer med 4 og 5 ah batterier. Tydelig også litt gammelt utstyr når de skal presse på vanlig stavlykt idag det er så mye fint i led.


Tromas har jo 4 Ah batterier også ( selv om de er litt dyre, 1089 kr).
Vet ikke hvem /hvor man presses til å kjøpe stavlykt,  annet enn i combosett( skyldes nok at det er billig å produsere for å ha en del mer ???).
Har led arbeidslys til makita, anbefales  :D
http://makita.no/tools/17994/lykter-og-radioer-18v.html
Signatur
   #23
 5,432     Akershus     0


Eneste aberet er at 3 ah er litt gammeldags nå når konkurrentene kommer med 4 og 5 ah batterier. Tydelig også litt gammelt utstyr når de skal presse på vanlig stavlykt idag det er så mye fint i led.

Vet ikke hvem /hvor man presses til å kjøpe stavlykt,  annet enn i combosett( skyldes nok at det er billig å produsere for å ha en del mer ???).
Man kan jo lure. I tillegg har den ikke batteribeskyttelse, noe som jo er garanti for å få ødelagt batteriene fort. Makita har antagelig produsert noen millioner eksemplarer for mye av enkelte produkter, som de igjen fallbyr til enkelte lands importører som igjen ikke kan dy seg for å selge skrammelet i tiludspakninger.

Summa sumarum er settet ganske greit. Sirkelsagen er genial, drillen ganske bra, bajonettsagen er fin, slagtrekkeren???, jeg foretrekker drillen til det meste da den lille slagtrekkeren bråker infernalsk, vinkelsliperen synes jeg blir for tam med batteridrift, hurtigladeren, 20 min. er fin, lommelykten er søppel.
   #24
 736     Drøbak     0
Slagtrekkeren er liten og lett og har vært helt genial for å kjøre lange, kraftige skruer inn i gammelt, hardt treverk når jeg har lektet ut og etterisolert. Man kan stå på tå, ytterst i stillaset, og fortsatt få skrudd inn skruene. Men du må plugge ørene...
Signatur
   #25
 992     Østlandet     0
650 kroner for et 3ah batteri må være en god pris. Liten grunn til å gå for 4ah til nesten dobbel pris.

Jeg skjønner forøvrig heller ikke "maset" om dårlige Makitabatterier. Jeg kjøpte seks stykker i 2010 og har ikke hatt problemer med noen av dem, trass i betydelig bruk.

Jeg vil tro ting handler om at folk ikke tar vare på utstyret sitt - LiIon batterier krever bittelitt omtanke, enten det er på verktøy eller elbil.


  • Ikke kjør batteriet til "0", bytt når det mister futt eller blir varmt
    Klattlad gjerne
    Vinterpause i prosjektene? Ta en tur i garasjen og lad batteriene ila vinteren.
    Oppbevar batteriene kaldt



   #26
 736     Drøbak     0
Et annet alternativ er at produsentene tar høyde for hvordan batteriene skal brukes, og tilpasser produktene deretter. På min i3 har BMW lagt inn buffer i bunn og topp, og har intelligent lading, slik at jeg som forbruker kan bruke bilen som jeg bruker andre biler, uten å måtte ta hensyn til, tenke gjennom og vurdere. En mye bedre løsning i mine øyne.
Signatur
   #27
 5,432     Akershus     0
Istemmer 100 %. Det bør være produsenten som via elektronikk skåner batteriene, ikke tilfeldige brukere som via uheldige omstendigheter blåser et svindyrt batteri pga "gal" bruk.

Slik gal bruk vil en eller annen gang bli et faktum hvis man f.eks bruker batteriredskap der det ikke er strøm og man ikke klarer å lade tilstrekkelig fort om vinteren. Kuldegrader og dårlig ladet batteri er ingen god miks.

At noen klarer å beholde 3 batterier i årevis, behøver ikke bety at de som ikke klarer det behandler batteriene dårlig. Mine 3 batterier som fulgte med i Makitapakken har tydeligvis aldri hatt topp ytelse, men det forsto jeg ikke før jeg leste andres erfaringer.


   #28
 3,277     I huset mitt     0
Ja det er noe som klarer å ødelegge hva som helst bare dem tar i det..... merkelige greier. ::)

Det er også fint mulig å halvere batterilevetiden/performance på den I3'en med litt uvøren bruk.
Elektronikken passer på til et vist punkt, men dette er alltid en avveining imot performance.
Ganske sikker på at det står noen flotte anbefalinger fra fabrikk på lading/batterinivå/kjørestil/etc i manualen til den. ;)
-Hvis man driter i dette, er det dårlig bil da?

Tilbake til drillen; Mange kjører fint batteriet helt ned i bordet/drillen orker ikke dra lengre, men likevel fortsetter med å "hjelpe" skruen rundt med å vri drillen videre, etc.

De Makitabatteriene koster vel rett under 100$ i USA for de 3Ah utgavene, da er vel 650.- ikke så hakkanes gale i dette landet.
   #29
 3,042     Akershus     0
Det finnes "intelligens" (selvfølgelig helt feil begrep her) i moderne batterier/verktøy, men det hjelper ikke hvis man er uvøren. Et tomt batteri med kretser for å beskytte batteriet kan ødelegges hvis det blir liggende uten ladning lenge. Naturlig nok så trekker logikken som monitorerer batteriet litt strøm så da kan det ryke. I tillegg er det naturlig utladning på ca. 2% i måneden.

   #30
 1,596     0
Makita har vel mer eller  mindre indirekte innrømmet denne fadesen, ved å introdusere "Battery Protective Technology" på nye verktøy - altså "den 3 batteripolen."

En snekker har i utgangspunktet ingen peiling eller interesse for hvordan et batteri fungerer, så når andre klarer det - så bør ikke Makita være noe dårligere. Forresten, det som knakk 3 av 4 BL1830 hos meg - var den fordømrade radioen. Ingenting som er slemmere mot et batteri enn tapping til 0, med kontinuerlig lav belastning. Og hvordan i helsikke skal man som bruker ha peiling på hvor mye lading som gjenstår på batteriet - når hverken radio, verktøy eller batteripakke har noen form for batteriindikator? At musikken slår i utakt, eller nyhetene kommer fem over?

Her har rett og slett Makita gjort en for dårlig jobb - og de vet det å inderlig godt. Men dette kan de naturligvis ikke gå ut med i offentligheten; det vil i så fall kunne bli en dyr uttalelse. Da er det bedre å yte litt "ekstra service" til de som klager - noe som igjen gir økt "goodwill" blant eksisterende kunder. Smart?  ::)

Det samme gjelder forøvrig batteridrillene til Makita: Disse brenner opp dersom man ikke er forsiktig - de har ingen temperaturvern på motoren. Er det meningen at man som bruker skal bruke nesen når man borer??