100    4    0  

Av/på-kontaktor på planhøvel og VFD?

 225     Bærum     0
Hei!

kjøpte nylig en brukt planhøvel - som jeg nå prøver å feilsøke litt på.

Det er en eldre DW1150 med 3-fas motor, så jeg har koblet denne opp mot en rimelig VFD. Direkte tilkoblet så snurrer motoren som den skal og alt i orden.

Men når jeg går via kontaktoren / av-på knappen så får jeg ingen respons.

Er dette pga virkemåten til selve VFD'n, eller er det kontaktoren som er ødelagt - og hvordan kan jeg i så fall feilsøke denne? Eller er det problematisk å gå via en sånn kontaktor i det hele tatt? (Jeg har ikke 3-fas 220v pt, men det vil komme etterhvert...

Kontaktoren er en Telemecanique LC1-D123 A65 for max 600V/24A. Har ikke funnet noen god kilde for å kjøpe disse nye, men ser ut som de koster rundt 800 kr ny (som jeg syns var stivt)
Signatur

HSt
   #1
 31 921     Lillestrøm kommune     0
Lurer på hva VFD er, men kontaktorer pleier å ha et mekanisk innslagmulighet, en isolert skrutrekker å betjene den med. Kontaktor må jo ha en holdekrets og feilen ligger kanskje i den ?

Vi byttet kontaktor på en enhet på jobb og enheten ble mye friskere enn før, tror det må ha vært begynnende dårlig kontakt på den gamle
   #2
 13     Asker     0
En enkel motor-VFD (frekvensomformer) er normalt ikke i stand til å sette opp vekselspenning uten at motoren elektrisk er koblet til. Så om kontaktoren sitter mellom VFD og motor er nok det forklaringen.

Antar at VFD-en din har en digital inngang som koblet mot en strømbryter (og helst også via en nødstopp) kan brukes til av/på-styring av motoren.

Antagelig kan du også stille på hvor fort den ramper opp/ned motorhastighet (nedramping ved stopp må være "tregt" nok til at VFD-en ikke feiler på grunn av tilbakegenerert strøm fra rotasjonsenergien i motoren).
  (trådstarter)
   #3
 225     Bærum     0
En enkel motor-VFD (frekvensomformer) er normalt ikke i stand til å sette opp vekselspenning uten at motoren elektrisk er koblet til. Så om kontaktoren sitter mellom VFD og motor er nok det forklaringen.

Antar at VFD-en din har en digital inngang som koblet mot en strømbryter (og helst også via en nødstopp) kan brukes til av/på-styring av motoren.

Antagelig kan du også stille på hvor fort den ramper opp/ned motorhastighet (nedramping ved stopp må være "tregt" nok til at VFD-en ikke feiler på grunn av tilbakegenerert strøm fra rotasjonsenergien i motoren).


Stemmer, det var det jeg mistenkte uten at jeg helt klarte å forklare det elektrofaglige Smile

Den eksisterende kontaktoren er en simpel av/på + nødstopp.
Men da får jeg grunne litt på om jeg skal ta jobben med ombygging, motorbytte eller bytte bryteropplegget.. Æsj...

Signatur
   #4
 1 695     Trondheim     0
Dersom «kontaktoren kun er en strømbryter som kutter forbindelsen så skal den jo ikke ha noe betydning. Men det er kanskje kondensatorer eller annet som brukes ved oppstart av motorene for å håndtere tilstrømningen slik at sikringer isv ikke ryker.

Med VFD’en så er det jo den som styrer alt det, så du trenger vel kun en av på bryter (om du ikke egentlig bare vil bruke VFD’en direkte.

-TEK
Signatur