1,018    4    0  

Biltemakompressor lekker olje

 205     Kolbotn     0
I januar ble det anskaffet en ny kompresor fra biltema til en bane for radiostyrt bil der den brukes for å blåse ren biler.
I dag så jeg til den for første gang etter at sesongen er kommet igang, og fant ut at oljenivået var lavt.

Det er mye søl rundt toppene på sylinderne og det var en svart stripe på tanken ved tilbakeslagsventilen.
Jeg tørket bort alt sølet, tømte tanken for luft og lot den fylle seg opp igjen. Det så ikke ut som det kom ut noe mer ved tilbakeslagsventilen, men på rørene ut fra sylinderne var det olje.

Kan jeg demontere rørene og tette med gjengetape eller skulle det ikke vært olje her i det hele tatt?

Når jeg fylte på biltemas kompressorolje så jeg i måleglasset at den var den lys brun og la seg oppå den gråsvarte som var der fra før. Når kompressoren startet ble de blandet.
Er det greit å kjøre med denne blandingen eller burde jeg tappe av alt og kun bruke den nye oljen?

Bruksanvisningen sier ikke noe om hvordan jeg leser av oljenivået, men jeg antok at det var for lite når jeg så en rød prikk i måleglasset. Jeg antar at den skal dekkes, men hvor mye over skal det være?
På grunn av nevnte fargeforskjell så jeg ikke hvor mye fylte, så det ble nesten til toppet av glasset.

Bildet viser måleglasset før påfylling:
Biltemakompressor lekker olje - 18671134_10155260631525011_1701486450694598495_n.jpg - datagutten
Signatur

   #1
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Oljenivået på bildet ville jeg sagt at er helt greit. Jeg ville først brydd meg om du ikke lenger får olje opp på glasset. Lekkasjer på rørutgang der ville jeg sett om det var mulig å skru til litt hardere. Slike muttre skal normalt ikke tiltrekkes så veldig hardt, så jeg ville ikke blitt overrasket om muttrene blir litt løse etter en tids bruk. Tviler på at teflontape vil hjelpe, det er flensen som skal holde det tett.
Signatur
   #2
 8     0
Sannsynligvis må du skifte ut stempelet for vist det renner olje inn i tanken så har pakningen rundt stempelett røket og derme så blir det pumpet olje med inn i tanken.
  (trådstarter)
   #3
 205     Kolbotn     0
Etter at jeg strammet muttrene ser det ut som lekkasjen stoppet, men til gjengjeld ser det ut til å komme mer olje i utluften. Det ligger nå brun olje i vannavskilleren, noe det ikke har gjort tidligere.
Det virker logisk om pakningen på stempelet er dårlig, jeg antar at det egentlig ikke skulle vært noe særlig olje på den siden av stempelet?
Signatur
   #4
 49     Kolvereid     0
Er ikke det beste i dette tilfellet å ta med kompressoren tilbake, få den reparert eller byttet i en ny? Den er jo knapt et halvt år gammel, og sånn skal det ikke være!