Jo, riktig det. Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle, feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet. Derfor kan det være en ide å nedregistrere en henger. Bedre kvalitet på komponentene til nesten samme pris.
brenderup selger jo ferdig nedregistrerte hengere,kjøpte rett før jul en brenderup 4260tb,dette er samme hengeren som har en totalvekt på 2000kg,mens min er nedregistrert til 1300kg,og det ser man egentlig på kvaliteten også,alt er bedre dimensjonert,samenlignet hengeren med naboens gaupen henger med totalvekt på 1300kg,brenderupen er av en helt annen kvalitet(det gjelder den nedregisterte)
Jo, riktig det. Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle, feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet. Derfor kan det være en ide å nedregistrere en henger. Bedre kvalitet på komponentene til nesten samme pris.
Det vi forsøkte å minne om var at dette kun gjaldt de med B i sertifikatet. Tar du BE har du mye mindre å bekymre deg om. Du kan låne henger, kjøpe ny henger, bytte henger så mye du vil og trekke den med hvilken som helst bil du vil, bare du holder deg innen tillatt totalvekt og den vekten bilen er registrert for.
Du slipper sur bot og du slipper å etterlate hengeren. Og så vil du antagelig bli en tryggere sjåfør, fordi du får opplæring i lastsikring
Lastsikringskurs, det er det mange som skulle hatt. I grunn burde det vært en del av førerkort opplæring, og grunnleggende uansett førerkortklasse.
Mye rar sikring og lasting på biler uten henger og, selv om det selvsagt slurves enormt på en henger. Det som forundrer meg mest er at folk tror at det som ligger på hengern mens den står stille, også gjør det når de skal ligge i 140km/t på motorveien (80km/t begrensingen har de ei eller fått med seg)....
Hei! Jeg skal kjøpe henger og har funnet en brendruphenger og en gaupenhenger, som har ca samme pris. Er det noen jeg bør velge framfor andre. Evt andre merker? Begge disse har lokal forhandler og lette og få deler til/ekstrautstyr. Har tittet på noen som er en del billigere, men der kan du gjerne ikke legge ned lemmen foran. Alle innspill blir satt stor pris på.
[hr]Administrator: endret på tittel ;)
Jeg var i samme situasjon som deg i våres/sommer, og endte opp med en tysk Stema SyStema2 fra Norsk tilhengersentersenter. Fantatisk henger. 2000 kg og mulighet for å fjerne sidelemmene selv om det er utenpåliggende hjul. Anbefales!
Så fin ut den. Klarer ein å laste ein palle inn fra sida på den med truck?
Ja ja, uten problemer. Har kjørt paller med gips, lastet inn sidelengs.
Det finns masse gode hengere, men jeg likte størrelsen, totalvekt, boggie, avtagbare sidelemmer, utenpåliggende hjul, sett opp mot pris. Det var det som vippa avgjørelsen i Stema sin favør.
I ettertid er jeg imponert over kvaliteten på godset brukt i produksjonen, tjukt og galvanisert, samt gode kjøreegenskaper. Fire uavhengi dempa hjul bidrar her.
Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle, feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet.
Det er ikke lenger noe krav om at hengeren må være lettere enn bilens egenvekt (det er fjernet f.o.m. 19/01/13), og det har aldri vært noe krav (selv om mange har trodd og påstått det) om at hengerens tillatte totalvekt må være lavere enn bilens tillatte hengervekt.* For henger på klasse B gjelder nå kun at vogntogvekten må være under 3500kg, eller hengeren under 750kg. (Samt fotnoten under, som gjelder uansett om du har hele alfabetet...) Med andre ord blir problemstillingen heller omvendt; kjøper man en ny bil som er tyngre (tillatt totalvekt) enn den gamle, og kommer over 3500kg totalt, så...
*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.
*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.
Hva mener du er definisjonen på aktuell totalvekt? Skulle det være slik at bilen min som har max tilhengervekt på 1600kg i Vognkortet, fint kan trekke en 2000kg henger bare den er lasta lettere enn 1600 kg?
*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.
Hva mener du er definisjonen på aktuell totalvekt? Skulle det være slik at bilen min som har max tilhengervekt på 1600kg i Vognkortet, fint kan trekke en 2000kg henger bare den er lasta lettere enn 1600 kg?
Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle, feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet. Derfor kan det være en ide å nedregistrere en henger. Bedre kvalitet på komponentene til nesten samme pris.
Det vi forsøkte å minne om var at dette kun gjaldt de med B i sertifikatet. Tar du BE har du mye mindre å bekymre deg om. Du kan låne henger, kjøpe ny henger, bytte henger så mye du vil og trekke den med hvilken som helst bil du vil, bare du holder deg innen tillatt totalvekt og den vekten bilen er registrert for.
Du slipper sur bot og du slipper å etterlate hengeren. Og så vil du antagelig bli en tryggere sjåfør, fordi du får opplæring i lastsikring
Mye rar sikring og lasting på biler uten henger og, selv om det selvsagt slurves enormt på en henger. Det som forundrer meg mest er at folk tror at det som ligger på hengern mens den står stille, også gjør det når de skal ligge i 140km/t på motorveien (80km/t begrensingen har de ei eller fått med seg)....
Jeg var i samme situasjon som deg i våres/sommer, og endte opp med en tysk Stema SyStema2 fra Norsk tilhengersentersenter.
Fantatisk henger. 2000 kg og mulighet for å fjerne sidelemmene selv om det er utenpåliggende hjul.
Anbefales!
http://www.norsktilhengersenter.no/stema_varehenger_systema_stp022030152.html
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Klarer ein å laste ein palle inn fra sida på den med truck?
Ja ja, uten problemer.
Har kjørt paller med gips, lastet inn sidelengs.
Det finns masse gode hengere, men jeg likte størrelsen, totalvekt, boggie, avtagbare sidelemmer, utenpåliggende hjul, sett opp mot pris.
Det var det som vippa avgjørelsen i Stema sin favør.
I ettertid er jeg imponert over kvaliteten på godset brukt i produksjonen, tjukt og galvanisert, samt gode kjøreegenskaper.
Fire uavhengi dempa hjul bidrar her.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Det er ikke lenger noe krav om at hengeren må være lettere enn bilens egenvekt (det er fjernet f.o.m. 19/01/13), og det har aldri vært noe krav (selv om mange har trodd og påstått det) om at hengerens tillatte totalvekt må være lavere enn bilens tillatte hengervekt.* For henger på klasse B gjelder nå kun at vogntogvekten må være under 3500kg, eller hengeren under 750kg. (Samt fotnoten under, som gjelder uansett om du har hele alfabetet...) Med andre ord blir problemstillingen heller omvendt; kjøper man en ny bil som er tyngre (tillatt totalvekt) enn den gamle, og kommer over 3500kg totalt, så...
*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.
Hva mener du er definisjonen på aktuell totalvekt?
Skulle det være slik at bilen min som har max tilhengervekt på 1600kg i Vognkortet, fint kan trekke en 2000kg henger bare den er lasta lettere enn 1600 kg?
Ja.
Hvis du har førerkort klasse BE vel og merke.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing