6,354
5
5
Eksentersliper til polering av bil og båt?
369
0
Tenker bilen (og båten) må få sitt stell til våren, tidligere har polering og voksing foregått med håndemakt og tenkte nå å kjøpe en polermaskin. Men ser muligheten av å slå to fluer i en smekk med ny eksentersliper og polermaskin i ett... Tenker da spesifikt på en pakke med Bosch pex 400. Der følger det med ull og skumpad til polering.... Noen som har erfaring med denne Boschen til det bruket?
Er vel neppe noe for detailerfantastene, men hva for vanlige folk med vanlige biler?
Er vel neppe noe for detailerfantastene, men hva for vanlige folk med vanlige biler?
Hvis "eksentrisitet" er det samme som "utkast" på detailerspråk, er heller ikke det noe å skryte av. Rimelige, men gode DA-maskiner ligger på 8 mm. De virkelig gode fra 15 - 21. Boschen har 2,5 mm. Hvis planen er å gjøre særlig korrigering av lakk tror jeg du må holde på lenge.
Ordentlig behandling for å få bilen ripefri og lakken ordentlig fin gjøres normalt i minst 4 steg, og det er veldig viktig at vekt/turtall på maskinen, grovhet på puten som brukes, og poleringsmiddel/slipemiddel stemmer overens.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ellers veldig enig med deg, frodes. Og ja, ull er det groveste man kan polere bil med. Fjerner riper meget effektivt, men etterlater mye kjørespor som må ryddes opp i med et nytt steg. Hvor effektivt det vil være på en eksentersliper med 2,5 mm. utkast er en annen sak. Generelt er maskiner med eksentriske bevegelser mye mindre risikabelt med tanke på fare for gjennombrenning av lakk enn rene roterende maskiner.
1. Avfetting
2. Polering
3. Voks
Som et minimum. Alt dette er mest snakk om å påføre midler, og gjøres fint for hånd.
Skal man FJERNE riper, må man til med poleringsmaskin.
1. Grov pute/pasta. Fjerner riper, etterlater mye spor.
2. Finere pute/pasta for å fjerne spor.
(3. Enda finere pute/pasta for å fjerne spor etter 2. Kommer an på lakken om 3. trengs)
4. Polering
5. Voks.
Til sånt trengs maskin, og da noe ordentlig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
For- og håndvask må man uansett gjennom før man gnur på lakken, enten det gjøres for hånd eller med maskinkraft. En runde med metallpartikkelfjerner bør også være fast prosedyre både før håndpolering og maskinpolering. Før man kjører i vei med _maskin_ bør man også bruke clay for å fjerne urenheter man ikke tar med avfetting og håndvask, men det er ingen god idé om man skal håndpolere da clayen kan gi merker (marring) i lakken som man ikke får bort uten maskin.
Sånn ellers tror jeg ikke vi snakker helt samme språk. Det du har som punkt 1, 2 og 3 i den siste lista er for meg det som er poleringen. Man bruker kombinasjoner av polish og puter for å polere bort riper og defekter i lakken samt hente frem glans. Deretter legger man et lag voks eller sealer for å beskytte lakken og gi ytterligere glans.
Var ikke meningen å dra tråden avgårde i detailerretning