28,135    30    7  

Erfaringer med Nor-Trailer/tilhengerfabrikken

 544     Nedre Romerike     3
Hei,

Vurderer kjøp av Nor-Trailer 212 B siden den er en god del rimeligere enn Brenderup/Tysse/etc.
Vil nok helst unngå å kjøpe skrap. Er det noen der ute som har kjøpt tilhenger av den typen og som kan dele erfaringene sine?

Karsten

  (trådstarter)
   #2
 544     Nedre Romerike     0
Nei. Fikk et ålreit pakketilbud på en Tiki B-200 fra Norsk Tilhengersenter. Har brukt den litt og den passer til mine behov. Bremsesynlinderen var feilmontert (ikke festet skikkelig på en side) men det ble rettet opp i med en gang jeg sa ifra.
   #3
 20     0
Kjøpte en i dag, 4990 på Coop obs bygg. Overrasket over kvaliteten, kjennes solid og bra. Ut å prøvelaste i morgen. Har vanligvis brukt en større tysse henger (2000kg totalvekt), men det blir for mye pes å bruke til småtteri. Dessuten må vel man ha BE/B96 for å kjøre den lovlig Smile
   #4
 479     1
Gi eit ord når du har prøvd den?
Ser i vognkortet at bilen kan kjøre 500 kg uten brems. Det vil sei at eg kan ha ca 360 kg på den. Kor mykje fyringsved er det? For det trur eg blir det tyngste eg kommer å kjøre med den
   #5
 20     0
Ved er alltid vanskelig, kommer an på om den er våt eller tørr. Jeg kjøpte hengeren med grindkarm a 50cm. Total høyde blir da 85. Da tar hengeren akkurat 2 kubikk, som er knapt en favn. Det bør gå greit så lenge veden er helt tørr.

Ellers er grind et must på så små hengere, iallfall med korte drag, uten ser jeg den ikke bak bilen og da er det trasig å rygge.

Ellers er hengeren helt tipp topp. Mye for pengene.
   #6
 479     0
ok, korleis er draget på denne da i forhold til andre? Det var ein som sa at når eg skal kjøpe henger så måtte eg passe på at det var langt drag viss eg skulle kjøre material.

Er draget kortere enn andre i denne prisklassen? Da tenker eg på Gaupen/Tysse osv som koster par tusen kr meir uten brems.
   #7
 20     0
Om du skal kjøre mye material og lengder på over 4m ville jeg vurdert en lengre tilhenger, og iallefall en der du kunne legge ned karmene både forran og bak. Jeg har tilgang på flere hengere, og denne blir nok brukt mest til annet material.

Draget er kort, men om det er kortere enn gaupens vet jeg ikke. Gaupen har ikke V-drag på de minste tilhengerene, kun enkelt midt på, det utgjør nok litt for både stabilitet og ryggeegenskaper.

   #8
 479     0
ok, eg får ta meg ein runde å kikke. Ikkje sikkert at det er muligheit å få tak i tilhengere med langt drag i denne prisklassen 5-7000 kroner. Viss eg kjører plank så er det nok ikkje meir enn 5 stk lengder, men kan komme opp i 5 meter.

   #9
 20     0
Måtte ut å måle, draget er 1m langt. Så noe særlig mer enn 30 cm utstikk midt på hengeren fremover, og 1m bakover ville jeg ikke prøvd meg på.
   #12
 1,459     Trondheim     0
Sikkert på finn.no el tilsvarende ettersom det er en 4 år gammel tilhenger Wink
Signatur
   #13
 385     Bergen     0
Veldig gammel tråd, men våger meg på en bump.

Meget lav pris på nor-trailer 212 ift konkurrentene, er kvaliteten brukbar likevel?
   #14
 38,511     Lillestrøm kommune     0
Det var noen urealistiske vurderinger rundt vekt av ved oppi denne tråden. Har 1300kg Tysse henger (1000kg nyttelast) med tipp. Noe mindre for vedhenting kan en ikke bruke etter min vurdering. Har utnyttet tipp egenskapene noen ganger ved å rulle innpå rotstokken jeg ikke klarte å løfte.
   #15
 87     Oslo     1
Nå har jeg fått testet Nor-Trailer 212 noen runder.
Det første som slo meg når jeg kjørte hjem fra butikken var hvor stille og umerkelig den var bak bilen. Er vant med leiehengere som bråker, rister og dunker (dunk fra fleks i drag som "fjærer"). Denne var nesten umerkelig bak bilen. Sikkert litt pga størrelsen, men den glir pent over dumper. Mindre hopp og sprett enn jeg er vant med.

Det eneste jeg savner er håndbrekk. Draget kunne også vært noe lenger (kommer litt lett ut av kurs ved rygging). Og jeg kunne egentlig tenkt meg 240 lengde for plass til plater etc.

Men det er en veldig fin liten henger. Om den holder over tid får jeg bare se, men så langt har det vært en positiv opplevelse.

Ps: hengeren kan tilsynelatende lagres stående. Det er knotter under som gjør at den kan lagres stående på bakluken. For de som skulle ha behov for det.

   #16
 38,511     Lillestrøm kommune     0
De er veldig glad i å ta dere som kjører med overlast, fyller du hengeren så vet alle at du kjører med overlast. Teknikken er å gjøre hjemmeoppgaven rett og beregne maks fyllehøyde. Men jeg pleier å legge inn litt margin for gutta i hjullasteren stopper skjelden akkurat når du gir tegn. Og siden du muligens kjører uten bremser (manglende håndbrekk) så må du passe på 60km/t fartsgrense som gjør en slik henger ubrukelig for veldig mange. I tillegg pass på når du skal koble på henger i litt nedoverbakke, jeg bruker håndbrekket for ikke å kjøre i støtfangeren når en kobler på alene.
   #17
 25,422     Akershus     0
Enkelte nevner lengden på draget. Egentlig er det uvesentlig. Det som teller er avstanden fra så langt frem som du kan laste materialhaugen og tilbake til akslingen. Er dette 2,5m, så vil en 5m planke ligge i balanse med 0kg kulevekt. (Om en ser bort fra vekten på selve draget)
Signatur
   #18
 38,511     Lillestrøm kommune     0
En henger med langt drag kjører normalt betydelig bedre enn en med et kort drag, i tillegg er den lettere å rygge. Så her er ikke alle enige. Du trenger også litt klaring til bilen når du laster litt volum fremoveri hengeren. Men med lav vekt så får en selvfølgelig ikke like bred stabbel.
   #19
 4,270     0
Lasting og hengere er jo et generelt problem. På endel billige hengere er det omtrent umulig å få surret lasten skikkelig, surrekrokene tåler nesten ingenting.

Det er nok ganske få som tør å tråkke bremsen i bånn fra 30-40km/h slik vi lærte på lastsikringskurs for å sjekke at lasten faktisk er sikret.
   #20
 911     0
Jeg vil oppfordre alle som vurderer å kjøpe henger uten brems, eller bare låner henger uten brems, til å sjekke bilens vognkortet på bilen. Jeg har en oppfatning at det er relativt mange biler som begrenser maks tillatt totalvekt på henger uten brems til 500-600 kg, selv om bilen kan trekke henger på både 1000 og 1200 kg *med* brems. Trekk fra egenvekten på hengeren, og du har plutselig ikke lov til å hente mer enn en halv pall ved om gangen...
   #21
 38,511     Lillestrøm kommune     0
Uten brems har vært helt uaktuelt så har aldri sett på dette, med brems må en merke seg at med B og B96 sertifikat så er det tilatt Totaltvekt og ikke aktuelle vekter som gjelder. Om det er slik med problemet over har jeg ikke sett på.
   #22
 911     0
Mitt innlegg var mest en kommentar til oyvindhh i innlegg #15. 920 kg last + 137 kg egenvekt = 1057 kg uten brems ville vel helt sikkert ført til en alvorlig reaksjon fra politi og/eller vegvesen om man ble kontrollert. Om bilen i tillegg bare kan trekke 500 kg uten brems har man mer enn 100 % overlast...

Måtte sjekke min egen (små)bil, som kan dra 1000 kg med brems, den kan faktisk ikke dra mer enn 450 kg uten brems. Ble overrasket, trodde faktisk det var 500 kg... Da er det ikke mange kg. igjen til last etter at du har trukket fra egenvekten.
   #23
 38,511     Lillestrøm kommune     1
Sjekket opp for henger uten brems er det aktuell totalvekt som gjelder, men solid overvekt kan det gi også her, min bil kunne trekke 645kg
   #24
 87     Oslo     0
Sjekket vognkortet. Bilen kan trekke 750kg uten brems eller 2250kg med brems.

Ser Nor 212 hengeren selges med brems for 8495,- kontra 5995,- uten brems. Da får man også håndbrekk. I praksis går det fint uten håndbrekk, men da må man ha noe å legge bak hjulene om den skal stå i nedoverbakke. Hengeren er for øvrig lett å manøvrere frakoblet. 

Men ser at om jeg skal særlig opp i hengervekt må jeg ta B96 pga høy egenvekt på bilen.
   #25
 15,583     0
Uten brems er det 60km/t ved aktuell vekt over 300kg.  Tar en bort vekt på henger skal en ikke ha mye for å komme opp til dette.  Dvs tilhenger uten brems kan bare brukes for helt spesielle bruk.  All annen bruk blir trafikkfarlig. (Enten kjører du alt for fort, husk grenser for førekort beslag, de regnet ut i fra 60km/t eller så er du så voldsom prop i trafikken at du skaper masse farlige situasjoner, husk også 80km/t med henger med brems som grense, men 110 grense er du også er svært nær førerkotbeslag hvis du ikke tar hensyn i tillegg hvis du kommer ut for dårlig vei er dette svært farlig)
   #26
 87     Oslo     1
Liten oppfølging - en felg ble ødelagt av overlast og er byttet. Har kjørt en tur til med med hengeren nå. Fortsatt knallfornøyd! Med 163kg nyttelast før hastigeten må justeres fra 80 til 60km/t er det null problem med sofaer, hageavfall og andre ting som har mer volum enn vekt.
Genialt å bare hive det som skal på dynga oppi hengeren, og svippe de kilometerne bort til Grønmo når den er full Grin
   #27
 38,511     Lillestrøm kommune     0
Kommentarene (ut over overlasten Wink ) var jo egentlig ikke myntet på deg, bare viktig at en vet hva en faktisk har å forholde seg til og hva en kjøper.

Ellers er akselbrudd det som pleier å være skaden på hengere som står i veikanten ut fra Skedsmo pukkverk ...
   #30
 87     Oslo     0
Ref. topic.... Andre som har erfaring med hengeren? Skulle gjerne hatt alufelger til den. 
Hentet fryseskap i går. Det burde vært festekroker midt på gulvet på hver side. Det er kun festekroker i hvert hjørne oppi hengeren.