28,135
30
7
Erfaringer med Nor-Trailer/tilhengerfabrikken
544
Nedre Romerike
3
Hei,
Vurderer kjøp av Nor-Trailer 212 B siden den er en god del rimeligere enn Brenderup/Tysse/etc.
Vil nok helst unngå å kjøpe skrap. Er det noen der ute som har kjøpt tilhenger av den typen og som kan dele erfaringene sine?
Karsten
Vurderer kjøp av Nor-Trailer 212 B siden den er en god del rimeligere enn Brenderup/Tysse/etc.
Vil nok helst unngå å kjøpe skrap. Er det noen der ute som har kjøpt tilhenger av den typen og som kan dele erfaringene sine?
Karsten
Ser i vognkortet at bilen kan kjøre 500 kg uten brems. Det vil sei at eg kan ha ca 360 kg på den. Kor mykje fyringsved er det? For det trur eg blir det tyngste eg kommer å kjøre med den
Ellers er grind et must på så små hengere, iallfall med korte drag, uten ser jeg den ikke bak bilen og da er det trasig å rygge.
Ellers er hengeren helt tipp topp. Mye for pengene.
Er draget kortere enn andre i denne prisklassen? Da tenker eg på Gaupen/Tysse osv som koster par tusen kr meir uten brems.
Draget er kort, men om det er kortere enn gaupens vet jeg ikke. Gaupen har ikke V-drag på de minste tilhengerene, kun enkelt midt på, det utgjør nok litt for både stabilitet og ryggeegenskaper.
http://www.gaupen.no/Henger.aspx?visHenger=10679
Kanskje bedre kjøp det?
Meget lav pris på nor-trailer 212 ift konkurrentene, er kvaliteten brukbar likevel?
Det første som slo meg når jeg kjørte hjem fra butikken var hvor stille og umerkelig den var bak bilen. Er vant med leiehengere som bråker, rister og dunker (dunk fra fleks i drag som "fjærer"). Denne var nesten umerkelig bak bilen. Sikkert litt pga størrelsen, men den glir pent over dumper. Mindre hopp og sprett enn jeg er vant med.
Det eneste jeg savner er håndbrekk. Draget kunne også vært noe lenger (kommer litt lett ut av kurs ved rygging). Og jeg kunne egentlig tenkt meg 240 lengde for plass til plater etc.
Men det er en veldig fin liten henger. Om den holder over tid får jeg bare se, men så langt har det vært en positiv opplevelse.
Ps: hengeren kan tilsynelatende lagres stående. Det er knotter under som gjør at den kan lagres stående på bakluken. For de som skulle ha behov for det.
Det er nok ganske få som tør å tråkke bremsen i bånn fra 30-40km/h slik vi lærte på lastsikringskurs for å sjekke at lasten faktisk er sikret.
Måtte sjekke min egen (små)bil, som kan dra 1000 kg med brems, den kan faktisk ikke dra mer enn 450 kg uten brems. Ble overrasket, trodde faktisk det var 500 kg... Da er det ikke mange kg. igjen til last etter at du har trukket fra egenvekten.
Ser Nor 212 hengeren selges med brems for 8495,- kontra 5995,- uten brems. Da får man også håndbrekk. I praksis går det fint uten håndbrekk, men da må man ha noe å legge bak hjulene om den skal stå i nedoverbakke. Hengeren er for øvrig lett å manøvrere frakoblet.
Men ser at om jeg skal særlig opp i hengervekt må jeg ta B96 pga høy egenvekt på bilen.
Genialt å bare hive det som skal på dynga oppi hengeren, og svippe de kilometerne bort til Grønmo når den er full
Ellers er akselbrudd det som pleier å være skaden på hengere som står i veikanten ut fra Skedsmo pukkverk ...
Her er nyttig info for å finne frem i jungelen av lover/regler rundt biltilhengere.
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2017/07/05/Anmeldt-for-manglende-sikring-av-last-14977399.ece
(Teksten er om manglende sikring, men bildet viser vekten en under hvert hjul).
Hentet fryseskap i går. Det burde vært festekroker midt på gulvet på hver side. Det er kun festekroker i hvert hjørne oppi hengeren.