#11
 118     S-T     0
Har hatt kjempelyst til å begynne med motoren nå, men andre ting må komme først.
Har ikke hørt at en kan bruke melasse som rustløser før, den var ny for meg.
Holder på å bygge et redskapshus, støpte gulv i dag, men regnet forhindret et 100% resultat. Blir greit nok, men tør ikke prøve helikoptret på det grunnet regnet.
Regner med å få opp selve bygget i mars, da blir det mye bedre plass til prosjekter.
Hit and miss - IMG_1358.JPG - snubber

   #12
 725     Lier     0

Kan det gørret brukes til å få løsnet en kombinasjon av aluminiumeksospotte sammenskrudd med jernskruer?

Ad kar til motor: Gammel oljetank av stål eller glassfiber. Disse får en vel nesten gratis i disse VP tider.


Crc penetrerende olje fiksa den problemstillingen for meg.
Signatur
   #13
 1,185     0
Av syklusene ser det umiddelbart ut som en 4-taktsmotor. Men i mangel på annen regulering ville motoren gått raskere og raskere hadde det ikke vært for "miss"-statusen. Når turtallet blir for høyt sørger sentrifugalvektene på regulatoren for at en tapp skyves frem og blokkerer for stenging av eksosventilen slik at det ikke kan skapes vakuum i innsuget. Turtallet synker igjen, og tappen går tilbake slik at eksosventilen igjen kan stenge.

Vet ikke om dette har noe eget navn på norsk? Veldig interessant lesning den bruksanvisningen til Trygg-motoren som jeg fant etter et kjapt google-søk Smile
  (trådstarter)
   #14
 25,138     Akershus     0

Av syklusene ser det umiddelbart ut som en 4-taktsmotor. Men i mangel på annen regulering ville motoren gått raskere og raskere hadde det ikke vært for "miss"-statusen. Når turtallet blir for høyt sørger sentrifugalvektene på regulatoren for at en tapp skyves frem og blokkerer for stenging av eksosventilen slik at det ikke kan skapes vakuum i innsuget. Turtallet synker igjen, og tappen går tilbake slik at eksosventilen igjen kan stenge.

Vet ikke om dette har noe eget navn på norsk? Veldig interessant lesning den bruksanvisningen til Trygg-motoren som jeg fant etter et kjapt google-søk :)


Som du er inne på, vanligvis er innsugsventilen bare lukket med en ventilfjær, ingen kam eller vippestyring av den. Disse motorene har ikke noe forgasserspjell. Nyere motorreguleringer for konstantturtall styrer forgasserspjellet i stedet for innsug/tenning. Det gir nok en noe jevnere gange.
Signatur
  (trådstarter)
   #15
 25,138     Akershus     0
Skøytemotor ca 1950: dunk, puff, dunk, puff, puff, puff, dunk, dunk, donk donk puff

Dette minner om en hit&miss. Noe som vet hva for prinsipp disse motorene gikk etter?

Ser ut til at en kunne lage en naturtro modell-imitasjon som en
Solenid engine: http://www.youtube.com/watch?v=wMEMb4qTvBk
Hit&miss: http://www.youtube.com/watch?v=t9lW2RHXFFg&feature=related
Signatur