20,502    36    6  

Hva er feil med kappsaga mi? (ELU)

 10,486     Akershus     4
Jeg kjøpte for noen år sida en brukt ELU kappsag. Jeg tror den er forgjengeren til DeWalt 707, men jeg har ikke modellspesifikasjonen her og nå.

Den har fungert greit, men under litt lett jobbing med lister i går, begynte den plutselig å gå "tungt". Den snurret lett, men det var knapt krefter i den, og turtallet hørtes ut som ca. halvparten av normalt.
Det var litt om å gjøre å få lagt listene, så jeg tok sjansen på å fortsette, men det tok ikke så lange tida før den ble enda svakere, og plutselig "poffet" den ganske høyt et par ganger på rappen. Dekslet rundt motoren var dritvarmt.

Er det noen som har formening om hva som kan være galt?
Er det bare å se meg om etter en ny?
Signatur

   #1
 3,109     Norge     1
Har skifta børster på eit par slike sager oppigjennom tidene.
Hørest mistenkelig ut for at det er det, spraka det frå motoren?
   #2
 4,110     Akershus (Follo)     0
Sannsynligvis trenger den nye børster og ny støydempingskondensator.
Hvis det røk litt av den og det lukter dritt så er nok den kondensatoren gåen.

Jeg gjetter på at den begynte å gå tregt fordi børstene begynte å få dårlig kontakt. Da blir det gjerne mer ripple enn kondisen tåler og den poffer.

Når du skriver at du kappet lister så kan jeg ikke tro det er overbelastning.

Verdien på den kondensatoren er ikke kritisk, men den bør gjerne være ratet for mer enn 3KV.

Om du ikke får tak i deler til den så si fra. Jeg har mye børster av forskjelige størrelser og de er av kull og dermed lett å file til så de passer.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 10,486     Akershus     0

Hvis det røk litt av den og det lukter dritt så er nok den kondensatoren gåen.


Den røyk litt, og luktet dritt Smile


Men, da er det håp. Da blir det dissekering og inspeksjon om ikke alt for lenge.

Børster og kondensator skal jeg fint kunne bytte selv, men er det ødelagte viklinger og sånt, så er det litt mindre håp. Saga er i grunn grei, men den har noen skavanker, så det er ikke verdt å bruke veldig mye penger på å fikse den.


Hva kommer det av at den ble så varm?
Signatur
   #4
 22,342     Akershus     0
De har vel spraket en del. Det utvikler mye varme. Du kan ha ødelagt kommutatoren, da må du ha nytt anker.
   #5
 241     0
Om kommutatoren er blitt litt frynsete kan det gå å file bort det som har lagt seg der det skal være isolasjon melom kobberbanene. Samt å pusse med smergelpapir, dette er jo greiest å gjøre i en dreiebenk, men en drill kan også gjøre nytten for å rotere kmmutatoren.
   #6
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Hehe :)

Sorry mac, dette er en klassiker.

Nytter ikke bytter børster, kondensatorer, olje den opp, sove med den under puten etc.

Viklingene i rotoren har brent opp. Derfor eter den børster og lager jævlig med lyd og varme.

Bruk et ohm meter og mål på kommutatoren. De skal være lik alle sammen.

Sannsynlig årsak, den er kjørt for hardt for lenge.

Kjører du mer med den, så vil kommutatoren til slutt bli så varm at den går i oppløsning.
   #7
 4,110     Akershus (Follo)     0
Et ohmmeter duger ikke. Du må ha et milliohm meter. Det får du ikke på BT eller CO.
Ellers er smeltet plast og løse plastbiter i motorhuset tegn på at viklingene ikke har hatt det godt. Da ryker ikke bare lakkisolasjonen, men også vikleformen (av plast).

Jeg syns du er litt negativ her. Jeg har hatt de symptomene mange ganger og kun få av dem har hatt svidde viklinger. Det hender oftere at sprakingen hans9001 nevner fører til at loddingene til kommutator smelter og viklingsenden slynges av. Men da er eneste instrument du trenger øynene dine.

Jeg dreier ren kommutator, pirker ned litt av isolasjonen mellom dem og bytter kondis om den ikke tålte rippelspenningene. Frode nevnte en poff. Det var nok kondisen som tok av.

Jeg ville gjort det med min DW707 som har gjort og gjør en god jobb. Man skyter ikke ei bikkje fordi den er litt klein om man ikke må. Men CO/BT vinkelslipere går over venstre skulder rett i bøtta.
Signatur

   #8
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Det fungerer helt fint med et helt vanlig multimeter. Dette har jeg drevet med i 20 år.

En god fluke kan se om det er 0,1 - 0,3 ohm eller uendelig ohm. Det er det som er hele poenget.

Det har ingen hensikt å se om det er 0.332113432 ohm, hvis du skjønner. Da bruker man strøm-voltmeter metoden eller et mikroohmmeter.

Poenget er at viklingene skal være ca like, alle sammen. Du ser veldig fort om det er brudd med et helt ordinært instrument.

Artig du nevner rippelspenning til et verktøy som går på 230V, 50Hz...

Kondensatorene er der for å begrense spenningstransienter som oppstår når strømmen kutter relativt raskt over kommutatoren. Dette skaper støy som du hører på radioen (forstyrrelser). Du kan fint kjører universalmotorer uten kondensator. Det vet jeg siden jeg har bygget slike fra bunnen av, kjørt på både DC og AC, sistnevnte med triacregulering.

Konklusjon: mål viklingene til rotoren, da det er en sannsynlighet for at den er røket.
   #9
 3,109     Norge     0
Har som sasgt vert borti dette før og på eine saga til en snikkar gjorde eg dette.
det er vel ca 5-6 år sidan saga virkar i beste velgåande endå.
Måtte pusse kommutatoren med smergelpapir for å få en fin overflate igjen.
Børstar fikk eg hos Magerøy startar og dynamoservise (trur eg det hette den gangen, no Fylling elektro eller noko slikt)
Saga er mykkje brukt, så det holder somme gangar med enkle reprasjonar.
   #10
 4,110     Akershus (Follo)     0

En god fluke kan se om det er 0,1 - 0,3 ohm eller uendelig ohm. Det er det som er hele poenget.

Det har ingen hensikt å se om det er 0.332113432 ohm, hvis du skjønner. Da bruker man strøm-voltmeter metoden eller et mikroohmmeter.


Det er da overdreven forskjell på de to der. Jeg er enig i første påstand. Men da snakker du om pluss minus 100% om den faktisk er 0,2 ohm. Så du kan ikke se om det er kortslutning mellom tråder i en og samme vikling. En growler er egentlig det beste, men det er en skjelden sak i dag. La oss være enige om at et multimeter kan fastslå at ankeret er ødelagt, men ikke at det er i orden.

Og javisst kan du kjøre uten kondensatoren. Men i tillegg til å jamme radioer i nærheten så sliter du ut kommutatoren raskt.
Signatur