95,366
98
36
Skal jeg velge Gaupen eller Tysse tilhengern.
3,234
Vestfold
6
Da skal jeg ha meg en ny tilhenger, etter at den gamle er solgt.
Har sett meg ut to kandidater, som stort sett er like, men for at jeg skal greie å ta det endelige valget, er det greit om noen har noe for eller i mot en av de. Prismessig ligger de også veldig tett, så med mindre jeg får noe veldig godt tilbud på en av de, så er ikke det avgjørende heller.
Den første, som jeg i grunn hadde bestemt meg for er en Tysse 6215NF
Den andre er en fra Gaupens yrkeshengere (hadde egentlig slått fra meg gaupen av deres vanlige, noe billigere, men ble for spinkelt og ikke nedfellbare sider) Gaupen D1325N
Det jeg vet er at Tysse har veldig gode surrekroker i metallsidene innvendig. Gaupen sin skal ha noe av de samme, men de har jeg ikke sett med egne øyne. Solide og gode festekroker er selvsagt noe jeg verdsetter høyt.
Har sett meg ut to kandidater, som stort sett er like, men for at jeg skal greie å ta det endelige valget, er det greit om noen har noe for eller i mot en av de. Prismessig ligger de også veldig tett, så med mindre jeg får noe veldig godt tilbud på en av de, så er ikke det avgjørende heller.
Den første, som jeg i grunn hadde bestemt meg for er en Tysse 6215NF
Den andre er en fra Gaupens yrkeshengere (hadde egentlig slått fra meg gaupen av deres vanlige, noe billigere, men ble for spinkelt og ikke nedfellbare sider) Gaupen D1325N
Det jeg vet er at Tysse har veldig gode surrekroker i metallsidene innvendig. Gaupen sin skal ha noe av de samme, men de har jeg ikke sett med egne øyne. Solide og gode festekroker er selvsagt noe jeg verdsetter høyt.
Godt fornøyd med hengeren ikke noe tull med den så langt.
Innvendige surrekroker som er flush med plata er et klart pluss, mulig Gaupen også har det på yrkeshengerene. Tysse har 13kg mere nyttelast, ikke at det er noe tungtveiende argument.
Tysse har ryggelys om du har 13pol på bilen, veldig ok i mørket.
Du ser også bilde av disse nede i venstre hjørne på siden til gaupen.
Det eneste som skiller disse litt er hjørnestolpene til gaupen, de er etter min mening en bedre løsning enn tysse sine flattjern som holder oppe sidelemmene.
Med hjørnestolpene kan du ta av alle lemmene uavhenging, og eks ta av sidelemmene men la front og baklem stå igjen.
Tysse sin løsning gjør at alle lemmene er løse om du tar av sidelemmene. du skal nok også slite med å ta av en sidelem om du har f.eks sand som pressen mot lemmene.
Gaupen har 14" hjul, tysse har 13" da antar jeg at gaupen har en litt høyre innlastinghøyde.
Men om ikke noe av dette har veldig mye å si for deg, så ville jeg gått for det beste tilbudet.
Begge er gode valg.
Eg hatt fleire Tysse hengere og for samme pris ville valgt Gaupen av denne typen.
Stolper i hjørnene er også ein fordel. Gaupen er kun 144 brei mot Tysse sine 150 cm.
Surrekroken til Tysse stikker ut på undersiden så det er her det gjelder å rense og smøre.
Nå ville jeg kjøpt en henger med hjulene utenpå kassen, dette gir lavere tyngdepunkt og større sporvidde.
Surrefestene er gode på tysse, men om drenneringshullet lett tettes og det får festene til å ruste lett om man ikke følger med på å rense og smure, så kan det bli irritabelt over tid. Om Gaupen sine er vel så bra, så ser det ut som de har en annen løsning hvor ikke dette blir like lett et problem.
Jeg liker også gaupen sin løsning på sidelemmene. Eneste jeg ser er at gaupen har noe mindre antall hengsler. 3 på sidene mot 5 på tysse, og bare to på lemmene. Men om det har noe å si er noe helt annet.
Har aldri hatt noe problem med hjul under kassa som på siden, vil heller ha nedfellbare sidelemmer (selv om det finnes hengere som har begge deler). Dessuten slipper jeg at den blir for bred med hjul som stikker ut.
Ser også at Gaupen har 15mm tykk finer mot 12mm på Tysse. Det er jo ei heller en ulempe.
Gaupen ble en smule mer interessant når jeg kom meg vekk fra de "vanlige" varehengerne.
Ellers er det gull med romslig kasse, ekstra karmsett og pressening!
Iht. brukerhåndboka for 2013 modeller er det standard med 13 pol.
Men at nokon kjøper einaksla tilhenger det begrip eg ikkje.
Sannsynligvis fordi dei aldri har kjørt ein boggihenger