5,186
16
0
Kulelagerspesialist og bistand til skifte i en motor
3,042
Akershus
0
Hepp godtfolk!
Driver med et lite prosjekt som jeg snart skal poste en fin tråd til og i den sammenheng så lurer jeg på om noen har tips om en sjappe som spesialiserer seg på kulelagre? Jeg trenger også tips til et sted der jeg kan få presset av og på lagre på en rotor jeg har skrudd ut av en universalmotor. Jeg gidder ikke kjøpe meg presse for denne ene jobben. ;)
Dette bør helst være i Oslo/Akershus-området da jeg nesten må levere og vise lagrene, samt at en rotor veier en del og jeg nødig vil risikere den i en posteske.
Driver med et lite prosjekt som jeg snart skal poste en fin tråd til og i den sammenheng så lurer jeg på om noen har tips om en sjappe som spesialiserer seg på kulelagre? Jeg trenger også tips til et sted der jeg kan få presset av og på lagre på en rotor jeg har skrudd ut av en universalmotor. Jeg gidder ikke kjøpe meg presse for denne ene jobben. ;)
Dette bør helst være i Oslo/Akershus-området da jeg nesten må levere og vise lagrene, samt at en rotor veier en del og jeg nødig vil risikere den i en posteske.
Her kan du søke opp alle type lager hvis du har noenlunde dimensjoner på de. Her i området er det bl.a Tess som har SKF-lagre. Enhver maskinforretning bør kunne skaffe de fleste lagre.
Hør med et lokalt bilverksted eller mekanisk verksted å presse lager av/på for deg.
Det ene settet med lagre er meget spesielt og har nok gått ut av produksjon fra SKF. Det er SKF lagre jeg har nå, men produktnumret gav ingen treff på skf.com
Jeg kunne forsåvidt tredd på en hylse og hamret lagret på, men det frister ikke. Skader jeg rotoren så sliter jeg. Vet ikke om jeg klarer å bygge meg en rigg for å presse lagrene på med en jekk.
Du får stille i Torsdagsklubben. ;)
Prøv å finne lagrene dine her:
http://www.abraas.no/side_002.asp
http://www.kulelager.no/
Hva er spesiellt med dem?
Jeg har vært ute for at jeg har funnet lageret men de har ikke hatt lov til å selge det til andre enn den som spesifiserte det. Med andre ord: kan kun selges som reservedel fra original produsent.
På små motoren har ikke dette så mye å si, bortsett fra at det skaper frustrasjon når man plages med enkle ting...
Gjett hvordan jeg vet det! :)
Kjølespray på aksling funker bra, legg lageret på en kokeplate og snu det jevnlig.
Bruk gjerne en ir-temperatur sensor, eller tilsvarende, for å sjekke temp på den innerste ringen.
Jeg tror SKF sier maks 80 gr, men spør gjerne der du kjøper lager.
Hvis lager er varmt nok så trenger man ikke slå på lager, det skal gå enkelt på.
Hvis lageret stopper før det er på plass, bank det videre med noe som er mykere enn lageret. Dor av messing eller treklosser pleier å fungere bra.