8,464    7    5  

Loncin aggregat starter ikke

jln
 210     2
Muligens feilplassert, men fant ikke no mer passende.

Jeg har et loncin aggregat. Vet ikke modell, men er ikke av de aller nyeste, men heller ikke så veldig gammelt.

Har ingen erfaring med feilsøking på slikt, noen som kan lede meg på rett vei?

Såg det har oksydert veldig på ene polen på batteriet.. kanskje det hadde vert nok å børstet denne og skrudd til?

uansett, fint om noen har innspill:-)

   #1
 1,016     Hosle     1
Er det ikke snorstart? Har det stått ubrukt veldig lenge, f.eks gjennom vinteren? Er det nok olje på?
jln
  (trådstarter)
   #2
 210     1
Er snorstart tror jeg ja. Det har vært brukt på en hytte som ikke er ibruk store deler av vinteren. Har ikke sjekket olje og slik. Hva er "nok" olje på et aggregat?
   #3
 1,016     Hosle     0
På de aggregatene jeg har vært borti, har det vært sikring mot å kjøre motoren uten olje. Uten tilstrekkelig mengde olje vil ikke aggregatet starte. Det skal være en peilepinne/oljepåfylling hvor du kan kontrollere oljenivået.

En annen feilkilde kan være at det er blitt kondens i tanken. Kondensfjerner - evt å tømme tanken og fylle på ny bensin.

Er du sikker på at 1) Bensinkranen er åpen og 2) Strømbryteren(evt nøkkel)  (run/stop) står på?

En annen ting du kan sjekke, er om det er gnist på pluggen. Skru ut tennpluggen, la den hvile mot metallet på aggregatet med plugghetta koblet til. Da skal du kunne se gnister når du drar i snora.

Batteriet kan være flatt slik at selvstarter ikke virker. Du skal likevel kunne starte med snorstart.
   #4
 4,387     0
Her er bruksanvisning til nyere Loncin aggregater.. Hvis du leser den så står det mange tips der.
Husk også på at dette er Kina-vare, det trenger sannsynligvis litt mer stell enn et Honda aggregat....
   #5
 10,486     Akershus     1
Du kunne jo sagt litt mer enn "starter ikke", så slipper de som evt. skal gi tips å gjette seg til f.eks. hvorvidt det i det hele tatt snurrer rundt når du prøver å starte det. Du sier du ikke vet om det er snorstart, er det fordi du ikke kjenner aggregatet selv, eller fordi du normalt starter det med el.start?

Modellnummer, antall KW, antall HK eller liknende hjelper også veldig hvis noen skal kunne komme med noenlunde kvalifisert gjetning.


Ting å sjekke : Nok olje. Sjekk manual. Vårt 2,2 kw med en eller annen hondakopi (loncin er også hondakopi) ble vrang pga. for lite olje. Jeg mener det satt en liten peilepinne i det ene påfyllingshullet. Er det ikke peilepinne, skal det antakelig fylles til det er fullt.

Bensinkran åpen?

Bensin på tanken?

Av-/på-bryter står til PÅ?


Signatur
   #6
 4,387     0

Her er bruksanvisning til nyere Loncin aggregater.. Hvis du leser den så står det mange tips der.
Husk også på at dette er Kina-vare, det trenger sannsynligvis litt mer stell enn et Honda aggregat....

Får ta med linken også kanskje?

http://www.kcl.no/kcl/frontend/files/PUBLISH/PDF/Bruksanvisning%20LONCIN%20ny.pdf
   #7
 205     Kolbotn     0
Jeg har et tilsvarende aggregat som ble stående fuktig en stund. Når jeg prøvde å starte det etterpå gikk det dårlig og røyk veldig før det stoppet.
Det viste seg å være chokespjeldet på forgasseren som satt fast. Jeg prøvde å bevege det med fingeren og da kjente jeg at det løsnet.

På det aggregatet jeg har er det fjernkontroll og automatisk choke. Noen som vet om det er originalt fra produsenten eller om det montert av importøren? Det er ikke nevnt i den vanlige bruksanvisningen og jeg finner ingen modeller som slutter på DDC-R på annet enn norske nettsider.
Signatur