16,667
29
0
Trillebårhjul som flyr sin vei (gjennom bakruta på bilen min...)
414
-
0
Hadde i går en guffen opplevelse med en Fiskars selvbyggerbåre, kjøpt i 2003. Dekket var noe slapt og trengte fylling, så jeg demonterte det og tok det med til bensinstasjonen for å fylle i luft.
Dekket ble fylt i henhold til merkingen på dekket. Dekket (Kenda) er merket med maksimalt trykk 65 PSI, tilsvarende ca. 4,5 bar. Jeg fylte det til ca. 50 PSI (3,4 bar), siden jeg syntes det virket tilstrekkelig.
Etter å ha kommet hjem spiste jeg middag. Etter ca. en time hørte vi et høyt smell utenfor, men tenkte ikke videre over det siden det er mange unger som liker å lage litt ståk i nabolaget. Etter noen minutter ringte naboen vår på for å fortelle at han hadde sett at noe kom flygende ut av bilen vår. Det viste seg at bakruta på bilen var pulverisert og at trillebårhjulet lå 4-5 meter unna. Dekket var adskilt fra felgen.
Ved nærmere ettersyn viste det seg at det på felgen var en merking med "max pressure 2,5 bar". Denne hadde jeg ikke lagt merke til ved fylling av hjulet, det vanlige er jo å sjekke hvilket maksimaltrykk som anbefales på selve dekket - merking på felg har jeg aldri vært borti før. Jeg antar at hjulet ikke har klart å holde igjen for et trykk på 3,4 bar, at det har oppstått en liten glippe mellom dekk og felg før luften har presset seg ut med voldsom kraft og slynget dekket ut gjennom bakruta.
Forhåpentligvis dekkes dette av bilens glasskadedekning (minus noen tusenlapper i egenandel), men det er jo ergerlig at dekket har to ulike merkinger om anbefalt maksimaltrykk, hvor fylling etter den ene merkingen (som er plassert der det er normalt å se etter slik merking) medfører at dekket utgjør en fare for sine omgivelser.
Har meldt inn problemet til produsenten og via DSBs meldeskjema for farlige produkter.
Dekket ble fylt i henhold til merkingen på dekket. Dekket (Kenda) er merket med maksimalt trykk 65 PSI, tilsvarende ca. 4,5 bar. Jeg fylte det til ca. 50 PSI (3,4 bar), siden jeg syntes det virket tilstrekkelig.
Etter å ha kommet hjem spiste jeg middag. Etter ca. en time hørte vi et høyt smell utenfor, men tenkte ikke videre over det siden det er mange unger som liker å lage litt ståk i nabolaget. Etter noen minutter ringte naboen vår på for å fortelle at han hadde sett at noe kom flygende ut av bilen vår. Det viste seg at bakruta på bilen var pulverisert og at trillebårhjulet lå 4-5 meter unna. Dekket var adskilt fra felgen.
Ved nærmere ettersyn viste det seg at det på felgen var en merking med "max pressure 2,5 bar". Denne hadde jeg ikke lagt merke til ved fylling av hjulet, det vanlige er jo å sjekke hvilket maksimaltrykk som anbefales på selve dekket - merking på felg har jeg aldri vært borti før. Jeg antar at hjulet ikke har klart å holde igjen for et trykk på 3,4 bar, at det har oppstått en liten glippe mellom dekk og felg før luften har presset seg ut med voldsom kraft og slynget dekket ut gjennom bakruta.
Forhåpentligvis dekkes dette av bilens glasskadedekning (minus noen tusenlapper i egenandel), men det er jo ergerlig at dekket har to ulike merkinger om anbefalt maksimaltrykk, hvor fylling etter den ene merkingen (som er plassert der det er normalt å se etter slik merking) medfører at dekket utgjør en fare for sine omgivelser.
Har meldt inn problemet til produsenten og via DSBs meldeskjema for farlige produkter.
Så kanskje du var veldig heldig oppe i det hele.
En skal uansett være veldig forsiktig med å legge igjen luftfylte dekk i bilen slik du gjorde siden temperaturen i bilen kan stige enormt høyt om sommeren og da vil trykket i et slikt dekk også stige enromt. Om dekket da er pumpet opp til max vil temperaturen føre til at trykket stiger godt over anbefalt og en eksplosjon vil være mer sannsynlig.
Men godt at ingen ble skadet for det der er noe man skal ha respekt for.
Dæven - da må det være livsfarlig med alle disse reservehjulene folk har med seg i og utenpå bilene sine...
Nå var det ikke spesielt varmt i går, og bilen stod i skyggen. Og dersom jeg husker 3FY riktig er forholdet mellom temperatur og trykk i en innestengt gass lineært. La oss si at luften som dekket ble fylt med kom fra en kjølig tank (10 grader C, tilsvarende 283 K) og bilen ble 60 grader (333 K) inni (noe som er å overdrive betydelig). I stå fall ville trykket ha økt med 17%, og dette burde et normalt fylt dekk tåle. Men sammen med min overfylling på 36 % er vi oppe i ca. 60 % over felgens merkeverdi.
Min innvending er at dekket og felgen hadde ulik rating, og at det dermed er mulig å ta feil.
Nå har nok reservedekk og felger til biler en helt annen sikkerhetsmargin enn de billige felgene som selges til trillebårer og traller. Bildekk er beregnet på høyere trykk og de er beregnet på varmgang ved kjøring i hastighet. Jeg er mer skeptisk til felgene enn dekkene, siden dekk ofte har en god sikkerhetsmargin. Men en del av de platefelgene som selges i dag, de er laget av dårligste kvalitet blekk.
Ble hverken felgen eller dekket skadet?? Merkelig. Du er nok hakket mindre lettskremt enn meg for jeg ville nok slengt felgen på dynga og kjøpt en ny etter en slik episode.
har du eit hjul er det ikkje nok å berre sjekke load indeks på dekket oppimot det kjøretøyet skal ha,
men også at felgen har høg nok load index.
Ingenting nytt i dette, men det er få som veit det, og enda ferre som tenker over det.
Ein slektning av meg hadde eit nypumpa (gammalt) hjulastardekk i en Hiace når det small, han hadde øyresus i vekesvis etterpå, og bilen vart kondemnert, vinduer blåste ut, taket bulet opp, bilsidene bulet ut og dørblada vart trykt skeive, bilen såg ut som eit egg.
Legger dessuten ved bilde som viser den motstridende merkingen. Jeg skal gladelig innrømme at merkingen med "max pressure 2,0 bar" er godt synlig (beklager dessuten at jeg skreav 2,5 bar i det første innlegget, men det spiller vel ikke så stor rolle). Men av en eller annen grunn så jeg merkingen med 65 PSI først. En annen sak er jo at ikke alle luftfyllere har både bar- og PSI-skala. Og ikke alle kan regne mellom disse enhetene i farta...
Når det gjelder tradisjonelle enheter (PSI osv) så skal man unngå disse. De er forsåvidt forbudt å bruke i Europa, men de henger ved. Bla ser jeg Lerum skriver at det er x antall kalorier i en liter saft.
På lastebiler er det en stålring som låser felgen slik at dekket holdes på plass for det nytter ikke tre de dekkene over en felg.
Om den stålringen ikke ligger riktig i sporet vil den løsne når dekket pumpes opp. Jeg hadde sommerjobb på et dekkverksted en gang i tiden og der hadde de erfart at en mann som stod bøyd over dekket når den ringen løsnet ble så hardt skadet at han døde av skadene på sykehuset. I taket på verkstedet der er det flere stygge merker etter låseringer som har løsnet opp gjennom årene. Det har nok påvirket meg og gitt meg utrolig mye respekt for dekk som løsner fra felgen.