51,131    101    3  

Varme og Bad, Comfort og Bademiljø : Er det klokt å velge de store kjedene?

 2,172     Oslo     0

Flislegging er jo murerarbeid og ikke rørlegger som skal gjøre, så da må en i såfall få anbud av de kjedene som tar absolutt hele badet.


Min personlige erfaring med dette:

På nye hus er det håpløst å kontakte "de store kjedene". Jeg tenker da på Comfort, Bademiljø, Varme&Bad osv.

Jeg har kontaktet alle representanter for disse kjedene i Oslo/Akershus for å få en pris på en komplett rørlegegrleveranse på vår nye enebolig og 2 komplette bad.

De fleste har ikke giddet å løfte en finger! Bare jug om at tilbud kommer i neste uke. De ringer aldri meg - jeg må purre de opp når tidsfristen er utløpt. Bare så vidt de gidder å svare!  Slike ting gjør meg forbanna! Selv om man har mye å gjøre går det ann å forteel kunder at "sorry, dette har jeg ikke tid til". Det er helt ok.

Har funnet ut at disse kjedene mye heller vil levere oppussingsprosjekter hvor de renoverer hele bad og selger masse dyrt garnityr og stasj. De vet godt at ferske husbyggere ofte må snu på kronene! Det må skjelden de som allerede eier en leilighet eller et gammelt hus - de har ofte bedre "kontroll" på økonomien og øser ut penger. Dette skor de seg på. Dette fikk jeg bekreftet av en som jobber i en slik kjede. Han hadde ikke levert et bad til under 350.000 i Oslo på lange tider! Hvor mange på dette forumet ligger i den prisklassen? Tipper det er svært få gitt!

Vi ha nå valgt en litt mindre rørleggerbedrift som yter kundeservice og en flislegger som kun legger flis om membran. Begge har topp referanser fra masse privatpersoner.

   #1
 80     0
Jeg har inntrykk av at du har rett, selv om vi har opplevd svært lit av dette problemet selv. Men det tror jeg har sammenheng med hvor du bor. Vi bor i en liten bygd, hvor et dårlig rykte sprer seg raskt. Ulempen her er derimot at det er svært få kokurrerende bedrifter, slik at da gidder de ikke anstrenge seg av den grunn. Tongue
   #2
 128     0
Har litt av den samme erfaringen ja.
Vi hadde innmari lyst på baderomsmøbler fra Svedberg og måtte da be Bademiljø om å gi pris. Vi bad om pris på alt av rørleggerjobb og utstyr til bad i vårt nye hus men de gadd heller ikke svare til tross for gjenntatte henvendelser her i Kristiansand. Vi dro ut dit for å få tilbud på møbler så vi ihvertfall kunne få det slik vi aller helst ville og vi fikk pris noen dager etterpå. Fikk 15 % rabatt på møbler til rundt om 120 000,-. To dager etter det datt det ned reklame fra dem i posten hvor de reklamerte med 20% rabatt på alt fra Sveberg. Vi ble så forbanna at vi handler selvfølgelig ikke på bademiljø!!!

Comfort har ikke hatt så mye av det vi helst har hatt lyst på så de har vi ikke hatt kontakt med, men Varme og Bad ble vår totalleverandør. Nå får vi bare håpe at de leverer til avtalt tid og pris.

Det er tydelig at de er selektive i valg av oppdrag noen av disse kjedene.
 
Signatur
   #3
 52     0
Sitter med et dårlig inntrykk av Bademiljø i Tromsø. Først var vi innom der for å få tilbud på innredning. Vi plukket ut det vi ønsket tilbud på, det skulle de sende på mail. Resultat; ingen mail eller tilbud fra dem...

Så ringte vi dem på nytt, da for å bare få et skriftlig tilbud på et boblebad som vi likte godt. Dette var akkurat etter de målene vi kunne tenke oss. Også her skulle de sende tilbudet på mail.. Men kom det noe..? Nope! Resultatet ble Nettoline og Obs Bygg, god i pris og "rask" effektuering. - Og billigere!!!

Når det skal være sånn at jeg må purre og purre, så er jeg fa.. ikke interessert i å løpe etter selgerne!!  Tror nok at det er et poeng i det at de aller helst vil selge "hele pakka" og ikke bare et badekar her og en vask der..
   #4
 146     1
Det er egentlig ikke kjedene i seg selv som har skylden for den dårlige kundebehandlingen.
Det er den enkelte rørleggerbedrift som er med i kjeden som har skylden.
En bedrift f.eks i comfortkjeden kan være helt topp, en annen kan være elendig.

Så med andre ord døm heller den bedriften du synes er dårlig isteden for hele kjeden, som består av mange dyktige bedrifter og noen dårlige, men sånn er det jo over alt, alltid et råttent eple i kurven.
   #5
 22     Horten     0
Må nok si meg mer enig med Øyvind her enn de andre, om at det er den konkrete butikken det gjelder og ikke kjeden.

Med det som blir sagt om tilbud på bad/rørleggerarbeider i nytt hus;

De aller fleste som bygger, som flere her sier, må vende og snu og telle ørene overalt. Og ser man hva man får trukket ut når man sier at alt rørlegging med inventar skal trekkes ut så erdet forferdelig lite i forhold til det du egentlig vil ha og etterspør hos en rørleggerbutikk;
Ergo så kanskje det ikke er så aktraktiv å presse prisen på en enkelt bolig i ny og ne, når man heller kan presse prisene ned på større bygg og ha fler flolk i arbeid lengre....

Som alle sier her, samme hvilket underforum jeg leser på(og som jeg og jakter etter) skal prisene hele tiden presses nedover og nedover....

Men som sagt kundevennlighet/behandling og slikt er det hver enkelt butikk som står for tror jeg.


  (trådstarter)
   #6
 2,172     Oslo     0
Øyvind og Eraser:

Det er hyggelig med synsing fra dere, men jeg snakker om min personlige erfaring med kjedene i Osloområdet  Shocked. Legg også merke til at det her IKKE er snakk om prispressing fra min side - kun et forsøk fra meg på å få en pris på et komplett røropplegg i en ny enebolig (m/2 komplette bad).

Ta en titt på denne siden.
Jeg har vært i kontakt med alle disse 5 Comfortbutikkene og presentert vårt prosjekt.
Ta en titt på denne siden.
Jeg har vært i kontakt med alle disse 7 Varme & Bad og presentert vårt prosjekt.

Alle lovet å levere tilbud innen en gitt dato, jeg måtte purre, purre på nytt...purre..purre..purre...bare JUG hele veien. Lovnader om ny dato - bare sprøyt fra ende til annen.  >:(

Når 5 Comfortbutikker, og 7 Varme&Bad butikkene i Oslo (mao. ALLE kjede-butikkene i Oslo) oppfører seg like talentløst mener jeg hele kjedekonseptet har et problem. Et problem som berører hele kjedesystemet. Så sterkt de profilerer seg som Comfort-kjeden på radio/tv/aviser kan man ikke forvente at kunder skiller mellom de ulike butikkene.

Selv om disse kjedene består av selvstendige fagmenn MÅ man som kunde kunne forvente at det er noen likheter og kvalitetsnormer som følges. Hvis dette ikke er tilstede han de likesågodt pakke sammen hele kjedekonseptet. Å markedsføre Comfort og Bademiljø så sterkt er GALSKAP hvis dette i realiteten kun er et innkjøpssammarbeid. Når de bygger merkevaren så sterkt er de nødt til å fylel denne med et godt innhold også.

Comfort er Comfort, og i Oslo er de Useriøse.
Hadde de vært seriøse ville de svart: Beklager dette oppdraget har vi ikke tid til.

NB: Bademiljø og Varme&Bad er ikke et spøtt bedre i Osloområdet!


Jeg synser ikke når jeg påstår at Comfort, Bademiljø, Varme&Bad ikke er interessert i å gi pris på et nybyggerprosjekt - I Oslo er dette fakta.

For å understreke hvor stort dette problemer er har jeg sendt brev til alle kjedekontorene (HQ). Det er nå 3-4 mnd siden. Ingen har ringt eller svart på noen måte. Helt dødt.


Må legge til at det jeg har bedt om tilbud på burde være et helt kurant prosjekt for de fleste. Kontrakten jeg omsider skrev med en rørlegger ble totalt på 650.000 - burde være penger å tjene på dette vil jeg tro. Min rørlegger er en liten 4 mannsbedrift som virkelig vet hva GOD kundeservice er! Prisene er nok dog litt høye, men...

   #7
 146     1
Nå er det ikke bare synsing jeg driver med.

Men så det er sagt så er mange rørleggerfrimaer i Oslo kjent for å være arrogante og lite kundebevisste.
Trist å høre at du har fått en slik mottakelse hos de forskjellige kjedene, men igjen så sier jeg at det gjelder ikke alle i kjeden.
Kjedene har  en policy som f.eks at kundeservice skal være topp, med tydligvis stemmer ikke dette. Det er ikke lett å kunne styre selvstendige bedrifter fra et kjedekontor.

Helt enig med du skriver om at kjedene og den enkelte bedrift bør skjerpe seg, når en kjedebedrift oppfører seg dårlig, vil det jo unngåelig smitte over på de andre bedriftene i kjeden.

Edit: la til det nederste avsnittet.

  (trådstarter)
   #8
 2,172     Oslo     0

Får vel oppdatere denne tråden nå  ;)

Som kjent sendte jeg en mail til 5 stk.  Comfortbutikker og  7 stk. Varme & Bad i Oslo-området, og jeg må vel få lov til å si at jeg ikke er imponert over serviceinstillingen.

22. august 2007 kl. 21:57 sendte jeg denne mailen til Comfort på Storo:
Hei!
Viser til hyggelig telefonsamtale. Se vedlagte dokumenter for beskrivelse av prosjektet.  VI snakker her om komplett sanitæranlegg i ny bolig, vannbåren varme, flislegging av 2 stk baderom samt vaskerom.

Ta kontakt hvis noe er uklart eller dere ønsker å foreslå alternativ løsning.

Mvh
Fredrik


Så har det blitt sendte flere mailer frem og tilbake med litt informasjon og stadig lovnader om at pristilbudet er "rett rundt hjørnet".

I dag 5. september 2008 mottok jeg denne mailen:
Hei.

Beklager ,men pga. sykdom hos oss klarer vi ikke å gi deg pris.

Mvh. Comfort Storo


Burde kanskje legge denne tråden i forumets humorhjørne  ;D
Ha-ha - helt latterlig tragisk kundebehandling  :o
   #9
 715     Bergen     0
Interessant tråd dette. Og den viser jo faktisk det at rørleggere ikke tjener så sinnsykt med penger som enkelte vil ha det til.

Men saken er den at nybygg er det ikke penger å tjene på.
Det er nesten større sjanse for å gå i minus enn i pluss på den type prosjekter.

I det ene firmaet jeg har jobbet så sa vi konsekvent nei til rørleggerarbeid på nye eneboliger dersom vi ikke fikk levere vannbåren gulvvarme.

Men når det skal være sagt så syns jeg det er meeget dårlig at man som kunde ikke får et nei med en gang.. Desverre er dette et problem ikke bare hos de store kjedene. Man har så mye arbeid at ting blir skjøvet forran seg (spesielt tilbudsskriving), og til slutt glemt.
Doh
   #10
 329     Bergen     0
regner med at du da ikke velger en av disse når du endelig får bygge igjen??

latterlig kundeservice. Her i by'n leverer de fleste byggvarehusene komplette løsninger der de bruker elektrikere og rørleggere og entrepenørfirma som er kunder hos seg i totalpakken. kanskje en ide?

Er ikke sikkert de kan tilby samme stil på badet som resten. Men de kan hvertfall levere :)


lurer på om disse leverandørere har merked nedgangen i markedet? Eller om de kun levere til privatpersoner? Men uansett så virker det jo ikke som om de vil selge i det heletatt