(trådstarter)
   #22
 80     Haugalandet     0

Du har jo helt rett i det. Hadde en kompis som så likhetene ved Nazister og byrokrater ;D Men når man tenker på den tradisjonelle politiske venstre-høyre aksen, så vet vi hvem som liker komunearbeidere. Personlig har jeg problem med og bevege meg lenger til høyre enn venstre. Wink
   #23
 173     Vestlandet     0
Under forutsetning av at veien som kommunen har "tegnet inn" også er en reguleringsplan følger reglene om det økonomiske av pbl. Da slipper ikke eldre boliger fri men eventuell verdauke skal betales for. Den som bygger må bekoste skjønnet (motsatt den som bygger kloakkledning!!) Ekspropriasjon kan gjøres hvis det er regulert. Men også veiloven kan brukes til å skaffe nødvendig atkomst ved ekspropriasjon. Hvis endel hus deler på en vei til 500.0000 synes jeg ikke det er mye dersom veien blir hensiktsmessig og bred. Du må vedlikeholde veien inntil kommunen eventuelt sier jat til å overta drift og vedlikehold. Håper at dette avklarer saksforholdet ditt.
Refusjonsreglene er kompliserte og koster mange penger å drive fordelingssak på.





Kapittel 18. Opparbeidelsesplikt og refusjon av utgifter til veg, vann og avløp mv.
    § 18-1. Krav til opparbeidelse av veg og hovedledning for vann og avløpsvann
    § 18-2. Krav til opparbeidelse av fellesareal og av parkbelte i industriområde
    § 18-3. Refusjonsberettigede tiltak
    § 18-4. Refusjonsenheten
    § 18-5. Utgifter som kan kreves refundert
    § 18-6. Refusjonspliktig areal
    § 18-7. Fordelingsfaktorene
    § 18-8. Godkjenning av planer og foreløpig beregning av refusjon
    § 18-9. Fastsetting av refusjon
    § 18-10. Forfall og renteplikt
    § 18-11. Refusjonsdebitor. Panterett
    § 18-12. Søksmål
Signatur
  (trådstarter)
   #24
 80     Haugalandet     0
Takk for innspillet.

I går var jeg oppe og hogget ned noen trær som var til sjenanse og delte ut kopier av den nyeste veien som kommunen har tegnet.
(Jeg har jo spurt kommunen om og få låne noe av materialet de beregner ut i fra, men da ble samtalen med lederen for driftsavdelingen over ::) Har jo spurt om de sitter på kontoret og tegner uten og ha sett topografien, og har vel fått det bekreftet.  Vi tenker ikke på hva det skal koste...")

Den siste veien er 3,5 meter bred med grøft, og den "standaren" holder veien allerede. "Mitt problem" nå er at naboen som bygget før meg har ødelagt veien litt og naboene er skeptiske. Men jeg har lovet at når jeg er ferdig og bygge skal veien bli fin igjen.

Ser for meg en fordelingsnøkkel der prosentvis bruk av veien spiller inn, og fratrekk for vei over egen tomt. Må vel kalle inn til en samling der alle får sagt sitt. Men nå ser jeg kanskje mer for meg forhandlinger etter at jeg har bygget og reparert mine eventuelle skader av veien.
Vi kan jo ikke reparere/opparbeide veien før jeg har kjørt med min "tungtrafikk", dette argumentet har jo vært brukt av den nyeste naboen i ca.5år...Han har altså sagt at han venter på meg, selv om han rygget inn med kran og "kjørte ned/senket" en nabos nylagte asfaltgårdsplass.
   #25
 3,258     Akershus     0
Går jo grei å kjøre på ny vei med tungtrafikk hvis du venter med topplaget. Legg subbus i byggeperioden. Så retter du av og legger toppdekke (skarpasfalt/asfalt) når byggingen er ferdig.

Er jo selve veibyggingen med duk, pukk og grøfting som utgjør den store jobben. Toppdekket er fort gjort, om en dyrt...
Signatur