1 053    49    4  

Garasje og elbil -rusten ikke praktiserende elektriker

 310     Northwest     0
Hei

Holder på å bygge garasje, noe som egentlig er et kapittel for seg selv da det ble et mareritt med en aktør som viste seg å være særdeles useriøs og full skjæring så nå er det meg og svigerfar som snekrer og så skal jeg stå for det elektriske.

Men med elbil på vei og PFSP som tilførsel så vil jeg forhøre meg litt med folk som er mer oppdaterte.

Har IT-nett og har kjørt Febdok på at 32A går greit til garasje. Siden jeg har lagt PFSP må jeg ha jordfeilautomat i sikringskapet. Der har jeg Gewiss fra før så det ryddigste med tanke på skinne i skap er å fortsette med det.

Liten sikringsboks i garasje. Tenkt å ha 32A enfas stikk til kommende elbil. Tenkt å bare henge opp en jordfeilbryter til den stikkontakten, gir ikke noen mening å ha 2 ca like automater etter hverandre.

Utestikk på garasje på egen kurs, da tenkt 16A sikring med C karakteristikk og  I2 verdi på 1.45 og 4x2.5mm2 for å standardisere kabelvalg. Irriterer meg at utestikkontaktene fra husets sikringskap går ved oppstart av ymse utstyr som høytrykkspyler, sag, etc.

Ellers en jordfeilautomat til lys og en jordfeilautomat til stikk.

Sikkert greit å huske forhåndsmelding også.

Ellers noe jeg burde ha med eller endret på?

HSt
   #1
 12 522     Sørum     0
Du skal jo ha en type B jordfeilautomat mot el bil laderen, men jeg antar du vet det.
  (trådstarter)
   #2
 310     Northwest     0
Hva finnes av B-jordfeilautomater?

Hadde egentlig tenkt å kun ha jordfeilbryter type B mot elbil lader siden jeg har sikret med 32A i boligen. Men hvis jeg kan kutte en komponent gjør jeg gjerne det.
   #3
 4 000     Akershus (Follo)     0
Elbil ladebokser får du både med og uten innebygd B-vern.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 310     Northwest     0
Har jeg noe å hente på ladeboks kontra 32A stikk all den tid jeg har IT og snart Tesla?
   #5
 533     Trøndelag     0
Her er du kanskje i ferd med å "rote deg bort i" det samme problemet som jeg har: Type-B jordfeilvern kan/skal ikke monteres etter type-A vern. Det beste hadde derfor vært om tilførselen var dobbeltisolert.

Men du kan kanskje løse det ved å ha type-B både på tilførselen og kursen i garasjen. Jeg har ikke nok plass i sikringsskapet...
  (trådstarter)
   #6
 310     Northwest     0
Tanken var PFXP men hadde store problemer med å få en stoffbit og strikkegarn gjennom røret da vi trakk det...

Trenger vel bare B på tilførsel så kan jeg vel droppe jordfeilautomater og kun ha vanlige i garasje?

   #7
 533     Trøndelag     0
Jeg forstår forskriftene sånn at det kreves separat type-B vern for ladekurs. Altså vil løsningen du skisserer ikke være 100% i henhold.

Men funksjonsmessig er det sikkert greit nok.

(Lading av elbil fremstår som kompliserte greier, det er mange meninger/tolkninger og det er ikke alltid lett å forstå hvorfor kravene er som de er.)
   #8
 13 694     Akershus     0
Sjekk ut elbilforum.no

Ad Tesla. Den lan leveres i en variant for 3-fase "V-lading" på IT. Du far litt bedre spredning på lasten.

Ellers er det en i Fredrikstad som rutinemessig lader sin Tesla på 5A! Dette pga stort batteri, moderat kjøring og effekttariff. Mao, trenger du 32A?
Signatur
   #9
 593     0
Sjekk ut elbilforum.no

Ad Tesla. Den lan leveres i en variant for 3-fase "V-lading" på IT. Du far litt bedre spredning på lasten.

Ellers er det en i Fredrikstad som rutinemessig lader sin Tesla på 5A! Dette pga stort batteri, moderat kjøring og effekttariff. Mao, trenger du 32A?


Rutinemessig vinterstid ja. Nå på sommeren lader jeg gjerne på 32A noen timer midt på dagen mens solen skinner og solcelleanlegget leverer effekt i overflod Wink

Moderat kjøring vet jeg ikke. Har kjørt over 12.000km med Model X på under 4 måneder nå Wink
   #10
 1 557     0
Løs problemet med type A på tilførsel til trafo og så type B på baksiden av trafo. Da får du spredd lasten på alle fasene og raskere lading.