#21
 3,876     Asker     0
Enkelte elbiler har problemer? Høres veldig rart ut? Den benytter normal type-2 standard. Aldri hatt problemer med min. Destinasjon lader kan følgelig ha begrensninger til Tesla, da de betaler for de.
Signatur

   #22
 1,355     0
Enkelte elbiler har problemer? Høres veldig rart ut? Den benytter normal type-2 standard. Aldri hatt problemer med min. Destinasjon lader kan følgelig ha begrensninger til Tesla, da de betaler for de.


Ja, har hørt om flere som har hatt problemer med å lade på forskjellige destination chargers, selv om de skulle være åpne for alle biler. Teslas mobile ladekabel fungerer heller ikke på andre elbiler, bortsett fra på MB B-klasse.
   #23
 1,806     Trondheim     1
Forhåndsmelding til Everk sender du når ...
Det er mer enn 1 fase 20A belastning, med unntak av komfyr, stekeplate
Du skal bryte plomberingen på måleren.

Du bør ikke bruke PFSP til garasje og kompensere med type A jfb.
Du bør bruke pfxp, med samme tverrsnitt strømføringsevne som boligen, lagt i rør på IT Nett.
Jeg anbefaler at du bruker lastbryter i sikringskap samt i skap garasje.
Det som ofte ødelegger for kommunikasjonen mellom elbil og forsyning er AMS måling.
Bruk Finn.no til å finne en trafo som er egnet til formålet. Personlig kjøpte jeg en 40KVA til 7000,-
Jeg vil anbefale deg å bruke KEBA sine elbilladere. Disse er geniale og fremtidsrettet. Med riktig styringssystem så kan du laststyre ladingen mot boligens forbruk, samt definere tider på døgnet da strømmen vil bli billigere for å topplade bilen.


   #24
 1,355     0
En 40kVA trafo har et rimelig høyt tomgangstap og en ganske drøy startstrøm...

Slik jeg ser det er eneste grunnen til å sette opp en trafo at du har en Renault Zoe eller på død og liv må ha høyere ladestrøm enn everket tillater på 1-fase (og bilen din ikke kan lade på 230V 3-fase). Da har man et ganske spesielt behov synes jeg. Vi har en Tesla og en Leaf, og lader stort sett Leafen på 6A og Teslaen på 5A.

Og; jo større batteri jo tregere lading kan man klare seg med.
   #25
 1,806     Trondheim     0
Hvis du ser på diverse erfaringstall, så har batteriene best av kort og hurtig lading. Små kok er bedre en lange snegler.. Jeg er enig at en 40kva er drøyt, men jeg drar nytte av oppvarmingen i boden den står i, innrushet var uproblematisk.
Normalt vil en 10kva trafo holde lenge, den drar fint 50% overast i noen timer.
   #26
 3,876     Asker     1
Hvis du ser på diverse erfaringstall, så har batteriene best av kort og hurtig lading. Små kok er bedre en lange snegler..

Det er både nytt og virker veldig rart for meg. At bilen har bedre av å lades opp litt hver dag fremfor å kjøres til 0 er jeg enig med at stemmer. Men rask lading bedre enn sakte høres veldig rart ut. Var ganske sikker på at avleiringer på negativ polen hadde en vis korrelasjon med temperatur, og at hurtig lading ga økt varme. Er liten forskjell mellom 10 og 30 amper. Men at hurtiglading er bedre enn treg høres feil ut. 
Signatur
   #27
 1,355     0
Uansett vil effektavgiften (som alle får etterhvert) gjøre det rimelig dyrt å lade raskt. Om jeg skulle ladet Teslaen på 11kW hele tiden ville det kostet meg 4-5000,- ekstra i effektavgift pr. år. 16,5kW ville kostet ytterligere 4000,-.

   #28
 3,876     Asker     0
Det er fort vekk at hele huset på et tidspunkt bruker mer enn 11 kw. Så dersom lading skjer på 11 kw på natten er ikke det et problem.
Signatur
   #30
 1,355     0
Det er fort vekk at hele huset på et tidspunkt bruker mer enn 11 kw. Så dersom lading skjer på 11 kw på natten er ikke det et problem.

Vi betaler som regel effektavgift for 7-8kW (det er timesverdier som benyttes). Selv på natten går det 1-2kWh per time til annet bruk (sommerstid), så 11kW lading på natt ville uansett økt forbruket med omkring 5kW. Det koster tett oppunder 4000,- pr. år.