1 773    21    2  

Aggregat og vedkløyver

 189     Kviteseid     0
Jeg har et aggregat og en vedkløyver begge på 2,2 kw. Det går selvfølgelig ikke fordi vekløyveren bruker mer strøm i startøyeblikket. Jeg tenker nytt aggregat og ikke svakere kløyver. Hvor stor må forskjellen være? Aggregater med mye større kapasitet blir fort både dyre og for tunge. Eller mer konkret - vil Biltemas G 2502 funke? Det oppgis maks effekt 4,2 kw, maks effektuttak 2,8 kVA, maks startstrøm med 20% spenningsfall: 13,5 A. Hvilken av disse verdiene er den avgjørende? Til mitt lille bruk ser aggregatet ellers greit ut. Det er billig, veier 42 kilo + bensin og har relativt store hjul. Men det hjelper jo lite hvis det ikke vil dra kløyveren. Noen som har erfaringer med dette aggregatet?

   #1
 2 829     0
Vil tippe at 2.2kW kløyver har større startstrøm enn 13.5A dessverre. Samtidig er det vanskelig å være bastant uten å ha målt / prøvd.

Den eksotiske løsningen ville jo være å bygge en slowstart til kløyveren slik at den ikke ble så slem med aggregatet. Jeg har bare bygget til trafo før, men tipper prinsippet et ganske likt...
  (trådstarter)
   #3
 189     Kviteseid     0
Den var ny. Hvordan bygger jeg en slowstart? Og er det noe som funker når en jo starter på nytt hele tiden, dvs for hver kubbe? Det ligger i det du sier at det er altså ampereverdien som er avgjørende for aggregatets evne til å tackle kløyveren??
  (trådstarter)
   #4
 189     Kviteseid     0
Det er på hytta det er bruk for aggregat. Her hjemme går den greit på en 16A sikring. Så det burde mao danne et "tak" for hvor mye den har i startstrøm. Hvordan kan jeg måle dette mon tro?
   #5
 297     Hordaland     0
Jeg hadde prøvd med en enkelt slow starter bestående av en 20 ohms 50 watt motstand styrt av et ett sekunds innkoplings rele. Dette vil redusere strømmen til ti ampere det første sekundet til motoren kommer opp i turtall.
   #6
 2 829     0
Det er på hytta det er bruk for aggregat. Her hjemme går den greit på en 16A sikring. Så det burde mao danne et "tak" for hvor mye den har i startstrøm. Hvordan kan jeg måle dette mon tro?


En 16A treg sikring kan levere opptil 160A startstrøm, ergo taket trenger ikke være på 16A.
   #7
 2 829     0
Den var ny. Hvordan bygger jeg en slowstart? Og er det noe som funker når en jo starter på nytt hele tiden, dvs for hver kubbe? Det ligger i det du sier at det er altså ampereverdien som er avgjørende for aggregatets evne til å tackle kløyveren??


Starter motoren for hver kubbe eller kan den gå på tomgang?

Jeg hadde tenkt å foreslå slowstart med NTC-motstander. Dette er motstander som er laget for å stå i serie med lasten. Disse er designet slik at de har høy motstand når de er kalde og nesten ingen motstand når de er varmet opp etter et par sekunder. På den måten vil de begrense strømmen i det du skrur på, men i liten grad påvirke motoren når den er i gang.

Utfordringen med NTC er at de ikke liker flere starter rett etter hverandre, da vil de forbli varme og ikke begrense strømmen på påfølgende starter. Dette kan man delvis løse ved å koble ut motstandene mellom hver start (rele som kortslutter) og/eller bruke motstander som ikke påvirkes av varme.

   #8
 2 829     0
Det er på hytta det er bruk for aggregat. Her hjemme går den greit på en 16A sikring. Så det burde mao danne et "tak" for hvor mye den har i startstrøm. Hvordan kan jeg måle dette mon tro?



For å måle trenger du et DYRT ampermeter som er laget for å måle startstrøm. Søk etter inrush current.

Evt så finnes det kanskje noe datablad på motoren i kløyveren som lar seg Google?
   #9
 297     Hordaland     0
Dersom man bruker en slowstarter , er det ikke viktig å finne ut start strømmen ved bruk på 220 volt nett strøm. Det som er interessant er å finne ut minste spenning og strøm som skal til for å få motoren til å dreie rundt og komme opp i turtall for å lage motspenning og dermed mindre strøm trekk. Da kan man enten bruke ntc starter, start med motstander og rele eller dyrere system med frekvensomformer som er tilpasset til startstrømmen ved lavere spenning. Noen aggregater har jeg erfart yter mer effekt ved at man har lc filter mellom last og aggregat.
HSt
   #10
 20 180     Sørum     1
Har hørt at dette er aggeregat killeren med stor K. Så kjøre med for stor startbelastning er ofte ikke lurt.