#11
 149     Vestfold     0
Rygge inntil en grushaug? Kjettingtalje festet i draget på hengeren og noen plankebiter på skrå bak på hengeren. Kan forlemmen taes av kan du koble av hengeren, legge noen plankebiter på skrå og bruke spettmetoden med en 2*4. 
Kobble av hengeren, løfte draget så hengeren sitter på rompa

   #13
 22,342     Akershus     0


Kan du ikke klare deg med en som er mindre? 100 Kg? Den flytter du lett.


Det er egentlig basert på herr Næss sine uttalelser i denne tråden. Ser også at Cramo anbefaler en såpass tung vibroplate dersom man skal komprimere masser ned mot 20cm. Nå skal det sies at pukken har blitt komprimert med vals av entreprenøren som har stått for grunnarbeidet, men jeg har siden den tid gravd en del for å legge ned trekkerør. Det er i områdene jeg har gravd jeg planlegger å komprimere. Litt kjedelig om jeg skulle få setningsskader etter kort tid pga manglende komprimering.

Hvor dypt har du gravd? Egentlig skal man legge på et lag som er like tykt som du kan komprimere, og så peise over for å ta et nytt lag, osv.

Fra tabellen ser jeg at 100-200 kg er det 15 cm dybde, og for de som er 100 kg tyngre er forskjellen bare 5 cm mere. Jeg kjøpte meg en 110-130(?) kg maskin som jeg bruker til "lett anleggsvirksomhet" den er håndterbar. Jeg hadde ikke orket å drasse på en maskin på 200+ kg for 5 cm ekstra.

Et gammelt jungelord sa at hvis man fuktet pukken ble den bedre komprimert. (Mindre friksjon) Stemmer det?
  (trådstarter)
   #14
 333     Buskerud     0
Har krafset meg ned 15 til 20cm for å få litt overdekning over rørene. Mistenker at det blir en løsning noe ala det erstokke viser. Kanskje flesker jeg til med en liten vinsj som jeg kan trekke den opp med. Skal innom Ramirent i morgen tidlig, så får se det litt an da hva jeg plukker med meg. All komprimering er vel sikkert bedre enn ingenting.

Angående dette med fukting av pukken, så mener jeg å ha lest at dette ikke har så stor betydning, men jeg husker ikke sånn i farta hvor jeg har det fra (mest sannsynlig har jeg lest det her på forumet, det er jo her man lærer ting Smile )
Signatur
   #15
 241     0
Å få den på hengeren selv går greit med litt gammeldags vektstangprinsipp i sammen med et par jekkestropper.
Du får smøre eller legge noe glatt på treverket du trekker den opp på!  Smile
Ebe
   #16
 4,452     Vestlandet     0
Holder det ikke med en hoppetusse hvis det bare er noen rør du har gravd ned da? Trenger jo ikke komprimere alle 20 cm på en gang?
Signatur
   #17
 4,110     Akershus (Follo)     0

Lag en a-stolpe med tre bein av 2"8 og dra den opp med en kjettingtalje.

Er det en slik du tenker på? http://no.wikipedia.org/wiki/Stubbebryter
Jeg har brukt den mange ganger og den fungerer utmerket. Heis opp [tung dings], kjør unna hengeren, heis den ned på bakken.
Det jeg har brukt den mest til er det navnet indikerer. Bare vinsjen blir lagret. Den brukes så sjelden at beina blir ved for hver gang.  ;D


Signatur

   #18
 24,668     Akershus     0
Jeg bruker et gammelt huskestativ. Det tåler i alle fall 175 kg på midten.

Ellers har jeg også satt opp skjøtestige som "A" med en tversstokk mellom to trinn på toppen. Med 200kg last/2 = 100 kg er du i nærheten av det stigen i alle fall er laget for å tåle. Låner du stigen til naboen også og legger litt plank i toppen får du 50kg/trinn for samlet last på 200 kg. (og mindre markstrykk pr bein  Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 333     Buskerud     0
Da var komprimeringen vel overstått. Takk for alle tips, selv om jeg endte opp med en vibroplate som ikke veide mer enn 120kg, som jeg relativt enkelt greide å dra langs en plank opp på hengeren. Kunne sikkert klart det med en større plate også, men da måtte jeg ha brukt en talje, vinsj eller noen jekkestropper tror jeg. Til å løfte den av fikk jeg hjelp av sjåføren fra Byggmakker, som var velsignet med kranbil. Hadde såpass mye å tenke på i dag at jeg ikke tok sjansen på å gå i gang med noe større, selv om jeg savnet reversen som en større plate ville hatt. Tror alt i alt at det ble riktig så bra, underlaget virket temmelig hrdt og kompakt etter noen runder, så kan egentlig ikke forestille meg at det kan gi etter så mye mer.

Og et par "lessons learned" som ikke har noe med emnet å gjøre:
- En vibroplate "vet" hvilke vei den skal gå, og å prøve å overbevise den om noe annet er døfødt. Å ha god plass der man skal komprimere er ingen dum ide. Å kjøre sikksakk mellom paller med grunnmurselementer anbefales ikke
- Merkene som stikkeren har sprayet på pukken blir ikke fullt så tydelig etter å ha kjørt over de et par ganger
- Huk på hengeren FØR man begynner å dra noe tungt opp bakparten, så slipper man å rygge bilen inn i hengeren med tilhørende karrosseriskade når man innser at man må koble de opp får at ikke hengeren skal tippe  Sad
Signatur