(trådstarter)
   #21
 55     0
Verditap på 30-40 tusen pluss frakt av graveren pluss diesel og olje, pluss uforutsette overraskelser.
Jeg har våkna av innleggene. Skal først lage en seriøs søknad til kommunen.
Takk for oppmerksomheten .

   #22
 5 111     Sørnorge     0
For 40k kan du kjøpe lastebil med noen måneder igjen før den vil feile eu-kontroll. Du får solgt den igjen for nesten samme pris. Selv kjøpte jeg 40m3 flyttebil for 20k. Hvor stor bil du kan få avhenger av hvor stort førerkort du har. Det finnes lastebiler på 3500kg også.
Ellers skader det ikke å ta et større førerkort. Plutselig er slikt kjekt å ha. Jeg tok henger lappen for behovet for én tur med stor henger.

Et annet alternativ er å leie dumperflak. Fyll det opp og bestill tømming. Gjennvinningsselskapene driver med slik utleie.
  (trådstarter)
   #23
 55     0
Takk for svar.
Jeg har så vidt plass til to biler og en tilhenger her jeg bor. Hvis jeg går opp i vekt blir det fort mer komplisert.
Dumperflak har jeg ikke tenkt på før. Den må nok stå veldig tilgjengelig for henting.
Vurderer også tilhengerlappen, men det kommer an på hva frakten av minigraveren koster.
Nå ligger saken litt på is til høsten.
TSt
   #24
 10 355     0
Det er en maks vakt på slike flak. Tror den er mulig å laste det for tungt, fikk beskjed om å ikke fylle mere enn et visst nivå når jeg hadde en slik. Men tror løsningen er for kostbar hvis volumet er veldig stort.
ITW
   #25
 299     H-Fest     0
Er max ca 7m3 på ett slikt flak for at dem skal klare å løfte det opp igjen.
Da jeg kjøpte min lastebil var det akkurat på grunn av ett slikt regnestykke, jeg regnet på kostnaden ved å leie dumperkasse, kjøpe 3,5 tonns henger og en lastebil for å frakte vekk.

Leie dumperkasse kom på ca 40.000 for min mengde masse som skulle vekk, men største minuset var at jeg da kun fikk 1 lass pr virkedag om dem hadde tid å hente den.

Tilhenger gikk jeg bort fra kjapt pga mengde og slitasje på bil, og for å ikke snakke om tid det ville tatt.

Endte på å kjøpe en liten veteran lastebil som kostet ca 45.000 ferdig med skilt på veien, koster ikke mange kronene å eie ettersom det er veteran, får ca 5m3 pr lass, og Terex'n klarer akkurat laste den fra flatmark.
Lastebilen kan sikkert selges for mer nå ettersom jeg kjøpte den uten Eu godkjenning og jeg har fått fraktet alle massen jeg skulle vekk.
  (trådstarter)
   #26
 55     0
Det var lurt. Jeg ønsker bare ikke å kjøpe meg et eventuelt problem. Må kunne mekke litt hvis man har en sånn.
Jeg har en liten civic 1,4 uten hengerfeste, og en Avensis diesel som går på siste året. Synes det er greit å ha en ekstra arbeidsbil, og clutchen tåler sånne lass greit. Får sikkert kjøpt en Avensis til ca 20 000kr. Jeg har dårlig plass her hjemme. Hvis bare graveren og utstyret får stå i fred der jeg skal grave så skal det gå greit.
   #27
 5 111     Sørnorge     0
Veteranbiler er veldig nyttige som arbeidsbiler, i alle størrelser. Klarer man å finne et eksemplar som ikke sliter med rust er det ikke så mye kompliserte ting som kan gå galt på dem. Man kan også omregistrere til svarte (anleggs) skilter om man bare trenger å kjøre lokalt. Da TROR jeg man slipper eu-kontroll.
Førerkort blir bare dyrere og dyrere. En eller annen gang trenger man det likevel, så egentlig bare å ta alt med en gang. Min C og D ble tatt for 20år siden. Kostet tilsammen 9000. Har hatt nytte av dem under 10 ganger på disse årene, men de har likevel betalt seg inn.

Enda en mulighet, hvis massene er nogen lunde rene, er å annonsere at det gis bort mot avhenting. Da trenger du bare å samle det i hauger, litt sortert.

  (trådstarter)
   #28
 55     0
Takk for tipset.
I utgangspunktet kan jeg kjøre bil+henger= Max 3500 kg
Men kan også kjøre lett lastebil opptil 7500 kg brutto.
Da kan det være smart å kjøpe en sånn veteran lastebil.
Kommer nok til å annonsere massen gies bort også.
Hvis jeg skal levere massen så er min erfaring at det gjelder å slite minst på bilen / clutchen. Å levere privat kan fort lukte clutch. Jeg holder på med det samme her i Østfold , men i mindre målestokk. Vi har et slakere landskap. Det kan være utfordringer med bratte bakker. Alt må sjekkes først.