Når man gjør jobben selv får man en person man kan stole noenlunde bra på, man får en forutsigbar mangel på fagkunnskap som i mange tilfeller i stor grad kan kompenseres ved finlesing av bruksanvisninger, søking og spørring på ByggeBolig og så videre, man har god kontroll på når man dukker opp, og man får en person med et genuint ønske om å gjøre jobben så bra som mulig. Diskusjoner med seg selv om hvorvidt jobben er gjort bra eller ikke er kjapt unnagjort. Man pleier ikke å skylde på andre når man har gjort jobben selv. Prisnivået er svært behagelig.
Når man får jobben gjort av et profesjonelt firma risikerer man å ha liten kontroll over hvilke personer som faktisk gjør jobben. Kanskje er det svært velkvalifiserte folk, eller kanskje får man en person i tenårene, uten avlagt endelig eksamen på videregående skole. Kanskje er hovedgrunnen til at personen er i faget av hun eller han ikke kom inn på studieretningen personen egentlig ønsket. Man har liten kontroll over når vedkommende dukker opp, hvilket språk vedkommende snakker, og om personen i det hele tatt er interessert i å gjøre en bra jobb. En grunn til at personen jobber i firmaet kan være at personen er villig til å jobbe for lav lønn. Hvis jobben viser seg å bli dårlig gjort vil firmaet ha all grunn i verden til å skylde på andre personer, dårlige materialer, global oppvarming, kosmisk bakgrunnsstråling eller egentlig hva som helst. Hvis kontrakten er basert på fast pris vil personen ofte ha et press på seg for å avslutte jobben så fort som mulig. Prisnivået er vanligvis høyt.
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
ALTSÅ, her er det klinkende klart ut i fra bildene (og med den forutsetningen jeg tar/forstår fra deg - at firmaet er godkjent og har ansvarsrett, osv) at dette er en jobb som ikke holder mål!
Fliser kan legges fra det perfekte, til det (her:) mer forferdelige! Og generelt videre:
En jobb av en faglært skal en kunne annta er både fagmessig/teknisk og byggmessig/estetisk bra utført. Dette tiltross, en hver håndtverker vil ha sine styrker og svakheter, men på det fagmessige/tekniske er det lite spillerom - her forventes det at en følger normer, standarder og lover i noen tilfeller (om ikke annet er avklart eller tillat.) Det vil på ingen måte si at en skal godta dårlig, eller (her:) utrolig dårlig arbeid.
Når det estetiske faktisk begynner å bære preg av å være av en så dårlig art at selv det fagmessige kan stilles spørsmål ved (her er det holdbarheten til badet, med lapping av fliser, membran, osv...) så er grensen overskredet...
Når en i tillegg har flere andre håndtverkmessige svakheter, og en blir besvart med bløff og fant, når en først får kontakt - da må en ta grep.
Det første du gjør er å kaste håndtverkeren ut av "sitt bad" i ditt hus, hvis han nekter deg tilgang. Jeg antar han ikke har skrevet husleiekontrakt på badet (litt flåsete, men beklager...)
Du bør deretter snarest dokumentere hele prosessen: Hva er avtalt på forhånd, hvilke avtaler er endret underveis, hvem du har forsøkt å ringe og når, hvem som har sagt hva og når, hvem har gjort hva og når, når arbeide er utført og av hvem, osv. Deretter tar du bilder så det holder i alle vinkler og med god oversikt, samt detaljbilder. Du tar også kontakt med takstmann (som aller helst har bakgrunn i bad/våtrom) (Du passer også på at denne ikke kjenner firma/personer som du har engasjert, for veien er kort for kameraderi!).
Du betaler ikke flere regninger før saken er avklart.
Nå skal jeg ikke si det sikkert (men er ganske sikker) at denne lærlingen (til å begynne med ikke faglært!) hadde ingenting på ditt bad å gjøre uten tilsyn av faglært Videre kan jo du absolutt be om en attestert kopi av hans fagbrev, jeg vil jo påstå at det hadde vert interessant å ta kontakt med studiestedet for å drøfte litt læreplaner...
Her står du sterkt, la oss håpe firmaet du har leid inn har gjort århundrets brøler her, legger seg flat og tar opp igjen jobben der det glapp, det tror jeg var tidlig i prosessen... (personlig hadde jeg sansynligvis ikke godtatt dette... om jeg ikke hadde sett arbeidet og dokumentasjon på det underliggende arbeidet og var fornød med det utifra det fagmessige.)
GÅ for all del ikke i fellen ved å godta lavere pris, eller godta at du slipper å betale noe ekstra - fordi de påstår at "...bla, bla, bla, det ville blitt dyrere enn det som var avtalt...", osv...
Om det ikke løser seg er veien kort til, konflikråd (om du kan hevde ett tap (kostnader), eller mer sansynlig videre i rettssystemet, hvorpå jeg antar du har innboforsikring som dekker store deler av kostnadene her. I denne delen av prosessen trenger du den dokumentasjonen du har laget deg. Du skal imidlertid IKKE begynne å rive bad for å lage nytt, før du har snakket med din advokat som kan gi deg de råde du trenger her.
Firmaet har rett til å rette feil og mangler, men loven sier ikke at de kan kreve det umiddelbart! Tvert imot kan du holde ham tilbake fra retting:
"Selv om forbrukeren ikke krever det, kan tjenesteyteren rette mangel når det kan skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg arbeidet." (Her har du mange gode grunne spør du meg...)
I mellomtiden kan du altså med 100% rettighet stoppe arbeidet og låse døren, til du har avklart om dette faktisk er eneste manglene med badet.
Jeg tror nok personlig jeg hadde vurdert å gått mot en heving av avtalen, pga det en kaller "vesentlig forfeiling".
Hvis flise legger snakker norsk, så kan en ta en prat om hva som er gode og dårlige løsninger for det aktuelle badet. Det ser en med litt erfaring før han starter på arbeidet. En uerfaren kan starte på løsninger som ikke vil se fint ut i virkeligheten, uansett hvor dyktig flise legger er. Ikke sikkert selger vet hvorfor en starter og avslutter med flisen er viktig. At smale remser framhever unøyaktigheter.En kan spør hva gjør fliselegger i hjørner og sluk for å høre om anvisning følges. Liker ikke at utførende ikke kan si hva produsent anbefaler. (eller har kompetanse til å lese den norske bruksanvisningen som står på produktet). Enig med karsten beate. En bedrift er gjerne interessert i å sette den med minst mulig kompetanse på en jobb for da blir fortjeneste maksimert.Press på hurtighet, medfører at membran under flis mange ganger blir tynn som et sigarett papir. En som lager eget bad legger gjerne 3 feite lag med gummi på gulv og bruker en uke bare på membran arbeidet...En profesjonell kan finne på å legge bare et løvtynt lag som tørker og er klart til flise legging neste dag...
Har da utarbeidet et (jævlig langt) reklamasjonsbrev der alle punkter er henvist til lov om håndverkertjenester. Skriver også at entrepenør får 7 dagers frist til å komme med et skriftlig svar om de ønsker å rette feilene for egen regning, der vi også bemerker at forbruker har også rett til å motsette seg retting hvis forbruker har særlig grunn til dette.
Dritten er at vi har ikke noe hjem for øyeblikket da vi kun har 1 fungerende bad i huset, og det er dette under oppussing. Vurderer nå sterk til å leie inn bobil/hotellrom, som vi holder entrepenør erstatningspliktig for. Skriver i reklamasjonsbrevet at entrepenørs passivitet vil føre til økte omkostnader for dem, bl.a at de kan bli erstatningspliktige for utgifter vi har fått i forhold til forsinkelsene.
Takstmann stikker hodet innom i dag, så da får vi se hva som skjer fremover!
Liten oppdatering i situasjonen: Takstmann har nå vært innom og sett på arbeidet som har blitt gjort så langt. Han mener dette er langt ifra greit, og han skulle sjekke dette nærmere med en som har lang erfaring innen reklamasjoner.
Likevel skal de få fortsette på badet som planlagt.
Da vi pusset opp huset, installerte vi en dass i kjelleren, dusjet litt i campingvogna, og lånte også badet hos naboen. Det viktigste nå, er at du ikke godtar noen kjappe løsninger som viser seg å fungere dårlig.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det viktigste nå, er at du ikke godtar noen kjappe løsninger som viser seg å fungere dårlig.
...og jeg gjentar meg selv også; - ikke godta avkortninger, eller innbetalinger, etc. Gå nå en runde med andre fagfolk/takstmann OG ta en runde med deg selv når de har uttalt seg. INGEN, kjappe beslutninger...
Og jeg mistenkte det takstmannen ser ut til å bekrefte, dette er så dårlig at det kan stilles spørsmål om det er fagmessig utført... (Godt at takstmanenn virker til å ta jobben seriøst ved å sjekke opp ting videre.)
Huff, dette så overhodet ikke bra ut. Jeg hadde aldri akseptert en slik standard for en rehab. gjort av "proffer". For guds skyld, betal ikke en krone mer enn du har gjort. Informèr om at du vil bestride et inkassokrav da tjenesten ikke er levert verken ihht. avtale eller bransjenorm. Holder du tilbake betalingen er det DU som sitter med overtaket, og får du et inkassokrav bestrider du det bare umiddelbart, så får vedkommende enten ordne opp/bli enig med deg om fratrekk, evt fremme et sivilt krav (og utifra bildene du har lagt ut er vel det noe som uansett vil falle i din favør Firmanavn please?
Signatur
Oppussings-amatør med bakgrunn fra vedlikehold, drift og eiendomsforvaltning i borettslag. Pusser opp 3-etasjes hus fra 1987. Glad i MacGyver-tape. Ekstremt skeptisk til byråkratiets begrensninger av selvbyggere, og er blottet for respekt for tulleregler.
Fy søren så glad jeg er for all hjelp vi har fått! Tusen hjertelig takk, alle og enhver. Vi har sendt et reklamasjonsbrev til gjeldende firma, med diverse krav og beskjed om at vederlag blir holdt tilbake. Takstmann ordner rapport i dette øyeblikk.
Helt enig at slik skal en ikke akseptere av et profesjonelt firma med ansvarsrett. Vi akter ikke betale for det resultatet vi har fått. Slik jeg ser det har dette firmaet utnyttet seg av muligheten å sette ufaglært til å utføre arbeidet, i god tro om at vi er dum og aksepterer resultatet. Vi er meget unge, noe som sier meg at firmaet har gått i god tro om at vi ikke går videre med saken. Men nå har de møtt betongveggen her, for jeg gir meg IKKE!!
Firmaet har fått en svarfrist på 3 dager - og inntil da er det om å gjort å holde seg kald og dusje i bobilen.
Når man får jobben gjort av et profesjonelt firma risikerer man å ha liten kontroll over hvilke personer som faktisk gjør jobben. Kanskje er det svært velkvalifiserte folk, eller kanskje får man en person i tenårene, uten avlagt endelig eksamen på videregående skole. Kanskje er hovedgrunnen til at personen er i faget av hun eller han ikke kom inn på studieretningen personen egentlig ønsket. Man har liten kontroll over når vedkommende dukker opp, hvilket språk vedkommende snakker, og om personen i det hele tatt er interessert i å gjøre en bra jobb. En grunn til at personen jobber i firmaet kan være at personen er villig til å jobbe for lav lønn. Hvis jobben viser seg å bli dårlig gjort vil firmaet ha all grunn i verden til å skylde på andre personer, dårlige materialer, global oppvarming, kosmisk bakgrunnsstråling eller egentlig hva som helst. Hvis kontrakten er basert på fast pris vil personen ofte ha et press på seg for å avslutte jobben så fort som mulig. Prisnivået er vanligvis høyt.
Fliser kan legges fra det perfekte, til det (her:) mer forferdelige! Og generelt videre:
En jobb av en faglært skal en kunne annta er både fagmessig/teknisk og byggmessig/estetisk bra utført. Dette tiltross, en hver håndtverker vil ha sine styrker og svakheter, men på det fagmessige/tekniske er det lite spillerom - her forventes det at en følger normer, standarder og lover i noen tilfeller (om ikke annet er avklart eller tillat.) Det vil på ingen måte si at en skal godta dårlig, eller (her:) utrolig dårlig arbeid.
Når det estetiske faktisk begynner å bære preg av å være av en så dårlig art at selv det fagmessige kan stilles spørsmål ved (her er det holdbarheten til badet, med lapping av fliser, membran, osv...) så er grensen overskredet...
Når en i tillegg har flere andre håndtverkmessige svakheter, og en blir besvart med bløff og fant, når en først får kontakt - da må en ta grep.
Det første du gjør er å kaste håndtverkeren ut av "sitt bad" i ditt hus, hvis han nekter deg tilgang. Jeg antar han ikke har skrevet husleiekontrakt på badet (litt flåsete, men beklager...)
Du bør deretter snarest dokumentere hele prosessen: Hva er avtalt på forhånd, hvilke avtaler er endret underveis, hvem du har forsøkt å ringe og når, hvem som har sagt hva og når, hvem har gjort hva og når, når arbeide er utført og av hvem, osv. Deretter tar du bilder så det holder i alle vinkler og med god oversikt, samt detaljbilder. Du tar også kontakt med takstmann (som aller helst har bakgrunn i bad/våtrom) (Du passer også på at denne ikke kjenner firma/personer som du har engasjert, for veien er kort for kameraderi!).
Du betaler ikke flere regninger før saken er avklart.
Nå skal jeg ikke si det sikkert (men er ganske sikker) at denne lærlingen (til å begynne med ikke faglært!) hadde ingenting på ditt bad å gjøre uten tilsyn av faglært Videre kan jo du absolutt be om en attestert kopi av hans fagbrev, jeg vil jo påstå at det hadde vert interessant å ta kontakt med studiestedet for å drøfte litt læreplaner...
Her står du sterkt, la oss håpe firmaet du har leid inn har gjort århundrets brøler her, legger seg flat og tar opp igjen jobben der det glapp, det tror jeg var tidlig i prosessen... (personlig hadde jeg sansynligvis ikke godtatt dette... om jeg ikke hadde sett arbeidet og dokumentasjon på det underliggende arbeidet og var fornød med det utifra det fagmessige.)
GÅ for all del ikke i fellen ved å godta lavere pris, eller godta at du slipper å betale noe ekstra - fordi de påstår at "...bla, bla, bla, det ville blitt dyrere enn det som var avtalt...", osv...
Om det ikke løser seg er veien kort til, konflikråd (om du kan hevde ett tap (kostnader), eller mer sansynlig videre i rettssystemet, hvorpå jeg antar du har innboforsikring som dekker store deler av kostnadene her. I denne delen av prosessen trenger du den dokumentasjonen du har laget deg. Du skal imidlertid IKKE begynne å rive bad for å lage nytt, før du har snakket med din advokat som kan gi deg de råde du trenger her.
Firmaet har rett til å rette feil og mangler, men loven sier ikke at de kan kreve det umiddelbart! Tvert imot kan du holde ham tilbake fra retting:
"Selv om forbrukeren ikke krever det, kan tjenesteyteren rette mangel når det kan skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren, og forbrukeren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg arbeidet." (Her har du mange gode grunne spør du meg...)
I mellomtiden kan du altså med 100% rettighet stoppe arbeidet og låse døren, til du har avklart om dette faktisk er eneste manglene med badet.
Jeg tror nok personlig jeg hadde vurdert å gått mot en heving av avtalen, pga det en kaller "vesentlig forfeiling".
Jeg anbefaler deg å lese "Lov om håndverkertjenester for forbrukere"; den finner du her:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-63
Lykke til!
Har da utarbeidet et (jævlig langt) reklamasjonsbrev der alle punkter er henvist til lov om håndverkertjenester. Skriver også at entrepenør får 7 dagers frist til å komme med et skriftlig svar om de ønsker å rette feilene for egen regning, der vi også bemerker at forbruker har også rett til å motsette seg retting hvis forbruker har særlig grunn til dette.
Dritten er at vi har ikke noe hjem for øyeblikket da vi kun har 1 fungerende bad i huset, og det er dette under oppussing. Vurderer nå sterk til å leie inn bobil/hotellrom, som vi holder entrepenør erstatningspliktig for. Skriver i reklamasjonsbrevet at entrepenørs passivitet vil føre til økte omkostnader for dem, bl.a at de kan bli erstatningspliktige for utgifter vi har fått i forhold til forsinkelsene.
Takstmann stikker hodet innom i dag, så da får vi se hva som skjer fremover!
ER UENDENDELIG takknemlig for alle svar her!!!!
Takstmann har nå vært innom og sett på arbeidet som har blitt gjort så langt. Han mener dette er langt ifra greit, og han skulle sjekke dette nærmere med en som har lang erfaring innen reklamasjoner.
Likevel skal de få fortsette på badet som planlagt.
Det viktigste nå, er at du ikke godtar noen kjappe løsninger som viser seg å fungere dårlig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
...og jeg gjentar meg selv også; - ikke godta avkortninger, eller innbetalinger, etc.
Gå nå en runde med andre fagfolk/takstmann OG ta en runde med deg selv når de har uttalt seg. INGEN, kjappe beslutninger...
Og jeg mistenkte det takstmannen ser ut til å bekrefte, dette er så dårlig at det kan stilles spørsmål om det er fagmessig utført... (Godt at takstmanenn virker til å ta jobben seriøst ved å sjekke opp ting videre.)
Bit tenna sammen...
For guds skyld, betal ikke en krone mer enn du har gjort. Informèr om at du vil bestride et inkassokrav da tjenesten ikke er levert verken ihht. avtale eller bransjenorm. Holder du tilbake betalingen er det DU som sitter med overtaket, og får du et inkassokrav bestrider du det bare umiddelbart, så får vedkommende enten ordne opp/bli enig med deg om fratrekk, evt fremme et sivilt krav (og utifra bildene du har lagt ut er vel det noe som uansett vil falle i din favør
Firmanavn please?
Pusser opp 3-etasjes hus fra 1987. Glad i MacGyver-tape. Ekstremt skeptisk til byråkratiets begrensninger av selvbyggere, og er blottet for respekt for tulleregler.
Vi har sendt et reklamasjonsbrev til gjeldende firma, med diverse krav og beskjed om at vederlag blir holdt tilbake. Takstmann ordner rapport i dette øyeblikk.
Helt enig at slik skal en ikke akseptere av et profesjonelt firma med ansvarsrett. Vi akter ikke betale for det resultatet vi har fått. Slik jeg ser det har dette firmaet utnyttet seg av muligheten å sette ufaglært til å utføre arbeidet, i god tro om at vi er dum og aksepterer resultatet. Vi er meget unge, noe som sier meg at firmaet har gått i god tro om at vi ikke går videre med saken. Men nå har de møtt betongveggen her, for jeg gir meg IKKE!!
Firmaet har fått en svarfrist på 3 dager - og inntil da er det om å gjort å holde seg kald og dusje i bobilen.