#111
 3,840     Haugesund     0
For å ta det enkleste først :)

Rørlegger/obs/byggvarehus selger lenger slanger, så dette er ikke et problem.

Stifthull i lister: Dette bruker du akrylmasse fra f. eks  (29,90) å retter opp. Kosearbeid dette ;D

Sparkling: Er dette pusset? Det er vanlig å måtte sparkle/pusse et par ganger. Men hvis du har bedt om malingsklar gang, skal den være det.

Hakk i parkett: Her finnes det vokspinner (søk etter hakk i parkett el. her inne) med farge mer lik din parkett. Jeg hadde ikke giddet belaste han med det. Det kan lett gå ut over andre mer alvorlige ting (sluken...)

Faktura: Betal ut en del, slik at det omtvistede (som hans9001 nevner) blir holdt tilbake. Men avtal dette med byggmester.

Tror nok ikke du vil kunne belaste byggmester med takstutgifter. Det er du på eget initiativ, som kjøper denne tjenesten, ikke byggmester...

Synes det begynner å bli en noe konflikteskalerende rådgivning her inne nå, dette er ikke heldig i denne situasjonen. Da det fort kan komme til en "full stopp".

Som andre i andre tråder sier, velg krigen du vil føre, ikke kjemp på alle fronter. La pirket passere, og konsentrer deg om farene, f. eks hvis sluken er utett.
Det er hva jeg ville gjort. Det er ingeting i prosjektet som er verdt å risikere helsa på.
Signatur

   #112
 489     Oslo     0
Sitat

Nå er han veldig ivrig på at jeg skal betale - så fort som mulig! Og han vil sende faktura med én gang. Men jeg/vi vente på døren til et speilskap (som hadde mange stygge flekker), og det kommer ikke før 5. mai. Jeg vil igrunnen vente til alt er ferdig før jeg betaler.
Og dessuten - man lar da kunden få i hvert fall 14 dager til å betale.
Hvis ikke annet er avtalt er fristen en måned etter faktura er sendt.


Loven om håndverkertjenester m.m for forbrukerere § 37 første ledd:
Følger ikke betalingstiden av avtalen skal forbrukeren betale når tjenesteyteren krever det etter at tjenesten er utført.
Har tjenesteyter satt en frist på f.eks 10 dager skal det betales etter 10 dager.


§ 23. Rett til å holde betalingen tilbake.
Forbrukeren kan holde så mye av betalingen at det sikrer forbrukerens krav som følge av mangelen.

Sparkle og male er det som regel maler som tar seg av. Er det ikke avtalt arbeider utenfor badet, eller at de skal sparkle og male ville jeg nok ikke forvente at de gjør det.

Og så enda mer: Jeg er nødt til å la vaskemaskinen stå den veien den gjør - for vanninntaket (slangen) er for kort til å snu vaskemaskinen slik at den står med bakdelen mot venstre vegg. Slik jeg egentlig ville ha det. Jeg burde husket å si det, kan man innvende, men hvorfor var det ingen som spurte - eller bare la opp rør etc slik at jeg kunne ha den begge veier. Det siste ville jo vært det enkleste - og beste?
Jeg kan bare ikke huske å spørre/be om alt på forhånd. Det er de som er fagfolkene. Og de burde også vite litt om kundebehandling.


Som regel så har håndverkeren en jobb/oppgave å utføre, er det ikke fremmet spesielle ønsker som f.eks hvilken vei vaskemaskin skal stå så har ikke det så mye med at de er fagfolk eller ikke. Siden du har vist hvordan du vil ha det hele tiden er dette noe du burde husket på å fortelle. Folk vet som regel hvordan de vil ha det og informerer som regel om det, kan være derfor du ikke har blitt spurt. Kan være litt enig i at de kunne spurt deg, men de kan ikke huske på alt de heller. Som regel så har de nok å tenke på så ville ikke forvente at de tenker på hvilken vei du vil ha vaskemaskinen. Går det ikke ann å få en lengre slange, eller skjøte den som er når det er slangen til vanninntaket?

Du skriver han brukte spikerpistol til karmene, mener du listene til døren? Isåfall er det ikke noe galt i å bruke dykkertpistol.

Parketten kan fikses. Hva mener du med at dette ikke går ann? Kan tolke det på flere måter, at det ikke går ann å være uheldig å lage hakk i parketten. Eller han ikke greier å gjøre noe med det og det må spesialister til for å gjøre det?      

Hadde vært lettere å uttale seg hvis man så anbudet da dette har blitt avtalen.

Har du foreslått å vannteste gulvet? Dette er riktignok en ting som skal gjøres etter membran er lagt, før man begynner med fliser etc. Ut ifra bildene holder det i første omgang å ta området rundt sluket. Ut ifra bildene å bedømme vil man fort se om slukmansjett er riktig da.  
Signatur
   #113
 168     Trondheim     0
Enig med Taz angående "småtingene". Dette lar seg ordne. Konsentrer deg heller om det viktige slik som sluket. Og tenk på helsa. Noen ganger er det greiere å bare akseptere det slik det er, det er tross alt bare et bad.

Likevel, mitt inntrykk er jo at håndverkerne nekter å vedkjenne seg feil vedr. slukmansjett. For å få dette konstatert kan du engasjere takstmann (du må opplyse håndverkerne om det). Dersom taktsmann hevder at utførelsen er feil så kan du kreve dette utlegget tilbakebetalt av håndverker (jfr. Håndverkertjenesteloven). Husk at her hevder håndverkeren hele tiden at arbeidet er utført korrekt. Du påpeker mangler, men de fortsetter å avvise at det er en mangel. En takstmann vil i dette tilfelle være en uavhengig tredjepart som kan fjerne tvil om utførelsen.

Å trekke inn en takstmann trenger ikke bety at saken skal eskaleres til en konflikt. Men det er tydelig at du ikke er fornøyd og ønsker ting annerledes eller bekreftet/avkreftet (ellers ikke alle disse innleggene?). Man kan enten la være, eller alternativt så er mitt beste råd (som gjentatt mange ganger) først få inn i en takstmann for vurdering og så bestem deg derfra hva du vil.

Er alt tilsynelatende ok så kan du slappe av med det istedenfor å leve med usikkerheten. Uansett, basert på tilgjengelig informasjon så har du god grunn til å stille spørsmål ved utførelsen (bl.a. slukmansjett) og det er legitimt, uansett om ting viser seg å være korrekt utført.

Er det feil med utførelsen så kan man heller samrå med håndverkere hvordan man kan komme fram til en akseptabel løsning. Det vil være rart om de ikke ønsker dette dersom mangler blir bekreftet.

På generelt grunnlag, så anbefaler jeg likevel at NBI og BVN brukes som støtte. Alle parter er best tjent med at arbeidet utføres korrekt første gang.

  (trådstarter)
   #114
 129     Oslo     0
Joda taz, jeg er forsåvidt enig med deg. Det er sluket som er det viktigste - og det er det jeg må finne ut av om er tett.

Det er bare det at jeg er nødt til å leie inn håndverkere til å gjøre disse andre tingene. Skal klare å tette spikerhullene Smile - men resten er ting jeg må leie inn folk til.
Og jeg bare spør - fordi jeg lurer på hva det er vanlig at man har krav på - eller hva praksis er når andre gjør tilsvarende arbeid.

Det er blitt så mange ting underveis som er blitt slurvet med. Hele tiden. Helt fra jeg ba om at gulvet skulle ha helling etter våtromsnormen - og ikke fikk det - til nå med montering av baderomsinventar.
Det er ikke akkurat gjort etter beste evne det heller. Og det er ikke fordi jeg er pirkete. En skuff her er så skjevt skrudd sammen at nedre del av treverket treffer godt nedpå skapdøren under, slik at treverket på skuffen og døra gnis sammen.
Slikt er unødvendig. Og jeg greier ikke å fikse sånt selv.

Jeg må også leie inn rørlegger til å sette inn ny, lengre slange.

Sparkling og pussing av veggen tror jeg ikke at jeg greier å få til heller. Trodde de skulle bygge veggen ferdig, jeg.. Om de mente noe annet, så ville jeg forventet at de opplyste om det - men det er kanskje bare innsiden av badet som gjelder?

Jeg har bare lyst til å lufte en annen ting. Jeg har på følelsen av at det er blitt litt sånn "mange kokker, mye søl" - og en dårlig ledelse av arbeidet.

Uten å spørre meg, kastet de blandebatteriet til badekaret mitt. "Det er vanlig å kaste gamle blandebatterier", svarte byggmester til det.
Det var faktisk ikke gammelt. Det så like pent og nytt ut som de man kan kjøpe i dag - og jeg synes i hvert fall de kunne ha spurt meg først.
Men greit nok. Og jeg sa at det orker jeg ikke å krangle om.
Fordi: Jeg lekte også med tanken om å kjøpe et nytt badekar, dvs. et boblekar (fordi sønnen min har ønsket seg det). Ville se hva det kostet først.

Må skyte inn at grunnen til at jeg pusset opp badet, er at jeg hadde et tilbakeslag her nettopp, og det ble oversvømmelse og vannskade både på toalett og vegg inn til kjøkken + inn under kjøkkengulvet. Heldigvis dekkes dette av forsikring.

Men jeg hadde ikke planlagt å pusse opp. Jeg ringte dette firmaet (fordi jeg har brukt de før til snekkerarbeid, og alltid vært veldig fornøyd!) De var veldig ivrige på å begynne arbeidet - og jeg sa at ok, det er greit - jeg finner vel ut av hvordan jeg vil ha det underveis - mtp fliser og innredning.

Jeg fikk en katalog av byggmester - for å plukke ut ting til badet (sjekket jo litt på nettet også) - men jeg fant et boblebadekar i katalogen - som var akkurat like stort som det gamle badekaret. Så spurte jeg byggmester og rørlegger + han snekkeren som var her og gjorde det meste av arbeidet - om dette karet kunne passe. "Da er dere sikre på det" - sa jeg. JA, sa de alle sammen.

Det som er skjedd nå, er at de ikke har satt på endeplaten (hva heter det?). Det burde være plass til den, all den gang de oppgitte målene på karet går godt inn mellom veggene.
Men jeg ser jo hvorfor: Rørlegger har ikke justert vannuttaket. Rørene skulle vært lagt ut ved langsiden av karet. Jeg kan ikke skjønne hvordan det kan/kunne gjøres - men jeg husker han sa at jeg kunne får rørene ut der (på siden) - og jeg husker det veldig godt fordi han først ville selge meg ett av "sine egne" kar.. Wink - det vil jo de fleste rørleggere.
Jeg burde vel ha fulgt med på arbeidet selv. Men når jeg sier fra til rørlegger - og han sier ok - dette passer. Så burde jeg kunne legge det i hans hender, for å si det sånn.

Nå trenger jeg ikke endeplaten "for syns skyld" - selvfølgelig. Men det som skjer nå - når jeg lener meg over karet for å vaske det - så sitter jo ikke platen/forstykket (?) fast på den ene siden (der det skulle festes sammen med sidestykket (antar jeg). Det gir etter, og gynger. Karet er såpass bredt at jeg ikke kan unngå å komme borti denne platen foran. Og den er vel kun festet med borelås!(?) - eller er det også noen skruer? Kan det være noen fare for at denne etter hvert løsner? - det er det jeg nå er redd for.

Men det er selvfølgelig først og fremst sluket jeg er opptatt av. Og det er det jeg får konsentrere meg om.

Takk for alle innspill - vil veldig gjerne høre deres meninger. Både om dere er enige i ting - eller om det er noe dere er uenige i. Alt er like viktig! Smile
   #115
 76     0
Ok.. Det handler jo om å ta avgjørelser, så jeg vil slenge ut noen forslag og vurderinger..

Småting
Hakk i gulv - er de ansvarlig for, og fikser de det ikke kan du trekke fra på betaling.
Sparkle/male vegg - Prøv deg på at du forsto dette som inkludert, nekter de får du bare få andre til å gjøre det.
Badekar - Vanskelig å forstå helt problemet uten å se bilder. Hvis det er en visuell eller funskjonell mangel, som i at frontpanelet blir vaklete, bør de fikse det. Ellers kan du klage i ettertid.
Skjeve skuffer - Har de ikke klart å montere riktig ett nytt baderomsmøbel? Krev det fikset, eller du kan kreve dette senere. TA BILDER før de fikser dette. Det kan hende du trenger dokumentasjon på all udugelighet senere Smile
Bryterpanel - Krev flisen skiftet. Gjør de det, så fint. Nekter de og argumenterer med at det er urimelig, så kan du si at du vil kreve prisavslag for dette.
Vaskemaskin - Be dem skifte til lengre slanger. Forhåpentligvis kan du slippe unna med å betale for disse delene, men får gratis arbeid.

Potensielt alvorlige mangler
1. Gulvmembran/sluk
2. Utilstrekkelig membran på gipsvegg
3. Flislegging direkte på gips-papp
4. Konstruksjon/tykkelse på gips-vegg

Av disse er vel punkt 2-4 noe som kanskje ikke vil gi noen praktisk problem, men de er alvorlige med tanke på at det er meget dyrt å rette på. Men membran ved gulv/sluk er vel noe du uansett bør bekrefte. Jeg er fortsatt litt usikker på om det har vært konkludert noe i forhold til byggforskriftene om punkt 2 og 3 er feil eller ikke?

Fiksing av membran rundt sluk
..kan også være en vanskelig sak å rette på. Hvis du ikke ser enden på smøremembranen rundt hele sirkelen, så kan man ikke bare smøre på ekstra, siden du ikke får full kontakt, men må begynne å bryte opp flislim. Dette kan også være umulig, da du ikke klarer dette uten å samtidig dra med deg smøremembranen. Det finnes ingen metode for å skjøte smøremembran. Må fliser opp og smøremembranen er direkte under flislimet så må hele gulvet tas opp og kanskje vegger også. Dette kan jo andre bekrefte som har mer fagkunnskap (?)  Derfor vil jeg anbefale å la dette være som det er nå, og eventuelt få en takstmann til å vurdere det senere, isteden for at de skal lage en humbug-fiks som gjør at det senere er umulig å dokumentere/vurdere om det er ok eller ikke. De har sagt det er ok, så la det være og behold "beviset". Kanskje er det ok, eller ikke, men det finner du ut av, eventuelt takstmann.

Takstmann
Men jeg tror jeg ville ha ventet litt med takstmann. Det han kan finne ut nå kan han like enkelt finne ut om en måned eller to. Før du får inn en takstmann burde du gjerne ha en formening om hva du kan akseptere av videre handling, i forhold til din helse-situasjon.

Jeg vil tro at hvis takstmann vurderer membran-bruk på vegg rundt vaskemaskin, og flislegging direkte på gips-pappen, så kan dette potensielt gi deg rett til å få alt revet og gjenoppført.

Du kan sikkert også få en takstmann til KUN å vurdere sluket, og dermed utsette muligheten for å klage på andre ting.

Eventuelle reperasjoner:
Hvis det er realistisk tvil i om firmaet har evne til å faktisk utføre tilfredstillende arbeide, så kan resultat bli at du får mulighet til å velge andre til å utføre reperasjoner. Men slike avgjørelser må sikkert gjennom forbrukerrådet og kanskje advokat. Men i ditt tilfelle er det slurvet på så mange ting, at jeg tror det er muligheter for dette.

Bad eller helse, utsette vurderingene?
Forstår veldig godt dilemmaet du har her. Badet og helsa, disse to kræsjer jo i prinsipp totalt. Det er ett litt vanskelig for meg/oss å anbefale hva du skal gjøre her, men vi er vel alle enig i at helsa er viktigst.  Men det er jo bare du som har påkjenningen og kan vurdere dette godt nok. Men jeg tror det tidspunktet som er nå, rett før de er i ferd med å komme seg ut, typisk er det mest ekstreme, når du tenker på alle ting på en gang, fordi du føler du må bestemme om du skal "godkjenne eller ikke". Men det er de som velger når de anser arbeidet som ferdig. Og du behøver ikke å akseptere om ting er ok på dette tidspunktet, du kan gjøre slike vurderinger i etterkant. Og så kreve ekstra arbeid eller prisavslag. Men for deg å vurdere alt nå før de forsvinner er nærmest umulig.

Jeg tror derfor du vil ha veldig godt av noen uker å la ting roe seg ned og synke inn, før du vurderer/bestemmer deg for hva du skal gjøre videre.

Derfor tror jeg det beste du kan gjøre nå er å kjøpe deg litt tid på betalingen.

Betaling
Jeg ville anbefalt å be om 30 dagers betalingsfrist. Først bare si at det er jo helt normalt at det må være det. Og hvis ikke det går, krev det med begrunnelse i at du ønsker å få en vurdering av tredje-part. Aksepterer de det har du litt tid å tenke på. Og kan vurdere om du vil ta inn en takstmann. Krever de umiddelbar betaling kan du fortsatt la være å betale, og begrunne det med at du ønsker vurdering av tredjepart.

Jeg synes hvertfall at inntil du selv har fått bekreftet tilstanden på sluket, bør du ikke betale noe. Men som sagt, ikke la dem tukle med det sluket, bare vent på spesifikasjonen på membran og mansjett.

Redigert:
La til noen småting på toppen. Men jeg vil anbefale å konstrere deg om de småtingene nå, og så la dem komme seg ut.  La alle de alvorlige problemene med sluket osv vente til senere.
   #116
 489     Oslo     0
Vil anbefale deg å konsentrere deg om det som er viktigst. Sluket bør du ta tak i, resten av småting kan vente. Skal du ikke ta i bruk badet(sluket)kan det vente. Å få vekk "små detaljer/uviktige" ting først vil fortsatt gjøre at du sitter igjen med sluket, som du sannsynligvis ikke greier å skyve bort fra tankene. Blir ikke mindre sliten av å ha det hengende over deg lengre enn nødvendig.

For å få en tredjeparts vurdering trenger du ikke tilkalle en takstmann i første omgang. Det er noen firmaer som kan bidra med hvordan du skal gå frem videre, vurdere arbeidene etc. Fungerer mer som en nøytral tredjepart som prøver å finne frem til en løsning der de f.eks kommer med forslag til løsning som begge parter kan leve med.

Derfor vil jeg anbefale å la dette være som det er nå, og eventuelt få en takstmann til å vurdere det senere, isteden for at de skal lage en humbug-fiks som gjør at det senere er umulig å dokumentere/vurdere om det er ok eller ikke. De har sagt det er ok, så la det være og behold "beviset". Kanskje er det ok, eller ikke, men det finner du ut av, eventuelt takstmann.


Finn ut om det er i orden, deretter tar du en avgjørelse på hva som skal skje. "Humbug-fiks" vil avsløre seg selv relativt kjapt, men kan da allerede ha ført til skader. Å bruke det uten å gjøre noe vil føre til skader ennå kjappere hvis det utført feil! Siden du er klar over situasjonen vil du kunne få problem i forhold til erstatning etc. om du tar det i bruk for så å få det sjekket om et par mnd.
Signatur
   #117
 168     Trondheim     0
Jeg synes det høres veldig fornuftig ut det Bretddog sier her. Må likevel tilføye at jeg er enig med hermanbore angående sluk. Dette er viktig da en lekkasje faktisk kan medføre store skader...

  (trådstarter)
   #118
 129     Oslo     0
Tusen takk igjen - alle sammen :)

Dette er jo blitt rene "føljetongen" (les: farsen) Kan vel snart skrive en bok om alt som har gått galt her. Småtingene er det selvfølgelig ikke farlig med - men det er blitt så mye slurv etter hvert at det blir mye å rette opp i - til sammen.

Hermanbore: Jeg mener selvfølgelig at alle kan gjøre feil - og jeg sier ikke noe på at noen lager et hakk i parketten, så lenge de utbedrer skaden. Jeg vet det finnes folk som driver spesifikt med dette. Dette firmaet jeg bruker nå la nemlig gulv hos en bekjent av meg, og da det viste seg at det fliste seg opp et par steder, skaffet de en mann som kom og fikset skaden. Det ble veldig pent gjort (har selv sett det). Og jeg regnet faktisk med at de ville ta kontakt med denne spesialisten denne gangen også. Men så bare "kladdet" byggmester oppi ett eller annet "leverposteiaktig" i stedet. Det virker faktisk som det er fugemasse, for det er litt gummiaktig. Og det går ikke an. Virkelig ganske frekt, det må jeg ha lov til å si.

Veldig fin oversikt du laget, bretdog :)
Jeg skal sette meg ned og skrive ned alt som har skjedd underveis her. Med de potensielt alvorlige manglene for seg - og de mindre alvorlige for seg.

Jeg har igrunnen bestemt meg for at jeg kommer til å leie inn en takstmann. (Men først prøver jeg med en rørlegger, min venninnes mann - om han vil - evt. en annen - for å få en vurdering av sluket)
Det viktigste er å finne ut av om sluket er riktig/lovlig eller ikke. Men jeg vil kanskje også innhente en vurdering av hele badet. Jeg er nødt til å gjøre det, for jeg bare vite (i hvert fall ang. sluk). Og jeg har heller ikke lyst til å betale for et bad som evt. ikke er lovlig.

Det sier jo noe faktisk, at byggmester ikke var villig til å gi meg en bekreftelse på at badet er satt opp etter TEK/REN. Mulig sluket er ok..? Men jeg har i hvert fall en sterk følelse av at resten av badet er satt opp med et minimum av membran på vegger (og gulv?). Men det er vel vanskelig å finne ut av. Jeg har tatt en del bilder, men hadde jeg visst i start- og mellomfasen hva jeg vet nå, skulle jeg dokumentert enda bedre. Nå må kanskje fliser fjernes for å se hva som er bak. Og det er ikke så smart, skjønner jeg.

Jeg har snakket med byggmester i dag. Han jobbet her helt til kl. 21 i går kveld - og har drøyt en times reisevei hjem. Likevel hadde han allerede rukket å sende ut faktura til meg i går(!) Er det mulig liksom ???
Men jeg støttet meg til info fra hans (1000 takk!! Wink ) - og sa at jeg ikke ville ha noen faktura før alt arbeidet var ferdig utført (det skulle bare mangle, vel..! Baderomsmøbel mangler jo en speildør, som først kommer om en ukes tid) Og så sa jeg at - fordi vi ikke har avtalt noen tid for når jeg skal betale, så har jeg en måneds frist. Han var ikke fornøyd med det, men da sa jeg at da må jeg vel ringe Forbrukerrådet.. og da ble han litt spakere, og det ble en pause, og så sa han at jeg vel fikk ta noen dager..

Jeg har bare ett bad, og derfor er det allerede tatt i bruk. Ja, så jeg må ta tak med én gang. Kan ikke risikere en evt. lekkasje..Jeg har jo også bare en måned på meg mht å evt. betale.

Flott at dere skriver så lange og informative innlegg, med mange gode råd. Skal gå igjennom alt igjen - og det er mulig det er noe jeg skulle ha svart på/kommentert. Det kommer etter hvert.. :)

En ting jeg lurer på om er ok: I går kveld fortalte byggmester at han tror at rørlegger har koblet røret som går ut fra badekar direkte ut i "det store røret" - og ikke via sluk. Det er vel sikkert helt greit (regner med at det er gjort slik, siden byggm. tok det opp) - men jeg skal innrømme at jeg etter hvert er blitt skeptisk til løsninger som kanskje ikke er helt vanlige. Eller er dette helt normalt - og vanlig. Noen som vet hvorfor man velger en slik løsning? Jeg kan jo spørre rørlegger om dette også.
  (trådstarter)
   #119
 129     Oslo     0
Må kommentere enda en ting til. Denne gangen når det gjelder belysning. For jeg har lest her på forumet at man anbefaler 1 spott pr. m2. Og i hvert fall ikke mer. Heller mindre.
Jeg ble anbefalt å få satt opp 7 spotter - og badet mitt er 5,3 m2. Og i tillegg er det 4 spotter i baderomsmøbelet.

Heldigvis er det installert dimmer. Jeg hadde ærlig talt ikke trengt så sterkt lys der inne - når de står på for fullt selvfølgelig.

Jeg gidder/orker ikke klage over dette, men hadde bare lyst til å fortelle. Synes rådet jeg fikk kanskje ikke var det beste, men elektriker ville vel tjene noen ekstra kroner..
   #120
 4,110     Akershus (Follo)     0
Det er kjekt å ha "vaskelys". Og til vanlig dimmer du ned, så varer pærene lenger.

Du trenger det kanskje ikke i dag, men vent å se om noen år, da trenger du mer lys.
Det blir vrient å legge inn mer lys senere, spesiellt i et bad.


Signatur