Et samlet forum ser ut til å mene at timeprisen må opp og at deler skal selges uten fortjeneste. Det vil tydeligvis løse alle verdens problemer.
Man glemmer nok to ting: 1) Et samlet forum mener allerede at håndverkertjenester er for dyrt, at alle håndverkere er millionærer og bor i flotte slott og håper at markedet snart skal flomme over av billige portugisiske håndverkere som kan bo og leve i en slum utenfor byene og jobbe gratis mot restemat i bytte. 2) Om delpris 1 går opp og delpris 2 går ned så blir sluttsummen, den summen man faktisk skal betale, like høy (ca). Det virker altså som at det er langt viktigere hvordan en sluttsum er bygget opp enn hva sluttsummen faktisk er. Det er jo litt spesielt,, særlig når sluttsummen uansett er for høy...
1), Snakk for deg selv, jeg har kun argumentert for at uansett prisnivå, så bør man betale for det man faktisk kjøper, nemlig timer. Prisnivået er egentlig en irrelevant sak i denne sammenhegen, spørsmål er hvordan pengene skal hentes inn.
2) Jeg snakker ikke om summen per del, men om deler vs arbeid, jeg ønsker ikke å subsidiere timepriser med latterlige delpriser. Det argumenteres stadig for at kunden vet veldig lite, men i denne sammenheng forutsetts plutselig en fullt opplyst kunde. La meg fortelle en historie fra virkeligheten:
Naive meg skal bestille mitt første elektrikeroppdrag i egen leilighet. Jobben har noe uklart omfang, så den egner seg ikke for fastpris. Jeg får anbefalt et stort og velrenomert elektrikerfirma. Jeg forhører meg om timepris, og bestiller arbeidet (timeprisen er lavere enn jeg hadde forventet). (arbeidt blir relativt lite godt utført, men det anser jeg som en tilfeldighet). Når regningen kommer så er det lagt til timeprisen en rate for servicebil, i tillegg er prisene på utstyr svært høye, jeg sjekker, og de ligger 2-3 ganger høyere enn hva jeg kan få de for. Hva er resultatet? Naive meg føler meg lurt, jeg føler firmaet har gjort jobben på andre vilkår enn jeg ble forespeilet. Jeg oppfatter med ett bransjen som lite profesjonell. Er det virkelig noe bedriftene er tjent med? Jeg tror ikke det, ærlige priser er greit for kundene å forholde seg til.
Dei har avkasting på aksjekapitalen på 3500% og eit driftsresultat på ca. 10% av omsetning. 10% margin på varer? Nei, dei må minst ha 100% margin for å klara 10% resultat. Dei har ca 45% av kostander på matriell og 45% lønnskostander og 10% andre kostnader. Eg tipper 75% av resultat fra matrielle og 25% fra utførelse.
Dei er 8 i adminstrasjonen, og tipper 15-20 montører, så gjennomsnittlig faktureringsgrad er vel ikkje over 75%.
Eg synes 3,5 mill i resultat i eit slikt firma er bra, svært bra.
10% er bransjestandard, og ingenting å skrive hjem om. Hvor pengene genereres er vel uinteressant, iom at begge deler følger av det andre og at det er summen i bunnen man lever av?
Det er jo en litt rar påstand at påslaget er høyt fordi du finner samme varen i nettbutikker til en lavere pris. Nettbutikkprisen sier jo ingen verdens ting om innkjøpsbetingelsene, og heller ingenting om kostnadene håndverkerbedriften har ved å måtte drifte varelageret sitt. Det du kommer med er ren synsing og løse antagelser.
Jeg er overbevist om at påslaget i håndverkerbransjen er latterlig lite sammenlignet med de aller fleste andre bransjer.
Ta for deg ti elektrikerbedrifter og ti rørleggerbedrifter og så på tallene. Du finner ingen oversvtrømmende lønnsomhet noe sted. Bransjenormalen er 10% margin. I de fleste andre bransjer regnes det som knapper og glansbilder...
Her var det mye rart. Du ønsker tydeligvis ikke å sette deg inn i det jeg skriver. Det er ikke fortjenesten til håndverksbedriften jeg snakker om. Det har jeg skrevet tidligere. Poenget til meg og andre er at det er en uting at fortjenesten skjules bak høye materiellpriser uten at kunden har mulighet til å avdekke dette. Å sammenligne med f.eks butikker blir feil. De har varesalg som forretning. Samtidig er det fritt å bestemme hvilken butikk man vil handle hos.
Og en håndverker har salg som en del av sin forretning, i tillegg til tjenester. Mange har jo til og med et eget utsalg, altså en butikk... Så hvor er forskjellen? Den finnes ikke.
Du tror den finnes fordi noen nettbutikker selger noe av det samme for en lavere pris, og da antar du at håndverkeren svindler deg med digre påslag. Ikke kjenner du innkjøpsprisen. Ikke kjenner du lagerkostnaden. Ikke kjenner du det faktiske påslaget.
Isfall bør de helt slutte med salg av deler, for da driver de ekstremt ineffektivt. Jeg kan som privatperson realtivt lett få deler til under halve prisen enn det elektrikere skal ha for eksakt samme del. Det er vanvittige påslag det er snakk om. Jeg leier ikke en elektriker for å bruke vedkommende som butikk, jeg leier en elektriker for å bruke en ekspert til å utføre arbeid.
Det er jo et hjelpeløst argument du kommer med.
Hva vet du om elektrikerens innkjøpsbetingelser? Ingenting Hva vet du om elektrikerens lagerkostnader? Husleie? Svinn? Kapitalkostnad? Tap? Ingenting Hva vet du om den faktiske påslagsprosenten? Ingenting
Du antar noe fordi du finner nettbutikker som selger samme vare til en lavere pris. Det beviser faktisk ikke at elektrikeren har påslag i det hele tatt, ref ovenstående.
Oppfordringen kan gjelde deg også; finn tallene for en el-bedrift som tjener så vannvittig mye penger som dette vannvittige påslaget må generere.
Og en håndverker har salg som en del av sin forretning, i tillegg til tjenester. Mange har jo til og med et eget utsalg, altså en butikk... Så hvor er forskjellen? Den finnes ikke.
Du tror den finnes fordi noen nettbutikker selger noe av det samme for en lavere pris, og da antar du at håndverkeren svindler deg med digre påslag. Ikke kjenner du innkjøpsprisen. Ikke kjenner du lagerkostnaden. Ikke kjenner du det faktiske påslaget.
Da sitter vi igjen med synsing og antagelser...
Forskjellen er følgende: mange håndverkere lar deg ikke kjøpe utstyr selv. Man får ikke kjøpt rene håndverkstjenester, noe som er det de aller fleste ønsker seg fra en håndverker. Man kan komme med mange antakeliser basert på det man vet. Feks er det lite sannsynlig at en elektrikers kostnad med ett produkt er nevneverdig større enn kostnad, pluss fortjeneste til en nettbutikk. Når da prisen til kunde ligger 2-3 ganger over det, så viser det at 10% ikke representerer virkeligheten overhodet.
Isfall bør de helt slutte med salg av deler, for da driver de ekstremt ineffektivt. Jeg kan som privatperson realtivt lett få deler til under halve prisen enn det elektrikere skal ha for eksakt samme del. Det er vanvittige påslag det er snakk om. Jeg leier ikke en elektriker for å bruke vedkommende som butikk, jeg leier en elektriker for å bruke en ekspert til å utføre arbeid.
Det er jo et hjelpeløst argument du kommer med.
Hva vet du om elektrikerens innkjøpsbetingelser? Ingenting Hva vet du om elektrikerens lagerkostnader? Husleie? Svinn? Kapitalkostnad? Tap? Ingenting Hva vet du om den faktiske påslagsprosenten? Ingenting
Du antar noe fordi du finner nettbutikker som selger samme vare til en lavere pris. Det beviser faktisk ikke at elektrikeren har påslag i det hele tatt, ref ovenstående.
Oppfordringen kan gjelde deg også; finn tallene for en el-bedrift som tjener så vannvittig mye penger som dette vannvittige påslaget må generere.
Som nevnt i mitt innlegg over, sålenge man antar ett minimum av kompetanse hos bedriften, så vet man ganske mye. Jeg antar de fleste firmaer ihvertfall har en viss peiling på effektiv forretningsdrift. Eller står du her i full alvor og påstår at elektrikeres kostnader er dobbelt så store som utsalgspris til kunde fra en nettbutikk? Og hvem har sagt at de har en vanvittig inntjening som bedrift? Poenget er den vanvittige prisingen på deler. Jeg kan selge en sikring for 5000 kroner, og fortsatt ikke ha en høy inntjening som bedrift.
Det er argumentet ditt som er hjelpeløst, fordi du later som bedrifter lever i en helt frittstående sfære fra hverandre, der den enes kostnader ikke har noen sammenheng med den andres. Noe som selvfølgelig ikke er tilfellet.
Det som er klinkende klart er: Innkjøpsbetingelsene til håndverkere er bedre enn dei privatpersoner får pga større volum. (og eg har jobba ein del år for ei elektrobedrift). har dei høgare prisar kan dei jo handle hos nettbutikken? Når utsalgsprisen er 100%-800% høgare enn nettbutikkens pris er påslaget minst dette. Påslaget i ein vanleg butikk er/var rundt 22%: ref: http://www.ssb.no/emner/10/90/rapp_9937/rapp_9937.pdf
Og en håndverker har salg som en del av sin forretning, i tillegg til tjenester. Mange har jo til og med et eget utsalg, altså en butikk... Så hvor er forskjellen? Den finnes ikke.
Du tror den finnes fordi noen nettbutikker selger noe av det samme for en lavere pris, og da antar du at håndverkeren svindler deg med digre påslag. Ikke kjenner du innkjøpsprisen. Ikke kjenner du lagerkostnaden. Ikke kjenner du det faktiske påslaget.
Da sitter vi igjen med synsing og antagelser...
Jeg skjønner du er engasjert, men det bør ikke frita deg fra å lese det vi skriver. Poenget er at håndverkeren kobler salg av materiell med selve jobben. Når materiell utgjør en vesentlig del av regningen og fortjenesten på dette ikke kommer frem forledes kunden til å tro at det er timeprisen som utgjør det vesentlige av håndverkerens inntjening. At du beskylder alle som ikke er enige med deg for å ikke vite hva de snakker om er en håpløs argumentasjonsteknikk som viser at du er gått tom for argumenter.
Det ingen her ser er at, den store avansen ligger hos grossist, ikke hos selger. Jeg skal scanne av en faktura, hvor jeg med 53% avslag, fortsatt har betalt mer for Elko RS1091 PT db stikk 2x16+j. Hos grossist, enn jeg kunne kjøpt det for hos elektroimportøren. Må bare dekke til litt.
Signatur
Det er en utrolig hukommelse enkelte mennesker har, de er i stand til ord for ord å gjenta hva en annen aldri har sagt !
1), Snakk for deg selv, jeg har kun argumentert for at uansett prisnivå, så bør man betale for det man faktisk kjøper, nemlig timer. Prisnivået er egentlig en irrelevant sak i denne sammenhegen, spørsmål er hvordan pengene skal hentes inn.
2) Jeg snakker ikke om summen per del, men om deler vs arbeid, jeg ønsker ikke å subsidiere timepriser med latterlige delpriser. Det argumenteres stadig for at kunden vet veldig lite, men i denne sammenheng forutsetts plutselig en fullt opplyst kunde. La meg fortelle en historie fra virkeligheten:
Naive meg skal bestille mitt første elektrikeroppdrag i egen leilighet. Jobben har noe uklart omfang, så den egner seg ikke for fastpris. Jeg får anbefalt et stort og velrenomert elektrikerfirma. Jeg forhører meg om timepris, og bestiller arbeidet (timeprisen er lavere enn jeg hadde forventet). (arbeidt blir relativt lite godt utført, men det anser jeg som en tilfeldighet). Når regningen kommer så er det lagt til timeprisen en rate for servicebil, i tillegg er prisene på utstyr svært høye, jeg sjekker, og de ligger 2-3 ganger høyere enn hva jeg kan få de for. Hva er resultatet? Naive meg føler meg lurt, jeg føler firmaet har gjort jobben på andre vilkår enn jeg ble forespeilet. Jeg oppfatter med ett bransjen som lite profesjonell. Er det virkelig noe bedriftene er tjent med? Jeg tror ikke det, ærlige priser er greit for kundene å forholde seg til.
10% er bransjestandard, og ingenting å skrive hjem om.
Hvor pengene genereres er vel uinteressant, iom at begge deler følger av det andre og at det er summen i bunnen man lever av?
Her er et representativt utvalg:
http://www.proff.no/bransjes%C3%B8k?q=elektroentrepren%C3%B8rer&x=32&y=27
Finner ingen gullgruver...
Så hvor er forskjellen? Den finnes ikke.
Du tror den finnes fordi noen nettbutikker selger noe av det samme for en lavere pris, og da antar du at håndverkeren svindler deg med digre påslag.
Ikke kjenner du innkjøpsprisen. Ikke kjenner du lagerkostnaden. Ikke kjenner du det faktiske påslaget.
Da sitter vi igjen med synsing og antagelser...
Det er jo et hjelpeløst argument du kommer med.
Hva vet du om elektrikerens innkjøpsbetingelser? Ingenting
Hva vet du om elektrikerens lagerkostnader? Husleie? Svinn? Kapitalkostnad? Tap? Ingenting
Hva vet du om den faktiske påslagsprosenten? Ingenting
Du antar noe fordi du finner nettbutikker som selger samme vare til en lavere pris. Det beviser faktisk ikke at elektrikeren har påslag i det hele tatt, ref ovenstående.
Oppfordringen kan gjelde deg også; finn tallene for en el-bedrift som tjener så vannvittig mye penger som dette vannvittige påslaget må generere.
Forskjellen er følgende: mange håndverkere lar deg ikke kjøpe utstyr selv. Man får ikke kjøpt rene håndverkstjenester, noe som er det de aller fleste ønsker seg fra en håndverker. Man kan komme med mange antakeliser basert på det man vet. Feks er det lite sannsynlig at en elektrikers kostnad med ett produkt er nevneverdig større enn kostnad, pluss fortjeneste til en nettbutikk. Når da prisen til kunde ligger 2-3 ganger over det, så viser det at 10% ikke representerer virkeligheten overhodet.
Som nevnt i mitt innlegg over, sålenge man antar ett minimum av kompetanse hos bedriften, så vet man ganske mye. Jeg antar de fleste firmaer ihvertfall har en viss peiling på effektiv forretningsdrift. Eller står du her i full alvor og påstår at elektrikeres kostnader er dobbelt så store som utsalgspris til kunde fra en nettbutikk? Og hvem har sagt at de har en vanvittig inntjening som bedrift? Poenget er den vanvittige prisingen på deler. Jeg kan selge en sikring for 5000 kroner, og fortsatt ikke ha en høy inntjening som bedrift.
Det er argumentet ditt som er hjelpeløst, fordi du later som bedrifter lever i en helt frittstående sfære fra hverandre, der den enes kostnader ikke har noen sammenheng med den andres. Noe som selvfølgelig ikke er tilfellet.
Innkjøpsbetingelsene til håndverkere er bedre enn dei privatpersoner får pga større volum. (og eg har jobba ein del år for ei elektrobedrift). har dei høgare prisar kan dei jo handle hos nettbutikken?
Når utsalgsprisen er 100%-800% høgare enn nettbutikkens pris er påslaget minst dette.
Påslaget i ein vanleg butikk er/var rundt 22%: ref: http://www.ssb.no/emner/10/90/rapp_9937/rapp_9937.pdf
Jeg skal scanne av en faktura, hvor jeg med 53% avslag, fortsatt har betalt mer for Elko RS1091 PT db stikk 2x16+j.
Hos grossist, enn jeg kunne kjøpt det for hos elektroimportøren. Må bare dekke til litt.