Dette er jo en vesentlig forskjell fra "vanlig" pris. Dersom de har gitt uttrykk for at flisene har bortimot lik pris er dette svindel. Handlet dere etter faktura eller kontant? Dersom det er etter faktura og dere ikke fikk denne etter at flisene var kommet på veggen mener nå jeg dere har en sterk sak. Men jeg er ingen ekspert på dette.
Skjønner ikke helt hvordan man skal få dokumentert dette "ord - mot - ord" - tilfellet her.
Utad vil det jo virke som at kunden ikke ønsker å betale for varene, all den tid de allerede er montert på veggen, og at påstanden om "vanlig" pris dermed vil være et forsøk på å slippe unna.
Man har et ansvar som kunde også, selv om dette selvsagt er en utrivelig situasjon å havne i. Å handle ivei uten pristilbud/kostnadsoverslag er neppe det smarteste man gjør... Å stole på en selger er kanskje heller ikke så høyt opp på denm listen...
En måte å løse det på er jo å få et godt avslag i prisen. Selger taper ikke, kunden blir noe mer fornøyd. Men jeg mener det er latterlig av selger å ikke si ifra når forskjellen er så stor.
Man kan si hva man vil om etikk og moral, men saken din er umulig å få noe ut av gjennom rettsvesen. Du vil hevde at det ble opplyst om en annen pris, selger vil hevde at han ikke husker hva som ble sagt. Derimot er det klart at du var i butikken og burde ha sjekket prisen.
Det beste du kan håpe på er at selger føler seg skyldig, men tror det blir vanskelig å få noe ut av dette.
Vi var hos en flisebutikk ca.3 gangar for å velge ut flisar til bada. En av dei første gangane spurte vi etter priser, fekk beskjed om at det var liten forskjell mellom flisane og at vi burde velge utifrå det vi likte og ikke pris. Noke vi var enig i. Vi sa etterkvart at vi ville ha ein anne flis på dusjveggen. selgar viste oss noe fliser med et litt anna design og sa at dei ville passe bra sidan det var dei same flisane som vi hadde valgt til golvet. Vi rekna med at dei sikkert var LITT dyrare, men ikke at det var snakk om ein slik pris når vi i tillegg vart anbefalt desse. Når det er eit så stort avvik i pris burde ikke selgar opplyst dette? Flispris, 400kr + mva pr flis, altså ikke pr kvd. Så dette er ikke akurat en flis for den "vanlige mannen" i gata. Hva er opplysningsplikt til selger når dette er en flis med kvd pris på 3500? Altså 20.000 til en dusjvegg 2,40x2.... Er dette bare vår skyld?
Dette har sikkert blitt gjort, men jeg må bare nevne det. Det er spurt en gang ekstra og ikke fått bare på en mail eller lignende. Virker jo mistenkelig som en skrivefeil en eller annen plass - lagt på en null ekstra ?
Med en gang jeg fikk regningen, så ringte jeg til selger, han var da usikker på pris å skulle sjekke det, fekk da svar pr mail:
"Prisen er nok riktig. Dette er veldig dyre fliser, og det var kjedelig at dere ikkje hadde fått opplyst om denne prisen. Da jeg tok imot bestillinga, vart det ikkje spurt etter pris. Siden dere hadde snakka med fleire av oss her i butikken, regna eg med at dere hadde fått prisen tidlegere. Men som jeg sa til flislegger, så vil vi korrigere prisen til 400,- eks mva pr stk, sidan det har vore uklarhet om prisen."
Klart det at vi skulle fått komplett pris før vi bestilte. Forstår så mye. Men nå var vi på flisbutikken 3 ganger, siste gang valgte vi ut alt av fliser, mulig det gikk litt fort i svingene ja. Men ærlig talt, som selger hadde jeg opplyst om at dette var svindyre fliser, og spurt om vi var klar over prisen. Men har vel ikke å mye å slå i bordet med.
Tror ikke du kommer veldig langt med dette. Personelig vil jeg si at det er begges feil 50/50 Selger burde vært flinkere til å opplyse, men kjøper burde også orientert seg bedre. ;)
Ta det som en lærepenge og nyt vær eneste dusj du tar.... ;D
Ps: Alt som ser rå kult ut, kan du banne på at koster skjorta..
Som sagt så kan det brukes imot dere at dere selv ikke sjekket prisen og at dere var der flere ganger, MEN det er et så stort misforhold mellom normal pris og det flisene kostet at jeg synes det er selger som bør sjekke at det er akkurat denne flisen til den dyre prisen som er den dere skulle ha. Den koster jo nesten 10 ganger mer enn en vanlig flis.
Dersom dere ikke har betalt synes jeg dere skal ta saken med forbrukermyndighetene. Jeg er usikker på hvor god sak dere har, men jeg synes selger har en opplysningsplikt de ikke har overholdt her. Den beste løsningen vil nok være å komme fram til en løsning om betydeligreduksjon av prisen på flisene.
Lykke til
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Men som jeg sa til flislegger, så vil vi korrigere prisen til 400,- eks mva pr stk, sidan det har vore uklarhet om prisen."
Klart det at vi skulle fått komplett pris før vi bestilte. Forstår så mye. Men nå var vi på flisbutikken 3 ganger, siste gang valgte vi ut alt av fliser, mulig det gikk litt fort i svingene ja. Men ærlig talt, som selger hadde jeg opplyst om at dette var svindyre fliser, og spurt om vi var klar over prisen. Men har vel ikke å mye å slå i bordet med.
Er flisene kjøpt via flislegger? Man kan uansett ikke forvente at en som mottar bestilling skal reagere på prisen. Blir som om selgeren hos Mercedes skal spørre "...er du sikker på at du vil ha så dyr bil..." ;) Men vedkommende som sa at fliser stort sett koster det samme burde Dere diskutere litt med :-\
Utad vil det jo virke som at kunden ikke ønsker å betale for varene, all den tid de allerede er montert på veggen, og at påstanden om "vanlig" pris dermed vil være et forsøk på å slippe unna.
Man har et ansvar som kunde også, selv om dette selvsagt er en utrivelig situasjon å havne i. Å handle ivei uten pristilbud/kostnadsoverslag er neppe det smarteste man gjør... Å stole på en selger er kanskje heller ikke så høyt opp på denm listen...
Det beste du kan håpe på er at selger føler seg skyldig, men tror det blir vanskelig å få noe ut av dette.
Dette har sikkert blitt gjort, men jeg må bare nevne det. Det er spurt en gang ekstra og ikke fått bare på en mail eller lignende. Virker jo mistenkelig som en skrivefeil en eller annen plass - lagt på en null ekstra ?
"Prisen er nok riktig. Dette er veldig dyre fliser, og det var kjedelig at dere ikkje hadde fått opplyst om denne prisen.
Da jeg tok imot bestillinga, vart det ikkje spurt etter pris. Siden dere hadde snakka med fleire av oss her i butikken, regna eg med at dere hadde fått prisen tidlegere.
Men som jeg sa til flislegger, så vil vi korrigere prisen til 400,- eks mva pr stk, sidan det har vore uklarhet om prisen."
Klart det at vi skulle fått komplett pris før vi bestilte. Forstår så mye. Men nå var vi på flisbutikken 3 ganger, siste gang valgte vi ut alt av fliser, mulig det gikk litt fort i svingene ja. Men ærlig talt, som selger hadde jeg opplyst om at dette var svindyre fliser, og spurt om vi var klar over prisen. Men har vel ikke å mye å slå i bordet med.
Ta det som en lærepenge og nyt vær eneste dusj du tar.... ;D
Ps: Alt som ser rå kult ut, kan du banne på at koster skjorta..
Dersom dere ikke har betalt synes jeg dere skal ta saken med forbrukermyndighetene. Jeg er usikker på hvor god sak dere har, men jeg synes selger har en opplysningsplikt de ikke har overholdt her. Den beste løsningen vil nok være å komme fram til en løsning om betydeligreduksjon av prisen på flisene.
Lykke til
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.
Er flisene kjøpt via flislegger?
Man kan uansett ikke forvente at en som mottar bestilling skal reagere på prisen.
Blir som om selgeren hos Mercedes skal spørre "...er du sikker på at du vil ha så dyr bil..." ;)
Men vedkommende som sa at fliser stort sett koster det samme burde Dere diskutere litt med :-\