#21
 22,342     Akershus     0

1) Vipp produkter har vært "på moten" i 50 år og vil være det de neste 50år. Kvalitet, funksjonalitet og enkel design går aldri av moten. Dassbørstene du kjøper på Nille gikk av moten for 10 år siden (allerede før du kjøpe den)...
For å kverulere litt. Vipp gikk avmoten for minst 50 år siden, og har rukket å bli en tidløs klassiker. (Det er mye fine greier som ble laget på 30 tallet. (Bauhaus osv))

Dassbørsten fra Nille er vel designet av en økonom med brevkurs plasstøping.

   #22
 806     0
Uten merkelappen med "Vipp" er det ikke mange som ville valgt akkurat disse produktene.

Om det ikke er mer kjent og spesielt enn at det må ha navnet sitt på det for å selge er det bare oppskrytt.

Feks PH lampen Kongle, der trengs det ikke noe "merkelapp" for å selge siden enhver med et visst habitus vet hvilken lampe det er. Men så er det en litt annen prisklasse enn nips til et par tusenlapper.
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 5,112     Troms     0
Kan informere om at dassbørsten vi kjøpte på Nille på gjestebadet knakk tvert av. Men i disse sparetider så koster en ny børste 10,- på tikronersmarked og bruk og kast er flotte greier?

Vipp dobørste knekker ikke. Gjør den det så bruker du den til å slå nabokatta med, og det er ikke normal bruk  Wink Når dobørsten i tillegg er som et smykke på badet er den verdt mye mer enn de 1500,- de skal ha for den.

Kjennere ser med en gang at det er en Vipp som står der.

På visning i et hus gir det meg et mye mer solid inntrykk om interiør, pynt osv er gjennomført. Jeg tenker da naturlig at eierne er mennesker med sans for kvalitet og orden, samt har et eieforhold til huset sitt slik at ting er ikke overlatt til tilfeldighetene.

Et hus hvor det meste bærer preg av Nille, Europris og andre wannabe designartikler fra Ikea gir tvertom et helt motsatt inntrykk av husselgerne. Min første tanke er da: Hva annet har de spart på? Hvilke andre snarveier har de tatt når de skryter av egne oppussingsprosjekter i huset når det bare oser av billig på interiøret?

Men på den annen side: Huset kan tvert om være råttent om det er aldri så mye milliardærer som bor der, da hjelper det lite om det henger en Van Gogh på veggen og badet er pyntet med Vipp i hodet og ræva...hahaha! Derfor: Takstmann må med.

Så litt om merker. Det er faktisk ikke en sjel her oppe som vet hva Festool er for noe, enda mindre Protool  Smile Så når jeg bruker den på dugnader og slikt så hever ingen øyebrynet engang da de alle tror det er jallamerke kjøpt på Clas Ohlsson  :)
Men for meg som bruker det så vet jeg at samme hva jeg kjøper hos Festool/Protool så får jeg spitzenklasse og kvalitet som holder i maaange år. Skulle jeg kjøpt noe for å vise frem og skryte måtte det blitt den feiteste Dewalten fordi alle vet hva Dewalt er for noe og alle tror jo det er spitzenklasse.... :D

Vipp er for kjennere av kvalitet og design og som vet å verdsette dette. Jeg trodde aldri jeg skulle si dette, men er vel på vei til å bli en skikkelig merkehore med et snevert gangsyn hvor kun det beste er godt nok. Får jeg ikke det beste så kan jeg likegodt la være. Derfor må vårt innkjøp av dobørster, såpedispensere, holdere osv planlegges og man må spare.... i mellomtiden har vi kjøpt Nille/REma/Europris jalla og det irriterer meg litt mer for hver dag.  Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 5,112     Troms     0

Uten merkelappen med "Vipp" er det ikke mange som ville valgt akkurat disse produktene.

Om det ikke er mer kjent og spesielt enn at det må ha navnet sitt på det for å selge er det bare oppskrytt.

Feks PH lampen Kongle, der trengs det ikke noe "merkelapp" for å selge siden enhver med et visst habitus vet hvilken lampe det er. Men så er det en litt annen prisklasse enn nips til et par tusenlapper.


Det er da ikke så rart, Vipp er et navn jeg forbinder med kvalitet og tidløs design.
Poul Henningsen sine designlampe trenger heller ikke videre presentasjon fordi han har et navn som gir cred. Igjen, ingen hadde vel gidda betalt mange tusen for hans produkter hadde han ikke vært kjent og hadde et navn?

Stolen Barcelona er også et likt eksempel, jeg klarer ikke se forskjellen på en orginal Barca stol og en etterlikning som selges for 7-8000,- på Bohus?

Her er forøvrig en blog hvor jeg finner det helt naturlig å montere en slik lampe og andre designperler. Tipper du ikke finner at hovedleverandøren er Nille/Europris/Rema her nei.
http://funkisvilla.blogspot.com/2009/11/ph-kongle-in-action_17.html
Signatur
   #26
 806     0


Bourdieu kaller dette for habitus, dvs at du lærer de "rette kodene" gjennom oppveksten.

Nå er vel ikke jeg overvettes glad i hverken Nille, Europris eller Rema. Rema har bidratt sterkt til å ødelegge norsk matkultur og vi er i ferd med å bli et folk som spiser bare billig smaksløs hurtigmat.
Rema har vel ikke engang ferskvaredisk, hurra.
Europris og Nille er stort sett bare lavkvalitet, men jeg må akseptere at jeg en gang fikk et par strøper kjøpt på Nille som var meget gode.
Men det var vel høydepunktet av hva den butikkkjeden har levert.

Folk må gjerne kjøpe Vipp av diverse begrunnelser. Kvalitet, liker utseendet på det, liker å vise at en har råd, det var det en fant når en skulle handle inn etc etc.

Men at Vipp satt inn i et helt plain norsk bad sammen med billige kjedekraner, glassfiber badekar, billigste standardleveranse toalett og fliser fra "flisekjeden billigbrask" signaliserer hverken god økonomi eller god smak tror jeg virker mot sin hensikt.  Tror jeg like gjerne viser at "dette var det jeg hadde råd til"

Det blir som å henge en reproduksjon av Sand sine Pingvinbilder mellom to to  anerkjente kunstnere, noe som vil få en som har et noe mer utviklet forhold til kunst til å vri seg i margen.

Bourdieu skriver om menneskers "habitus" og hvor feil det blir om en forsøker gi inntrykk av å tilhøre et annet habitus enn hva man egentlig gjør.
Signatur
   #27
 2,172     Oslo     0
Neimen folkens da, dette pratet om logo osv er jo bare tull  ::)
Les historien om Vipp før dere uttaler dere!

Dette er ikke noe design-pjatt som er stellt i stand for å tjene penger.
Dette er en søt historie som en enkel mann som laget "verdens beste søppelspann".
Ikke noe mer - ikke noe mindre.

Designet er tidløst, enkelt - men like vel karakteristisk.
Funksjonaliteten er upåklagelig og i perfekt samspill med designet.

Vipp er dyrt - det kan alle være enig i (tror jeg) - men dyrt er et relativt begrep.
Vipp er ikke bruk og kast  dette er varig kvalitet.
Vipp har et enkelt design - går aldri av moten.

Logo: Produktet har hatt en enkel logo på fremsiden siden 1939 - hvorfor endre på dette?

Frisører og tannleger har foretrukket Vipp i over 70år. Min tannlege har en Vipp som ble produsert i 1976 - funksjonaliteten er helt perfekt og overflaten er fortsatt som ny...kan man si dette som alle "bruk og kast" produktene Vipp konkurerer med? Vi snakker om en søppelbøtte som er brukt daglig i snart 35år.

At Vipp nå utøker sortimentet med diverse nye produkter synes jeg er fint, moro at dette fortsatt er en familiebedrift. Skulle ønske vi hadde mange liknende historier fra vårt eget land...

   #28
 806     0
Og dersom dette da glir inn i en "stil" i boligen hvor det er tydelig at kvalitet og eksklusivitet er verdsatte egenskaper, og etter min mening egentlig bare da, kan innredningen bli et meget stilfult uttrykk som gjør boligen til en del av eierne.

For meg handler det om helhetsinntrykk  og ikke ett og annet løsrevet element som bryter med konteksten.

Signatur
  (trådstarter)
   #29
 5,112     Troms     0
Helt enig Naff, det er helheten som gir inntrykket, ikke løsreipa ting her og der. Kvalitet og eksklusivitet bør gå igjen i huset. Belysning er jo som kjent en viktig del av interiøret, på lik linje med møblement.

Vipp design uttrykker noe i denne stilen som hever inntrykket såfremt øvrige detaljer står i stil.

Trappa i huset er vel i så måte kanskje det aller viktigste møbelet og der hvor man ikke bør spare inn pengene. Men dessverre så gjør de aller fleste akkurat dette og da kan det aldri bli bra samme hvor mye Vipp du koster på deg. Stilen må være gjennomført og ikke nødvendigvis praktisk.

Jeg holder derfor fast på å ikke inngå kompromisser. Enten skal man ha det gjennomført, eller så lar man det vær og vente til bedre tider.

Kirderf: Jeg skulle mer enn gjerne hatt din 48x198 terassedekke, dessverre så tenkte jeg ikke tanken og ingen tipset meg om det i 2007 heller. Hadde garantert lagt en slik terasse fremfor stusselige 28x120 bord som jeg har nå. Jeg liker soliditet og kvalitet.

Skulle ønske jeg var like opptatt kvalitet av klesmerker og skjorter osv også, men der går det mest i det som var fint i fjor, og året før der og året før der igjen.... Wink
Signatur
   #30
 22,342     Akershus     0

Rema har bidratt sterkt til å ødelegge norsk matkultur og vi er i ferd med å bli et folk som spiser bare billig smaksløs hurtigmat.
Det er ikke bare Rema sin feil. Her har leverandørene og kundene mye av skylden. Norsk mattradisjon var vel kanskje ikke så mye å skryte av heller. Den eneste butikkjeden som leverte andre varer ble mobbet tilbake til Tyskland.