#121
 1     Bulgaria     0
Hi I made a mod DC18RA t, but blown fuse and a transistor, but
not read the numbers. if you could send me his number or picture with better resolution.thanks
Makita DC18RA: Ombygging fra 110V til 220V - makita_6.jpg - azdiaka

   #122
 4     Israel     0
hello friends

I got for a fix a DC18RA-T model that was blown and I found in addition to other components that the D4 diode is burnt as well<br>

I can not identify this component<br>

Can someone please help and tell me its part number? and forward and reverse V values of this D4 glass diode ?

Thanks a lot
kmw
   #123
 2     0
Jeg har 2 fulle sett med komponenter til overs.
(alle kompentene som anbefales / man behøver for en lader = 1 sett).

Hvis noen er interessert så kan dere få ett sett for 150kr + evnt 30kr i frakt (eller du kan plukke opp hos meg i Trondheim sentrum).

Har bygd om 3 ladere selv med følgende komponentsett (alle fungerer utmerket):

1 x 450V 150uF Kondesator
1 x Varistor 14D361K
1 x 450V 22uF Kondensator
1 x MOSFET 2SK3679
1 x 6.3A 250V Sikring
1 x US-EU Plugg/Adapter

PS: Gjør ikke dette for profitt, har kun 2 sett liggende, første mann til mølla, editerer posten når de er solgt/hentet.

Link til side for ombygging og bilder fant jeg her:
http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm#dc220v

   #124
 3     Oslo     0
@kmw

Dette er interessant. Jeg har en DC18RA-T lader som framstår som identisk med den på nettsiden du linker til.
Fulgte hans instruksjoner møysommelig og noterer meg at komponentene han bruker har litt annen spec enn dine, f.eks bruker han 400V kondensatorer og den store kondensatoren er på 470uF.
I tillegg klarte jeg ikke skaffe original Mosfet (2SK3679), så måtte gå for det alternativet han foreslo (STF9NK90Z). Brukte kjølepasta og var nøye med lodding/polaritet osv.
Når jeg koblet i laderen fungerte den utmerket i 5 minutter, men så gikk det galt. Sikringen i kjelleren der jeg jobbet røk, og det samme gjorde 6.3A-sikringen i laderen (!). Åpnet laderen igjen men finner ingen tegn på kortslutning. Er ikke tilstrekkelig bevandret i elektro til å feilsøke hver enkelt komponent, så står litt fast. Noen som har teorier her?

mvh
Einar

P.S. @kmw: Har du fortsatt noen av disse delene igjen?
Signatur
   #125
 5 979     Finnmark     0
@kmw

Dette er interessant. Jeg har en DC18RA-T lader som framstår som identisk med den på nettsiden du linker til.
Fulgte hans instruksjoner møysommelig og noterer meg at komponentene han bruker har litt annen spec enn dine, f.eks bruker han 400V kondensatorer og den store kondensatoren er på 470uF.
I tillegg klarte jeg ikke skaffe original Mosfet (2SK3679), så måtte gå for det alternativet han foreslo (STF9NK90Z). Brukte kjølepasta og var nøye med lodding/polaritet osv.
Når jeg koblet i laderen fungerte den utmerket i 5 minutter, men så gikk det galt. Sikringen i kjelleren der jeg jobbet røk, og det samme gjorde 6.3A-sikringen i laderen (!). Åpnet laderen igjen men finner ingen tegn på kortslutning. Er ikke tilstrekkelig bevandret i elektro til å feilsøke hver enkelt komponent, så står litt fast. Noen som har teorier her?

mvh
Einar

P.S. @kmw: Har du fortsatt noen av disse delene igjen?


Syns du er på tynn is om sikringer ryker......
Har selv lagt slike ombygginger til side pga totalvurdering i forhold til elsikkerhet / forsikring og lav pris på 230 volt lader.......
Selvsagt ingen problemer med ombygde ladere om de brukes under tilsyn hele tiden!
........ Men jeg lader batterier et sted og arbeider uten å se laderen = jeg bruker bare original ladere( har trafo 230/110 til US ladere)
Signatur
   #126
 3     Oslo     0
@kmw

Dette er interessant. Jeg har en DC18RA-T lader som framstår som identisk med den på nettsiden du linker til.
Fulgte hans instruksjoner møysommelig og noterer meg at komponentene han bruker har litt annen spec enn dine, f.eks bruker han 400V kondensatorer og den store kondensatoren er på 470uF.
I tillegg klarte jeg ikke skaffe original Mosfet (2SK3679), så måtte gå for det alternativet han foreslo (STF9NK90Z). Brukte kjølepasta og var nøye med lodding/polaritet osv.
Når jeg koblet i laderen fungerte den utmerket i 5 minutter, men så gikk det galt. Sikringen i kjelleren der jeg jobbet røk, og det samme gjorde 6.3A-sikringen i laderen (!). Åpnet laderen igjen men finner ingen tegn på kortslutning. Er ikke tilstrekkelig bevandret i elektro til å feilsøke hver enkelt komponent, så står litt fast. Noen som har teorier her?

mvh
Einar

P.S. @kmw: Har du fortsatt noen av disse delene igjen?


Syns du er på tynn is om sikringer ryker......
Har selv lagt slike ombygginger til side pga totalvurdering i forhold til elsikkerhet / forsikring og lav pris på 230 volt lader.......
Selvsagt ingen problemer med ombygde ladere om de brukes under tilsyn hele tiden!
........ Men jeg lader batterier et sted og arbeider uten å se laderen = jeg bruker bare original ladere( har trafo 230/110 til US ladere)



@finnmark4ever

Helt enig i sikkerhetsaspektet. Dette er minst like mye et prosjekt jeg gjør for moro skyld, jeg har absolutt råd til en europeisk lader. Tar meg litt F på at jeg skal få det til.
Når man ser på utgiftene til komponenter/frakt så er det jo ikke mye å spare uansett. Derfor ba jeg om litt teknisk veiledning, det var ikke et spm om hvorvidt dette var trygt eller ikke.
Signatur
   #127
 19 644     Akershus     0
Gjør mye rart, men dette uten skjema og kunnskaper ville jeg vært forsiktig med.

Dersom du tilfelldigvis har to like nettrafoer som er store nok, kan du enkelt lage en autotrafo: koble primærsidene i serie og koble 110V laderen over den ene.

Har du et gammelt apparat med 110/230 velger og nettrafo, så kan denne benyttes om den er stor nok.
Signatur

   #129
 3     Oslo     1
@pwb

Stemmer at det er 2 kondensatorer ja.

@KjellG,
Har ikke to trafoer, dessverre.

Målet med dette prosjektet var å replisere ombyggingen som flere her på forumet og andre steder i verden tydeligvis har fått til. Siden såpass mange har klart det nærer jeg et håp om at jeg fortsatt skal klare å ro prosjektet i land.

Signatur
   #130
 6     0
Hei, har nå bestilt en haug med batterier fra US, følger med en dobbeltlader DC18RD, må denne bygges om eller har dem kommet med auto nå? Evt har noen bygget om denne laderen før?