5,341
8
0
Boligkjøperforsikring fra HELP
1
0
Er det virkelig ingen hjelp å få fra HELP?
Min erfaring med HELP hittil er dessverre svært negativ. Kjøpte bolig i fjor og i den anledning også boligkjøperforsikring fra HELP. Innså fort at det var omtrent null hjelp å få fra dem. Selskapet driver åpenbart med "cherry picking" - de velger kun gode og lønnsomme saker.
Jeg har brukt ca et år på å få de til å sende reklamasjons brev til selgerens eierskifte forsikringsselskap Underveis har HELP hele tiden bagatellisert feil/mangler i boligen jeg kjøpte. Fikk følelsen at HELP og selgerens forsikringsselskap samarbeider alt for godt!!
Setter stor pris på om noen der ute kan dele sine erfaringer / komme med noen råd og vink til meg. Hvem kan jeg klage til?
Min erfaring med HELP hittil er dessverre svært negativ. Kjøpte bolig i fjor og i den anledning også boligkjøperforsikring fra HELP. Innså fort at det var omtrent null hjelp å få fra dem. Selskapet driver åpenbart med "cherry picking" - de velger kun gode og lønnsomme saker.
Jeg har brukt ca et år på å få de til å sende reklamasjons brev til selgerens eierskifte forsikringsselskap Underveis har HELP hele tiden bagatellisert feil/mangler i boligen jeg kjøpte. Fikk følelsen at HELP og selgerens forsikringsselskap samarbeider alt for godt!!
Setter stor pris på om noen der ute kan dele sine erfaringer / komme med noen råd og vink til meg. Hvem kan jeg klage til?
Dessuten er det mange som tror at en boligkjøperforsikring gir dem bedre/flere rettigheter til å klage over feil og mangler de mener eksisterer i boligen de har kjøpt. Det er selvsagt ikke tilfelle. Det er avhendingslova som styrer hva som kan anses som feil og mangler.
Man må lese litt om hva slags produkt man faktisk kjøper. Forsikringsselskapene får nok ufortjent mye kritikk for forhold de ikke kan ta ansvar for. Samtidig kan de nok bli bedre til å kommunisere hva forholdet mellom forsikringsproduktet de selger og lovverket faktisk er.
Skal man si noe positivt om dette, er det vel at dersom man tegner en slik forsikring slipper man å ta krangelen med selger selv - forutsatt at man kommer seg forbi stadiet der man krangler med selskapet om anvendeligheten av forsikringen.
Spot on; Istedet for å måtte krangle med 1 selskap (selges forsikringsselskap) så må man krangle med 2 forsikringsselskap. :(
Verdt å merke seg at kjøpers forsikringsselskap (Boligkjøperforsikringen) ikke er noe interessert i å bruke tid og penger på noe i saken, for hva har dem å vinne på det?? -Dem får jo ikke noe av pengene som kjøper ev skal ha igjen for fix av mangler, etc.
Om Boligselgerforsikring er suspekt og undergraver forbruker-rettigheter, så er Boligkjøperforsikring enda værre.
Men, jeg har sett en par saker der HELP forsikring har vunnet saker og etter å vært i en runde med eierskifteforsikringelskap en gang så er det en liten pris å betale for å unngå å måtte prate med dem. HELP kan derfor kanskje være veldig godt trent i å vurdere saker, men for dere der det ikke går deres vei så kan det se og føles annerledes ut.
(Vår sak mot selskapet var helt greit, men de trakk frem stadig nye momenter i istedenfor å svare på det faktiske krav og unngikk utbetaling ved evt. å tvinge i gang prosesser der vi skulle påføre oss ekstra kostnader som vi kanskje skulle få uttelling på).
( jeg er ikke lenger medlem for å si det sånn)
Sendte alle brev og informasjon til Forsikringsklagenemda, der var det advokater som så på saken og den ble behandlet i deres organer. Der fikk jeg fullt medhold. Protector tok kontakt med meg tre dager etterpå og utbetale hele beløpet. Forsikringsklagenemda hentet alle papirer fra både oss og Protector og vi betalte ikke en krone. Beløpet ble tilslutt på flere hundre tusen kroner så alt er mulig. Det som er viktig er at du fyller vesentlighetsprinsippet - våres krav var 6% av kjøpesum. Er det lavere enn 5-6% ansees det ikke som vesentlig nok. Eneste måten å finne ut det på er å få taksert skaden.
Med andre ord hvis ikke Help vil hjelpe, har du andre muligheter.
Over tid medfører videre at rettsavgjørelser presser opp terskelen for å nå gjennom. Eksempelvis er praksis vedrørende vesentlighetskravet på X % av kjøpssummen ikke nivellert for den enorme prisutviklingen eiendom har hatt siste årene. Absurditeten er at utbedringskostnad på samme mangel kan være identisk, men få ulikt utfall grunnet husets beliggenhet og markedsverdi. Lik mangel til 200 tusen er "peanøtter" i Oslo/Bærum - mens på Søndre Land utgjør samme mangel plutselig vesentlighetskravet.
Når det er sagt, er det nok i fprbrukers interesse å kjøpe et slikt produkt som HELP har, da det mest er en forsikring mot seg selv (og høye advokatregninger - som nevnt). Avhending av eiendom er ikke noe som er hverdags for folk flest, og de færreste har med seg jusskompetanse i møtet med megler og selger ved kontraktsinngåelse. Men om det er et godt eller dårlig produkt, må den enkelte vurdere selv.
Av egen erfaring har jeg opplevd at HELP var litt kjappe til å godta Protectors foreslåtte utbedringsløsning (som selvsagt var halvparten av utbedringskostnad til takst fra HELPs takstmann). Sluttproduktet var dermed at man kom under vesentlighetskravet og vi måtte utbedre på en måte som gir lavere forventet levetid enn den metoden som opprinelig var brukt og i tillegg sitter med hele utbedringskostnaden selv.
Rådet til de som er HELP kunder, er at en ikke må ta saksbehandlers konklusjoner som god fisk - se til at du har dialogen direkte med den ansvarlige advokaten og ikke den nyutdannede advokatfullmektigen. Be også gjerne om å forhøre deg med deres rådgivende takstmenn, som er kapasiteter på området før en aksepterer motparten (NCL/Amtrust eller Protector) sitt forslag.
http://www.vg.no/forbruker/kjoepte-ubeboelig-hus-for-fire-millioner/a/23387992/
Saken ble gjort enda vanskeligere ved at også selgeren var forsikret.